משבר הארי ומייגן: המוקש שטמנה המלכה בהצהרת ההכרעה

המלכה הכריעה ופרסמה הצהרה שמספקת את רוב הבריטים, למרות שישנן לא מעט שאלות שנותרו ללא מענה. הוד מעלתה הוכיחה שהיא הבוס ושאף שחקנית ליגה ג' לשעבר לא תכופף את ידה במשא ומתן

זהו, הממלכה הבריטית יכולה לנשום לרווחה והבריטים יכולים לחזור ללגום תה בנחת, המלכה אליזבת השנייה הגיעה להכרעה סופית בנוגע לנכדה, הארי ורעייתו מייגן מרקל. לאחר מספר ימים, בהם דנו נציגים בכירים של משפחת המלוכה בנוגע למה שכונה "מגזיט", ארמון באקינגהאם פרסם את הצהרתה הסופית של המלכה, שמגיעה כעבור מספר ימים לאחר הצהרתה הקודמת. בעוד שניתן למצוא בה כמה תשובות ברורות לסוגיות בוערות, עולות ממנה מספר שאלות. האם מדובר בהסדר שמטיב עם הזוג הסורר או עם בית המלוכה? או אולי אפילו שני הצדדים מרוצים? תלוי בעיני המתבונן.

הנסיך הארי ומייגן Photo by Chris Jackson/Getty Images)

ההצהרה:

"לאחר חודשים ארוכים של שיחות ודיונים אני שמחה שביחד מצאנו דרך יעילה ותומכת עבור הנכד שלי ומשפחתו. הארי, מייגן וארצ'י תמיד יהיו חלק אהוב מהמשפחה שלי", הצהירה המלכה. "אני מבינה את האתגרים שהם חוו באינטנסיביות בשנתיים האחרונות, ואני תומכת ברצונם לחיות חיים עצמאיים יותר. אני רוצה להודות להם על עבודתם המסורה בארצם ומחוצה לה ואני במיוחד גאה בכך שמייגן הפכה כל כך מהר להיות חלק מהמשפחה. אני ושאר בני המשפחה מקווים כי ההסכם שנחתם היום יאפשר להם להתחיל לבנות חיים חדשים ושמחים".
 "הדוכס והדוכסית מודים להוד מלכותה ולמשפחת המלוכה על התמיכה בהחלטתם לצאת לפרק הבא בחייהם. כפי שסוכם, הדוכסים מבינים שהם נדרשים לסגת מתפקידי מלוכה, כולל מינויים רשמיים של הצבא. הסאסקסים כבר לא יקבלו את חלקם מכספי הציבור, אך בברכת המלכה – הארי ומייגן ימשיכו לשמור על העמותות הפרטיות שלהם. למרות שהם לא יכולים לייצג את המלכה באופן רשמי, הסאסקסים הבהירו כי ימשיכו לשמור על ערכיה של המלכה.
 "הסאסקסים לא ישתמשו יותר בתארים המלכותיים שלהם מכיוון שהם כבר אינם בכירים במשפחת המלוכה. הדוכס והדוכסית הביעו את רצונם להחזיר את ההוצאות הכספיות עבור שיפוץ ביתם בפרוגמור קוטג' באחוזת וינדזור, שיישאר ביתם בבריטניה". לגבי אבטחתם של הארי, מייגן וארצ'י – "ישנם הליכים שנועדו על מנת לקבוע את הצורך במימון ביטחון ציבורי".

המלכה אליזבת צילום מסך

הבשורה המשמעותית ביותר עבור בריטים רבים היא שהארי ומייגן יפסיקו באביב הקרוב לייצג את בית המלוכה באופן מוחלט וזאת בניגוד למה שהבהירו בהצהרה הרשמית שהעלו השניים לאינסטגרם בשעתו. להזכירם, בעבר השניים ביטאו את שאיפתם "להמציא תפקיד פרוגרסיבי בבית המלוכה" והמלכה הבהירה לצמד החמד שזה לא יקרה במשמרת שלה ושישכחו מכל החלומות הפרוגרסיביים שלהם. או שהם בפנים או שהם בחוץ. אי אפשר לאכול את עוגת החתונה ולהשאיר אותה שלמה.
המלכה ידעה שאילו השניים היו נשארים כבני משפחת המלוכה במשרה מלאה, קטסטרופות רבות היו מתגלגלות לתוך חייה. זהו מהלך חכם לשרטט קו אדום וברור. רוצים להיות סלבס, בכיף שלכם, אבל לא בארמון שלנו.
המלכה הייתה קשובה להלך הרוח בממלכה. מספיק היה לקרוא את אלפי התגובות הזועמות בצהובונים, כמו הדיילי מייל, כדי להבין עד כמה הסנטימנט הציבורי כלפי הזוג הוא שלילי ורק מחריף עם הימים. נקודות השבר היו: הבית בפרוגמור, עלויות האבטחה ותארי האצולה. הבריטים דרשו מהמלכה שלא תתקפל באף אחד מהפרמטרים ואילו הייתה עושה זאת, המונרכיה הייתה בסכנה ממשית. אמנם הוד מעלתה לא הסירה רשמית מהארי ומייגן את התארים "הוד מעלתם" אבל היא אסרה עליהם להשתמש בהם. כמו כן, המלכה אפשרה לזוג להישאר "הדוכס והדוכסית מסאסקס", תארים שהעניקה להם במתנה.

מייגן מרקל והנסיך הארי עם התינוק החדש (Dominic Lipinski - WPA Pool/Getty Images)

וכאן מגיע המוקש המעניין שטמנה המלכה. למעשה, המלכה רוקנה את הטייטלים שלהם מתוכן. אם הם לא רויאלס, אז מה באמת שווה המותג שמיהרו לרשום כשלהם בכל מקום, "סאסקס רויאל"? לא הרבה באמת ועם כל הכבוד לטייטלים דוכס ודוכסית, באנגליה ישנם לא מעט אנשים שנושאים טייטלים מסוג זה. הזוג אמנם יצליח להתפרנס מהמותג שבנו באמצעות הקשר עם בית המלוכה (כל עוד הם מקדמים מוצרים ופרויקטים שתואמים את ערכי המלכה), אבל גם הם יודעים שכעת יהיה קצת פאתטי להשתמש בביטוי רויאל כשכל העולם יודע שהם כבר לא.
שלא לדבר על כך שלא ברור איזה מותג באמת ירצה ללהק את שני כפויי הטובה הללו, שנטשו את אנגליה באופן מחפיר, לאחר שהפילו את הפצצה האגואיסטית שלהם על המלכה הקשישה וניסו לסחוט אותה כשארצ'י היה בקנדה כמו בן ערובה. איזה ערכים חיוביים הם מייצגים, כשמייגן הסתכסכה עם בני משפחתה, הרסה את יחסיו של הארי עם משפחתו ותלשה אותו מחבריו? נכון, להארי יש רצון חופשי והוא בחר את דרך חייו אבל איזה ברירה הייתה לו? הוא נשוי למייגן ואם מייגן לא רוצה לחיות באנגליה, מה יעשה, יתגרש? ומה יעלה בגורלו של ארצ'י במצב כזה. הג'ינג'י המסכן נלכד בין העולמות.
לגבי הבית בפרוגמור שקיבלו במתנה מהמלכה: הבית הזה עבר שיפוץ מאסיבי שעלה למשלמי המיסים 2.4 מיליון ליש"ט. את הסכום הזה הזוג כביכול ישלם. בפועל מי שישלם את החשבון יהיה כנראה פאפא צ'ארלס. הזוג לא התכוון לשלם בהתחלה ובהצהרת המלכה הניסוח היה כאילו הרעיון בא מהם. די ברור שהמלכה דרשה מהם לשלם את הסכום הנ"ל כדי להפחית את זעמם של משלמי המיסים. מה גם, שאם בחרו לשמור על הבית רק ככה יוכלו לחיות שם מבלי לקומם עליהם את הבריטים. כמו כן, הזוג ישלם את המיסים השנתיים על הבית כל עוד הם חיים שם והזוג כנראה יקפוץ לשם פעם בכמה זמן, לאחר שהרוחות ירגעו.

