חינוך לגלישה בטוחה ברשת: הטפות והפחדות לא יעזרו לכם

הטפות, הפחדות, או מילים גבוהות אינן מלמדות את הילדים דרכי הגנה, אלא רק גורמות לאנטגוניזם. הדרך שיכולה לקרב את הילדים לעולם בלתי מוחשי היא לשאול אותם שאלות

13/02/2020
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS

מאת: ד"ר רוני גז-לנגרמן

מהי המשמעות של גלישה ברשת? מדוע אומרים גלישה ברשת ולא סיור ברשת או כל מושג אחר העולה בראשכם? כיצד ניתן, על ידי שיח תקשורתי מעצים ללמד את ילדנו גלישה בטוחה? כשהבן שלי התחיל ללמוד גלישת גלים, הוא חזר מהאימון הראשון מותש ומהורהר. כששאלתי אותו בבדיחות הדעת: " מדוע אתה כל כך עייף, היית צריך לברוח מכרישים"?" תשובתו הייתה: לא מכרישים, אלא מגלים גבוהים, ממערבולות, מדוזות, מהשמש ואני השתתקתי. לא צריכים סכנות גדולות כמו כרישים, כדי להבין שגלישה בין אם היא ברשת ובין אם בים היא מעייפת ומסכנת.

גלישה, ברשת כמו בים היא מעייפת ומסכנת (אילוסטרציה: שאטרסטוק / pedrorsfernandes)

נתחיל מבראשית. הרשת הראשונה להפצת והעברת מידע נקראה אינטרנט- כלומר רשת פנימית, ומקורה ברשת מידע פנימית בצבא ארצות הברית בשנות ה-60 של המאה העשרים. מהרגע שזרימת המידע החלה, לא ניתן היה  לעצור אותה, וקסמה הועבר לרשת העולמית (www= world wide web). זרימת המידע, ההיסחפות בגלישה לאתרים שלא כיוונו אליהם ומערבולות המידע אליהם נקלעים אנשים - כל אלו מסבירים היטב מדוע אימצו את המילה גלישה לתיאור המתרחש ברשת. על מנת שנלמד את ילדינו מהי רשת וכיצד ניתן להיזהר, כדאי ליצור שיח שבו אנו מכוונים אותם לחשוב באופן אקטיבי ולייצר מולם שיח "חוויתי" שימחיש להם את הסכנות שלכאורה אינן מורגשות ואינן נחוות כמו בגלישה בים.

הטפות, הפחדות, או מילים גבוהות אינן מלמדות את הילדים דרכי הגנה, אלא רק גורמות לאנטגוניזם הפוך. הדרך שיכולה לקרב את הילדים לעולם בלתי מוחשי היא לשאול אותם שאלות; באמצעות שאלות שאנו יוצרים עם הילדים הם מבינים את עולם הרשת, ואנו מבינים את מחשבתם היצירתית לפתרון הבעיות. ברגע שהם מספקים את התשובות הם עברו תהליך של חשיבה שבסופה יש הבנה והפנמה, שלא לומר תהליך שבסופו גם יתממש הביצוע - משנה זהירות בהתנהלות שלהם וגלישה בטוחה.

הטפות, הפחדות, או מילים גבוהות רק גורמות לאנטגוניזם (צילום: שאטרסטוק /Kamira)
הצעה לשאלות מכוונות:

למה אתה חושב שקוראים לגלישה באינטרנט גלישה?

מדוע לא קוראים לזה טיול באינטרנט?

כאשר אתה גולש אתה יודע מהי נקודת הסיום של הגלישה? כלומר האם אתה מתחיל במשחק אחד או באתר אחד, ותמיד מסיים באותו משחק או אותו אתר?

האם אתה יודע כמה זמן אתה באמת גולש באינטרנט?

תנו לילדים שלכם את המרחב לתת את התשובות וכתבו על דף את התשובות כדי שהם יזכרו את מה שהם אמרו. כעת, שתפו אותם בחוויות שלכם בגלישה, תוך כדי שימוש בתשובות שלהם - זוהי הדרך להעצים אותם. רק אחרי העצמה זו, כשהילד מרגיש שהוא תרם הסבירו לו על שיטת הרמזור: אדום: לפני כל גלישה עוצרים, לא גולשים באופן אוטומטי.

שיטת הרמזור: לא גולשים באופן אוטומטי (אילוסטרציה: שאטרסטוק / Sudowoodo)
צהוב: שואלים שאלות: האם האתר או המשחק הזה מוכרים לי והאם ההורים אישרו לי לגלוש בו? אם השבתם בשלילה עצרו וחפשו אתרים אחרים, מורשים ובטוחים. אם השבתם בחיוב לשאלות בשלב הצהוב, קיבלתם אור ירוק לגלוש ולשחק.

הזכירו לילדכם, שבכל פעם שיש במהלך המשחק אפשרות כניסה לאתר אחר, הודעה קופצת ועוד עליהם להפעיל שוב את שיטת הרמזור.

עכשיו נותר לכייף: צרו רמזור, ובאור האדום כתבו- לעצור, באור הצהוב כתבו- לשאול, ובאור הירוק כתבו- לגלוש.

הדביקו את הרמזור ליד המחשב ותזכרו את הילדים בעת גלישה להשתמש ברמזור הגלישה.

באמצעות תרגיל הרמזור, מובטחת לכם תקשורת טובה וגלישה בטוחה.

ד"ר רוני גז לנגרמן (אלבום פרטי)

הכותבת היא מרצה במסלול לגיל הרך ובמרכז להורות ומשפחה במכללת האקדמית לחינוך ע"ש קיי, באר שבע




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה