זמן תעודות, המבחן הוא גם שלנו

מה משמעות תעודת המחצית של הילדים שלנו, האם יש מקום לציון מספרי או שעדיף משוב מסוג אחר, אולי גם על ידי הילד עצמו? ואיך עלינו, ההורים, להתייחס לתעודה?

30/01/2018
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • בדואר
  • RSS

כבר בשבוע שעבר החלו בתי הספר בארץ לחלק את תעודות סיכום המחצית וכאשר ילדינו חוזרים הביתה עם תעודה בתוך שקית ניילון, העיניים מדברות לפני המילים. עיניים נוצצות – תעודה טובה, מקור לגאווה, עיניים מושפלות – "יש מקום לשיפור", "אינך ממצה את הפוטנציאל" ועוד מטבעות לשון מוכרות.

תעודות מחצית השנה, בניגוד לתעודות סוף שנה, משאירות פתח לשיפור, להשקעת מאמץ נוסף, להבנה לאן להפנות את המאמצים, כיצד לווסת את הזמן ועוד.

פנים שמחות וחיוך של ילד עם תעודה טובה (צילום: שאטרסטוק / Hurst Photo)

נשאלת השאלה האם התעודות מאפשרות לנו ללמוד על תהליכי הלמידה של הילדים? על ההתפתחות האישית והלימודית שלהם בבית הספר, על הסיפוק שלהם מהלמידה, על הידע שהם צוברים, או במילים אחרות, האם תעודות ההערכה מעניקות לילדים משוב שיקדם אותם בהמשך תהליכי הלמידה?

ט"ו בשבט הוא הזדמנות לחשבון נפש לא רק של התלמיד שבוחן את מאמציו, אלא בראש ובראשונה שלנו, אנשי החינוך, שרואים את התלמידים מדי יום. האם אנו באמת רואים אותם? האם הקריטריונים על פיהם אנו בוחנים אותם הם הקריטריונים הנכונים? האם אנו מאבדים משהו בדרך? האם אנו רואים נכונה את היכולות האישיות שלהם, את הצדדים הייחודיים של כל אחד מהם?

למרות המגמה של מעבר להערכה מילולית בבתי הספר, עדיין ההערכה מתייחסת – אומנם במילים – רק לחלק מתהליכי הלמידה.

תעודה היא מסמך מסכם הנותן תמונת מצב, "עדות" על מה שהתרחש עד למועד שבו היא ניתנה. בהקשרו של בית הספר עשויה התעודה להיות עדות הן על עבודתם של התלמידים והן על סדר היום של בית הספר. מכאן שעליה לשקף את תהליך הלמידה, מתוך מטרה לצמצם ככל האפשר את הפער בין המידע המופיע בה לבין כלל ההתנסויות של התלמידים בבית הספר תוך הקפדה על עקרונותיה הבסיסיים שנקבעו בסדר היום שלו.

האם התעודה משקפת את מה שקורה בבית הספר? (צילום: שאטרסטוק / MPIX)

ועדיין קיימות התלבטויות הנוגעות לאופייה של התעודה. כמו למשל, מי יהיו הכותבים בתעודה - התלמיד, המורים, אולי שניהם. האם נכון יותר לתת הערכה כמותית או מילולית ואולי את שניהם, האם על ההערכה להיות מסכמת או מעצבת ואולי יש מקום לשניהם. האם לתת ההערכה כללית, או הערכה מפרטת בכל שלב - וכן הלאה.

השינוי הנדרש במבנה התעודה הוא תהליך טבעי שנובע מהשינוי בתהליכי הלמידה. בעידן שבו המושג "למידה משמעותית" הפך לחלק מרכזי בתפיסה החינוכית, יש לראות את החינוך כהתפתחות ואת סדר היום המעצב אותו כתהליך. לפיכך, התיעוד בתעודה צריך לתאר את התהליכים ואת אופני הביצוע של התלמיד בתהליכים אלו כמעידים על התפתחותו במישור הלימודי, החברתי והאישי. התעודה מעידה על הזיקה בין ההתפתחות של התלמיד לבין הכיוונים שניתנים להמשך תהליכי הלמידה וההתחנכות שלו.

בעקבות גיבוש תפיסה זו אני ממליצה לקבוע את מאפייניה של התעודה בבית הספר ברוח עיצוב סדר היום הפדגוגי החדש שלו, תוך התייחסות לשלושת המישורים: הלימודי, החברתי והאישי.

מעבר לסדר היום הפדגוגי יש להתייחס לאתגרי השעה. התלמידים נדרשים להיות לומדים אקטיביים יותר ומעורבים יותר בתהליכי הלמידה. המורה היום אינו בעל הידע היחיד. והגישה על פיה יש לבדוק האם הידע שהעביר נקלט או לא אינה תואמת את התפיסה החינוכית העכשווית. התלמידים מתבקשים לחפש מקורות מידע נוספים, הם אוספים אותם, בוחנים אותם, ומרכיבים אותם מחדש. היופי בתהליך הזה הוא שמה שהם יצרו הוא פרי יצירתם ולכן ההבנה שלהם את הנושא הנלמד היא עמוקה יותר.

מרכיב משמעותי נוסף הוא הקושי של חלק מהילדים לשבת שעות ארוכות. אנו מאמינים, ולכן גם יצרנו מרחבי למידה בתחומי הדעת השונים, שבהם הילד יכול לנוע בהם, הוא לוקח אחריות על תהליכי הלמידה, על דרך הפעולה ואפילו על המקום שבו הוא לומד.

מסיבות אלו ואחרות עולה הצורך לעצב תעודה חדשה שתשקף את ההתנהלות של התלמיד במישורים אלה ותספר את סיפורו של התלמיד בהיבטים שונים כמו: עבודתו העצמית, עבודת הצוות שלו, יחסו למסגרות השונות בבית הספר ומחוצה לו ולהתפתחותו.

ועכשיו מילה להורים – כאשר ילדיכם חוזרים הביתה עם תעודות – חלקם שמחים יותר, אחרים שמחים פחות. לצד הציונים וההערכות, נסו להסתכל על דרך העבודה של הילד, על התנהלותו, על המאמץ שילדיכם עשה. לעיתים ציון 70 הוא פרי תהליך של שיפור והישג עצום לילד, לא רק בשל הציון, אלא בשל הדרך שעשה.

כדאי להסתכל על הילדים ועל התפתחותם, לפני שמסתכלים על הציונים.

שושי עידן, סמנכ"לית לפדגוגיה של בית הספר הריאלי העברי (צילום: הריאלי)

** הכותבת היא שושי עידן, סמנכ"לית לפדגוגיה של בית הספר הריאלי העברי, בחיפה שמוביל שינויים בתעודות ההערכה הכולל התייחסות לשלושת מישורי הפעולה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה