לא לחשוש מהפירות

הקיץ הגיע ואיתו הפירות שאנחנו כל כך אוהבים ומחכים להם. מהם הערכים התזונתיים של הפירות השונים וכיצד עדיף לצרוך אותם בצורה הבריאה ביותר?

26/06/2019
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • RSS

מאת: קרן שמש

הקיץ הגיע ואיתו הפירות שאנחנו כל כך אוהבים ומחכים להם. הרבה לא זוכרים שפירות מכילים כמות גדולה של סוכר שגם אותה צריך לדעת להגביל. מומלץ לצרוך 3-4 מנות פרי ביום וכדי שהסוכר לא יעלה במהירות עדיף לאכול פירות לצד אגוזים ושקדים טבעים (ולא קלויים או מלוחים), וכך למנוע קפיצה ברמת הסוכר בדם. לאנשים הסובלים מסוכרת, שומנים בדם או השמנה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי כמות הפירות המומלצת לאכילה.

כידוע זמן  העיכול של הפירות מהיר יותר משאר המזונות לכן יש לאכול אותם בין הארוחות. אכילה עם הארוחה תגרום לתסיסה של הפרי בקיבה ועלולה לגרום לנפיחויות וגזים מכיוון שזמן עיכול של מזונות אחרים ארוך הרבה יותר.

 הכי כיף פירות בקיץ (shutterstock_ YARUNIV Studio)

אבטיח

אבטיח הוא אחד הפירות המסמלים את ימות הקיץ. לאבטיח ישנם יתרונות בריאותיים רבים, הוא מכיל כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, מרווה צמא, משתן ומטפל בעצירויות. החלק הלבן הסמוך לקליפה יעיל לחיזוק הכליות ואילו הרתחה של הקליפה של האבטיח ידועה כיעילה לטיפול בסוכרת  ולחץ דם גבוה. בנוסף, האבטיח עשיר בוויטמינים מסוג בטא קרוטן, ויטמין C, וויטמין B, הוא עשיר בליקופן המסייע בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות לב ולהאטת תהליך ההזדקנות.

מנת פרי היא כוס קוביות אבטיח, שוות ערך ל-60 קלוריות.

מלון צהוב וכתום

שני זני המלון האלו מתוקים ומקררים אך בנוגע ליתרונות הבריאותיים אין ספק שהמלון הכתום עשיר ומזין יותר. המלון הכתום עשיר בנוגדי חמצון, ויטמין C, קבוצת ויטמיני B, חומצה פולית ומינרלים כמו אשלגן ומגנזיום ומפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. גם המלון הצהוב עשיר למינרלים, אבל כמות נוגדי החמצון בו דלים באופן יחסי.

מנת פרי היא כוס קוביות מלון, שוות ערך ל-60 קלוריות.

אפרסק

אם אנשים היו מודעים יותר ליתרונות של האפרסק הם היו משלבים אותו יותר בתפריט היומי שלהם. האפרסק יעיל לשיכוך כאבי גוף שונים וכן מפחית כאבי מחזור, הוא נמצא יעיל גם במצבים של עצירות. האפרסק מכיל סיבים תזונתיים רבים ומפחית תופעות של הזעת יתר, הוא עשיר בוויטמינים מקבוצת A ו-C, עשיר במינרלים, ברזל, סידן ואשלגן.

מנת פרי היא אפרסק בינוני, שווה ערך ל-50 קלוריות.

ענבים

על אף הדעות הקדומות עליהם, ענבים לא גורמים לנו להשמין – הרגלי אכילה שאינם תקינים גורמים לנו להשמין. ענבים יעילים לאנמיה ויש להם סגולות של ניקוי הדם, לכן הם טובים לסיוע והתמודדות עם כולסטרול גבוה ויתר לחץ דם. הענבים משתנים ובכך מקלים במצבים של הצטברות נוזלים בגוף. הם מועילים לכבד ולכליות ומחזקים גידים ועצמות ולכן מסייעים במצבים של בריחת סידן. הענבים (בעיקר האדומים) מכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון היעילים בריפוי של דלקות בדרכי השתן, דלקות גרון ומחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס).  הענבים יעילים במצבי  עצירות, מטפלים באבנים בכליות ובדרכי השתן וטובים למיגרנות וכאבי ראש. נוגדי החמצון מגנים מפני טרשת עורקים, מחלות לב וסוגי סרטן שונים, וכן מאטים תהליכי ההזדקנות. הענבים עשירים בוויטמין C ובמינרלים מגנזיום, אשלגן, אבץ, ברזל וזרחן. בקיצור אל תוותרו עליהם!

אחת הבעיות היא שקשה להגביל את כמות הענבים הנאכלת, אך חשוב לזכור כי מנת פרי היא 12 יחידות ענבים, שוות ערך ל-60 קלוריות.

משמש

משמש מכיל מינרלים חשובים וביניהם ברזל, הוא ידוע כיעיל בטיפול באנמיה ובמקרי אסטמה.  הוא מכיל כמות גדולה של ויטמין A ונוגדי חמצון מסוג בטא קרוטן, האחראים לצבעו הכתום. הוא עשיר בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון אשלגן ומגנזיום.

מנת פרי היא משמש אחד, שוות ערך ל-25 קלוריות.

שזיף

שזיף מחזק את הכבד ומטפל במחלות כבד ונחשב יעיל ביותר במצבי עצירות וגם כמיטיב עם חולי סוכרת. השזיף הוא פרי עסיסי העשיר בנוגדי חמצון, ויטמינים מסוג A, B ו-C, הוא עשיר במינרלים ובעיקר בסידן, אשלגן וברזל. מאחר שהפרי מכיל כמות גדולה של סיבים תזונתיים הוא מסייע בבעיות עיכול ועצירות, בעיקר בצורתו היבשה.

מנת פרי היא שני שזיפים קטנים, שוות ערך ל-60 קלוריות.

קרן שמש (צילום: אלבום פרטי)

**הכותבת היא נטורופתית ותזונאית המרצה באקדמית גליל מערבי, מטפלת רגשית ומנחת קבוצות לשינוי דפוסי אכילה וחשיבה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה