סתיו שפיר ברשימת 100 הצעירים המשפיעים

חברת הכנסת סתיו שפיר היא הישראלית הראשונה הנכללת ברשימה המכובדת של ארגון APOLOTICAL ומצטרפת לרשימה מכובדת הכוללת את ג'סטין טרודו ועמנואל מקרון

ארגון APOLITICAL הוא ארגון ייעוץ וסיוע הפועל עם ארגונים כמו האיחוד האירופי, הבנק העולמי, הפורום הכלכלי של דאבוס, ב-OECD וממשלות ב-130 מדינות. מדי שנה מפרסם הארגון את רשימת 100 הצעירים המשפיעים בתחומי ממשל ועשייה ציבורית והשנה, לראשונה, כוללת הרשימה נציגות ישראלית: חברת הכנסת סתיו שפיר.

רשימת 100 הצעירים המשפיעים של APOLITICAL

שפיר נבחרה בזכות מאבקיה בוועדת הכספים לחשיפת תקציב המדינה ולשינוי התנהלות האוצר ובזכות הובלת הוועדה לשקיפות ולמאבק בשחיתות ב-OECD שהוקמה ביוזמה משותפת של שפיר ושל כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל ל-OCED לשעבר.

הרשימה כללה בעבר ראשי מדינות כמו ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה ועמנואל מקרון, נשיא צרפת. השנה, לצדה של שפיר, כוללת הרשימה את אלכסנדריה אוקסיו קורטז, חברת הקונגרס הצעירה ביותר אי פעם בארצות הברית, מישל טובוס, ראשת העיר הצעירה ביותר בתולדות ארצות הברית, נייזולה לסודה – חברת הפרלמנט הצעירה ביותר בתולדות קניה והשרה התוניסאית סעידה אוניסי.

"גאה להיכלל ברשימה של אנשים שמובילים שינויים אמיצים" ח"כ סתיו שפיר (צילום: ניר אריאלי)

ביקשנו מח"כ שפיר שתשתף אותנו בתחושותיה:

מתרגשת להכלל ברשימה המכובדת

בעיקר, אני שמחה שהמאבקים שאנחנו מובילים ביחד בכנסת כבר כמה שנים הופכים עם הזמן לחלק מטרנד עולמי – של פוליטיקאים ופעילים חברתיים מכל העולם שנלחמים בשיטות מיושנות שלא משרתות את הציבור ובונים פוליטיקה חדשה באמת שעובדת בשביל האזרח. לראות ארגונים בינלאומיים בעלי השפעה נותנים גיבוי למאבקים הללו, מראה שהרים גדולים כבר מתחילים לזוז.

אחד הדברים שמרגשים אותי בשנים האחרונות הוא כשיש שיתוף פעולה בינינו, גם מעבר לגבול. בשנה שעברה נבחרתי לכהן בראש הוועדה לשקיפות ולמאבק בשחיתות בארגון ה-OECD, ושם ביחד עם 90 חברי פרלמנטים ממדינות המערב אנחנו פותחים את האתגרים הגדולים של הפוליטיקה ומוצאים אסטרטגיות חדשות לבניית פוליטיקה שקופה ומשתפת ציבור. הכוח שיש לנו ביחד גדול בהרבה, כי אנחנו יכולים להעמיד סטנדרטים חדשים לשקיפות ולשיתוף הציבור בהחלטות הגורליות על חייו, שכל הממשלות החברות ב-OECD ימדדו לפיהם ויצטרכו להיבנות אליהם. ככה בונים מהפכות גדולות.

שפיר, מובילה את המאבק בשחיתות ולשקיפות (צילום מסך)

הקשיים שבדרך

עד שהגעתי לפוליטיקה לא הבנתי בשום שלב בחיי, כולל בשירות הצבאי הקרבי, שלהיות אישה חושף אותך לקשיים נוספים. חשבתי שבדור שלנו זה כבר לא קורה, אבל בכנסת גיליתי שהמציאות עדיין שונה. להיות האישה היחידה בחדר שבו מתקבלות החלטות כלכליות או בטחוניות מורכבות, ובעיקר אם את אישה שמכירה את החומר, ולא חוששת לדבר – מעמיד אותך לפעמים תחת מתקפות גדולות ומכוערות בהרבה משהיית מדמיינת שעוד יכולות לקרות. אני עוברת את זה כבר שנים בוועדת הכספים, ומצליחה לגבור על המתקפות הללו רק בזכות הציבור שמתייצב לצדי ברגעים הקריטיים ומאפשר לי להמשיך ולהיאבק.

אלכסנרדיה קורטז, חברת הקונגרס הצעירה בארה"ב  (Katherine Welles / Shutterstock.com)

מנהיגות צעירות ומציאות משתנה

אני רואה עוד ועוד נשים צעירות כמו שתיים מהנשים המרשימות שלצדי ברשימה: קמילה וייאחו מצ’ילה שהובילה את מהפכת הסטודנטים בזמן שאנחנו הובלנו את המחאה החברתית כאן וגם הפכנו לחברות פרלמנט באותה התקופה, ואלכסנדריה קורטז שהחודש הפכה לחברת הקונגרס הצעירה בארה”ב ומגיעה מאקטיביזם חברתי בניו יורק. דרך הפעולה שלהן מגייסת את הציבור בכל שלב ושלב בפוליטיקה, כדי לבנות יותר כוח במקומות שנשלטו על ידי מועדון גברים סגור, שבחלקו עוד רוצה לשמר את הסדר הישן. זה כבר מאחורינו – המציאות משתנה בקצב מסחרר, וגם חבורת הרבנים הקיצוניים כאן בארץ שנבהלו מהמהפכה הזו ומנסים להרתיע נשים מללכת לקרבי, להוביל חברות גדולות או להיבחר לכנסת – יודעים שזמנם עבר ולכן הם בהתקף פאניקה כל כך קולני בתקופה האחרונה, ולוחצים על חברי הכנסת שלהם ועל הממשלה להעביר חוקים מיושנים וחסרי תוחלת. אי אפשר להחזיר את גלגלי ההיסטוריה לאחור. הנשים הצעירות שגדלות כאן היום כבר יודעות שהן יכולות לעשות כל דבר שהן רוצות בחיים – וגם בחברה החרדית נשים מתמקדות לעמדות השפעה, ואנחנו נעבוד קשה כדי שייכנסו סוף סוף לכנסת, בבחירות הקרובות.

עליזה בלוך, עינת קליש רותם, הגר פרי יגור, טל אוחנה

זכינו בישראל להכיר כל כך הרבה נשים מרשימות ומעוררות השראה – מראשות הערים החדשות עינת קליש רותם בחיפה, עליזה בלוך בבית שמש, טל אוחנה בירוחם והגר פרי יגור בפרדס חנה, שעושות מהפכה ופורצות את הדרך בעולם גברי לגמרי ומגיעות עם ניסיון מקצועי מרשים בהרבה מהרבה מהקולגות הגברים, ועד ליזמיות חברתיות אמיצות כמו עדי אלטשולר שהופכת עולמות למען ילדים עם צרכים מיוחדים, או אורלי בר-לב שמחזיקה את המגאפון של המחאות החברתיות בארץ כבר כמעט עשור ונלחמת למען הישראלים כולם.

המאבק בשחיתות, בקומבינות ובשיטות הישנות הוא מאבק שאני גאה להוביל מאז שנכנסתי לפוליטיקה. אני גאה להיכלל ברשימה של אנשים שמובילים שינויים אמיצים במדינות, ממשלות וארגונים ואמשיך להיאבק למען הצרכים של הציבור הישראלי בכל הכח.