מייגן והארי Karwai Tang/WireImage

סוגיית האבטחה. כאן המלכה תיאלץ לתת דין וחשבון מאחר ועלויות האבטחה של הזוג בקנדה יכולות לטפס ל-10 מיליון דולר בשנה. מי ישלם? הבריטים או הקנדים? סוגיית האבטחה היא טריקית כי מצד אחד, הם כבר לא בני משפחת המלוכה, במובן הפעיל של המילה אבל הארי עדיין הנכד של המלכה ונסיך בהגדרתו. למרות כל זה, לדעתם של גולשים רבים, אין סיבה שהבריטים או הקנדים ישאו על גבם את הוצאות האבטחה. אם הם בחרו לחיות כסלבס אז שישלמו מהכיס שלהם. לא ברור מה ההסדר של המלכה בעניין זה וסביר להניח שהיא תיאלץ לפרסם החלטה יותר ברורה.
המלכה הצהירה שמאחר ואינם מייצגים את משפחת המלוכה הציבור יפסיק לממן אותם. הגיוני בסך הכל. אל תדאגו לזוג, להארי יש ירושה שמנה ולמייגן יש כמה דולרים מימיה ב-Suits. השניים גם צפויים להרוויח מאות מיליוני דולרים בעתיד.
אחת הטעויות המרכזיות שעשו הארי ומייגן, בכל סאגת הפרישה שלהם, היא האופן בו פרשו. השניים יכלו לסגת מכל ההתחייבויות הרשמיות שלהם ולהגיע עם המלכה להסדר נאה בדלתיים סגורות, כזה שהיה מטיב עימם יותר, לפחות מבחינה תדמיתית אך ברגע שהם הפכו את המאבק לציבורי ומיהרו לשטוף את הפיד באינסטגרם עם ההצהרות הנטישה שלהם, הם אילצו את המלכה לצאת למלחמה על כבוד הפירמה. המלכה נאלצה להיות קשוחה כי ידעה שעליה להעניק לבריטים שקיפות ולהעניק לעם את מה שדרש ממנה בראש חוצות.
אף אחד לא כעס על הארי שבחר לעזוב, זכותו לעשות כאוות נפשו אבל התזמון והדרך בה קפץ לאנגליה כדי לנהל משא ומתן עם המלכה בעוד שמייגן ברחה חזרה לקנדה כמו פחדנית היה נראה רע בכל מובן אפשרי. ככה מכבדים את משפחת המלוכה שעשתה הכל כדי לפנק ולתת לזוג את מבוקשם? המלכה אינה צעירה, היא מתמודדת עם בעלה החולה ובנה אנדרו המביך. הדבר האחרון שהיא הייתה צריכה זה משבר תדמיתי עמוק בבית המלוכה ונטישה כואבת ומתוקשרת.

מייגן מרקל והמלכה אליזבת צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images

הדרמה בעיצומה ועוד רחוקה מלהיעלם. אביה של מייגן, תומס מרקל, הספיק להתראיין לערוץ 5 הבריטי, במסגרת סרט תיעודי על חייו ובמהלכו הבהיר שהוא מאוכזב מבתו "שהגשימה את חלומה של כל נערה ועכשיו היא משליכה את זה הצידה עבור כסף". כמו כן, מרקל הודה שהיא "דרדרה את בית המלוכה עד כדי כך שכעת הוא כמו סניף וולמארט עם כתר על הראש".  מרקל האב הבין שהוא לא יראה לא את מייגן או את ארצ'י בעתיד הקרוב לעין ולכן אין לו מה להפסיד.
הארי, שהפך לגרסה האנושית של מזרון היוגה של אשתו, יגלה בכפור הקנדי מה זה לחיות את החיים האמיתיים. מי שלא רחץ צלחת בחייו ולא הזיז את עצמו לשום מקום בלי משרת צמוד, ילמד בדרך הקשה מה זה להתפרנס. הוא עלול גם להבין שהוא איבד את המורשת, את משפחתו ובמובן רב, את מי שהוא. מייגן תסתובב עם החברים שלה בין יוגה לפילאטיס וכשתשתעמם מלבהות בקרחונים היא תעקור ללוס אנג'לס, שם הארי ישתעמם למוות ויגלה שאינו רוצה את החיים האלה. אחיו ויליאם יהיה חסר לו והוא אף יתגעגע לצחוקים עם קייט ולתה עם המלכה. הוא יקום ויבין שהאשה שנישא השאירה אותו בלי כלום. זה יהיה מחזה טראגי אבל רבים בטוחים שהוא יתגרש ממייגן בעוד כשנתיים ואז יוכל לחזור לאנגליה, לקבל חיבוק חם ולהיות שוב הוד מעלתו, כי המלכה לא הסירה את הטייטל. אגב, בגירושים מייגן תאבד את הטייטל הוד מעלתה לתמיד. רואים? המלכה חשבה על הכל.