איך לשרוד את חג הפסח בלי להשמין?

ארוחות החג, היציאה מהשגרה והמצות שרק מתחננות לשכבה של שוקולד, תורמים לכך שפסח עלול להיות חג משמין במיוחד. קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם להישאר קלילים גם אחרי החג

מאת: קרן שמש

מי לא מרשה לעצמו טיפה להתפרע במהלך החגים? ארוחות החג המרובות, מאכלי החג הטעימים ועתירי השומן, המצות ששטח פניהן הגדול מזמין כמויות של ממרחים והיציאה משגרת התזונה היומיומית, כל אלה עשויים לבוא לידי ביטוי בעליה במשקל של כמה קילוגרמים במהלך חג הפסח.

נכון, אולי אי אפשר לצפות לירידה במשקל בפסח, אבל אם נקפיד על מספר כלכלים בסיסיים, נצליח לשמור על המשקל ולכל הפחות לצמצם נזקים. איך עושים את זה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את פסח ולפסוח על העליה במשקל

יותר חלבונים, פחות מטוגנים (צילום: שאטרסטוק / AS Food studio)

פיתחו את היום באכילת חלבונים – חלבונים מסייעים לתחושת שובע לאורך זמן ומחקרים מראים כי פתיחת היום עם חלבונים עוזרת לחסוך עד 500 קלוריות במהלך היום. לכן, עשו לעצמכם טובה, וותרו על הפחמימה ופיתחו את הבוקר עם חביתה, גבינה רזה וירקות.

אל תוותרו על ארוחת הצהריים – כאשר אנחנו רעבים אנחנו פחות שולטים על הכמויות ואיכות המזון שאנו מכניסים לגופנו. ארוחת חג מתוך תחושת רעב עלולה להביא אותנו לאכילה של כ-4000 קלוריות (7000 קלוריות שווות לקילוגרם במשקל). לכן, אל תגיעו רעבים לארוחת החג. בחרו לאכול ארוחה משביעה עם ערך קלורי נמוך. ארוחה שמורכבת מתפוח אדמה, ביצה קשה, שעועית ירוקה ומרק ירקות נחשבת לארוחה משביעה, כזו שתסייע לכם להגיע לשולחן החג שפויים ומאוזנים ותמנע מכם זלילה מיותרת.

מים – שתו הרבה מים במהלך היום. מים מזרזים את חילוף החומרים בגוף ומסייעים ביצירת תחושת שובע. לעיתים אנחנו מתבלבלים בין רעב לצמא ואוכלים יותר מדי.

יין – בחרתם לשתות יין? העדיפו יין אדום יבש על פני יין מתוק. פער הקלוריות בין השניים משמעותי מאוד. כוס יין חצי יבש מכילה בין 80-100 קלוריות, חצי מכמות הקלוריות לכוס יין מתוק. בנוסף, היין היבש מכיל נוגדי חימצון וידוע כמסייע למניעת מחלות לב. אז אפשר ליהנות – שתו יין יבש.

עדיף יין יבש על יין אדום (צילום: שאטרסטוק / Ezume)

סלטים – לא רבים מודעים לכך שישנם סלטים שעלולים לעלות לנו בהרבה קלוריות, עד כדי ארוחה שלמה ואפילו יותר. אל תיפלו למלכודת הזו. המעיטו באכילת סלטים עם מיונז, סלטים מטוגנים, סלט תפוחי אדמה ועוד, והעדיפו סלטים טריים או ביתיים.

מצות – העדיפו מצות שמכילות סיבים תזונתיים, כך תרגישו שבעים יותר לאורך זמן. סיבים תזונתיים מסייעים בפעולות עיכול, ובאמצעותם גם תאזנו את רמות הסוכר בדם.

מארחים? השליטה בידיכם! תכננו ארוחה מאוזנת ובריאה ולא משמינה מדי.

מתארחים? אם אתם מתארחים, הביאו אתכם סלט או ירק מבושל דל קלוריות, וכך תדעו בדיוק מה הערך הקלורי שלו ולא שיהיו לכם הפתעות.

בחירה נכונה – לפני שאתם מעמיסים אוכל בצלחת, בדקו אילו אפשרויות קיימות. בחרו במזון שאתם הכי רוצים לאכול ועשו זאת בתבונה. נסו לוותר על המאכלים המטוגנים ומאכלים שנאכלים כל השנה, התמקדו במאכלי החג המיוחדים והעדיפו אותם מבושלים או אפויים.

אכילה בעמידה – אכילה חפוזה בעמידה לא מומלצת. שבו ליד השולחן, עם צלחת והקפידו ללעוס לאט ולהקדיש את כל תשומת הלב לאכילה.

אל תוותרו על ההנאות הקטנות: אל תרסנו את עצמכם כל הזמן, אלא נסו לתחום את הפיתויים לזמנים מוגדרים. אם אתם אוהבים מצה עם שוקולד או חרוסת, קחו לכם חצי מצה עם ממרח בתור ארוחת ארבע, יחד עם כוס קפה או תה. איכלו בהנאה, והעדיפו שלא לאכול את אותו דבר גם בארוחת הבוקר.

אפשר ליהנות, אבל במידה (צילום: שאטרסטוק / Rawpixel)

לסיכום, סוף מעשה במחשבה תחילה. תכננו את החג שלכם ואל תגיעו לארוחות החג כאשר אתם רעבים מדי וטורפים כל מה שבא ליד. תכנון נכון מראש יאפשר לכם גם ליהנות מהחג וגם לשמור על איזון במשקל, מה שיחסוך מכם את הצורך להתעורר אחרי החג עם נקיפות מצפון ותוכנית דיאטה חדשה.

** הכותבת היא מרצה באקדמית גליל מערבי, נטורופתית ותזונאית, מטפלת רגשית ומנחת קבוצות לשינוי דפוסי אכילה