כשהחלטתי להפסיק לקנות בגדים חדשים

"מכירות את הרגע הזה שאתן לוקחות החלטה ומרגישות מלאות מוטיבציה? אז זה ממש לא מה שקרה לי כשהחלטתי להפסיק לקנות בגדים חדשים". רתם קליגר מסכמת שנה בה קנתה רק בגדים יד שניה

מאת רתם קליגר, פעילה חברתית בתחומי סביבה, קיימות והעצמת נשים. מרכזת בשנתיים האחרונות את תכנית "פוליטיקאיות צעירות" בקמפוס צפון ומכורה לבגדי יד שניה. 

מעיל דמוי פרווה בירושה מאמא וג'קט ג'ינס מצ'לסי אלבום פרטי

מכירות את הרגע הזה שאתן לוקחות החלטה ומרגישות מלאות מוטיבציה? אז זה ממש לא מה שקרה לי כשהחלטתי להפסיק לקנות בגדים חדשים.
ידעתי שתעשיית האפנה מנצלת מליוני אנשים ומזהמת מאוד. הבנתי שאני רוצה לעבור לגמרי ליד שנייה, אבל פשוט לא הייתי בטוחה שאצליח. שבועות אחרי שהחלטתי – עדיין מצאתי את עצמי גוללת באתר של טופשופ וזארה, ואיך לא – אסוס. פותחת את ארון הבגדים העמוס שלי ומתלוננת שאין לי מה ללבוש. ואפילו, כן זה קצת מביך – הלכתי לקנות בגדים בשביל בן הזוג רק כדי לשחרר קצת אנרגיה צרכנית.
האמת? בהתחלה לא סיפרתי על ההחלטה כמעט לאף אחד. פחדתי להתחייב לשינוי, אז לא דיברתי עליו בקול רם. חוץ מזה – לא ידעתי מה אנשים מסביבי יחשבו. לא רציתי להתמודד עם תגובות כמו: "חנויות יד שנייה הן מסריחות/ ישנות/ מגעילות".
והנה אני, כותבת אליכן בתום שנה של התנזרות מרשתות אופנה: I'm alive, ואני לא מתכוונת לחזור אחורה.

חולצה של יאנגה מצ'לסי ומעיל של זארה מאחותי הגדולה

החודשים הראשונים באמת היו מתסכלים. בכל פעם שמישהו רצה לקנות לי בגדים במתנה התעקשתי לסרב. הכי בעיות של עולם ראשון, אבל תתפלאו כמה דודות עלולות להתאכזב מהעניין. לצד הקושי, ככל ששיתפתי עוד אנשים,  הרגשתי יותר בטוחה בהחלטה. הביקורת שקיבלתי עליה הייתה כאין וכאפס לעומת העידוד וההערכה.
תחושת חוסר הביטחון התחלפה במהרה בתחושת שליחות. הבנתי שיש לי משהו חשוב להגיד, ושעוד אנשים רוצים לשמוע. התחלתי לשתף בעמוד האינסטגרם שלי "לוקים" שנקנו אך ורק בחנויות יד שנייה. סיפרתי לכל מי שנקרה בדרכי על ההחלטה ודאגתי להעלות את המודעות על נזקי תעשיית האפנה.
מעל הכל הרגשתי את איכות החיים שלי משתפרת. התחלתי להכיר את ארון הבגדים שלי ולנצל אותו טוב יותר. נהייתי בררנית יותר בקניות והיום כל פיס בארון שלי משקף את הסטייל שלי ויושב עליי בול.
ידעתן שרוב הנשים משתמשות 80 אחוז מהזמן רק ב-20 אחוז מהבגדים שלהן?
שמלה ממכירת יד שנייה פרטית בחיפה אלבום פרטי
אחרי שנה של אופנה סביבתית, אני מזמינה אתכן להצטרף אליי למסע המופלא הזה. כדי "להמתיק את הגלולה" (ובאמת שהיא לא מרה), הנה 7 המלצות לחנויות יד שנייה שיעשו לכן חשק להתחיל עוד היום.

1. צ'לסי

החנות הכי שיקית בישראל. קיימים שני סניפים, אחד בתל אביב ואחד בגבעתיים. שניהם גדולים ומרווחים והבגדים בהם נבחרים בקפידה. מייסדת החנות, מיכל, מבלה עם בנותיה שעות במיון ערימות הבגדים שמגיעות אליהן. התוצאה: חוויית שופינג ברמה הגבוהה ביותר. וזה לא הכל – במקום נערכות סדנאות סטיילינג וחלק מהכנסות החנות נתרמות לעמותת "לא עומדות מנגד" אשר מסייעת לנשים במעגל הזנות (מקווה ישראל 22, תל אביב | סירקין 4, גבעתיים).

2. פוז בוטיק

פזית המהממת היא אספנית סדרתית. דרך עמוד האינסטגרם המתוקתק שלה היא מוכרת פיסים חד פעמיים שהיא עצמה ליקטה בארץ ובחו"ל. שירות הלקוחות שלה הוא מהנעימים והנדיבים בהם נתקלתי, לא סתם היא מתארת את העסק כ"בוטיק".

3. דה קלוזט

לאתר הזה יש קונספט אדיר. עשרות פשניסטות מהמוכרות בארץ (לובה שרגא, שנטי ועוד) פותחות בפניכן את הארון הפרטי שלהן. אתן יכולות להציג את הפריטים לפי ארון מסוים, לפי מידה או לפי סגנון. באתר תוכלו למצוא הכל: החל מבגדים יומיומיים ועד תיקי מעצבים.
מעיל מדה קלוזט

4. רי-גל

גלית היא מעצבת אפנה צעירה שהחליטה להשתמש אך ורק בבדים ממוחזרים. היא תיקח את החולצות והג'ינסים שאתן כבר לא לובשות ותעשה מהן פריט חדש שתפור בדיוק למידתכן ולטעמכן. רוצו לעקוב אחריה באינסטגרם, היא מוכשרת בצורה בלתי רגילה!

5. אאוטסייד סוסייטי

בלב שכונת לבונטין שבתל אביב תמצאו חנות קטנה (וקצת אפלה) עם פריטים מיוחדים בטירוף. על המדף תגלו מותגים כמו קנזו, שאנל וברברי ברבע מהמחיר המקורי ובמצב מושלם. (ברזילאי 2, תל אביב).

6. אניצ'ה

לאוהבות הוינטג' מביננו, אניצ'ה היא החנות המושלמת. מדובר בחנות יד שנייה מהוותיקות של חיפה, אשר ממוקמת בלב הכרמל. יש בה בגדים לנשים ולגברים וגם תכשיטי וינטג' מעיפים שישלימו את הלוק. (דרך הים 5, חיפה).

7. מאמיש

בא לכן לקנות או למכור פריטים מתוך הארון הפרטי שלכן? דרך אפליקציית מאמיש תוכלו לעשות זאת ממש בקלות. ניתן להוריד אותה לכל טלפון והמבחר בה פשוט אינסופי!

פייסבוק סלונה אופנה באנר