להתמודד עם עצירות בפסח

איך מתמודדים עם המכה ה-11 של פסח, עצירות? התזונאית דתיה יער כותבת על הסיבת ועצירות ומציעה פתרונות

16/04/2019
דיאטה ותזונה קבלו עדכונים מדיאטה ותזונה
  • RSS

מאת: דתיה יער

חג הפסח מתקרב ואיתו גם החשש מהמכה ה -11 -  העצירות. יש הרגישים יותר ופחות, אבל ניתן לומר כי למצות ואופן האכילה השונה עשויות לגרום לכאבי בטן, עצירויות ובעיות נוספות הקשורות למערכת העיכול. אז מה ניתן לעשות?

תחושת רעב

תחושת רעב נובעת בעיקר מההימנעות מאכילת חמץ שהוא לחם, לחמניות, פסטה, וכיוצ"ב... יש הנמנעים גם מאכילת אורז וקטניות (גרגרי חומוס, פול, אפונה, שעועית, עדשים, סויה ותחליפי הסויה המקובלים).

מה ניתן לעשות?

על מנת למנוע תחושת רעב וכן לקבל את כל אבות המזון עלינו לחשוב מעט "מחוץ לקופסה", משום שהעיסוק סביב המצות גורם לנו להתרכז במרכיב חשוב, אך בוודא לא בלעדי לתזונה. כדאי לגוון את התזונה ולשלב בה חלבונים כמו: ביצים, עופות, בקר, הודו, עוף, דגים, שימורי דגים, אגוזים ושקדים. למי שרוצה להוסיף, חלב ומוצריו יספקו לנו בנוסף לחלבון גם תצרוכת סידן נחוצה.

אגב, גם בגזרת הפחמימות כדאי לגוון ולא להסתפק רק במצות ולאכול גם תפוחי אדמה, בטטות ועבור אוכלי הקטניות גם אורז, חומוס, עדשים ועוד.

 בפסח נפוצות יותר תופעות כמו כאבי בטן, עצירויות ובעיות נוספות הקשורות למערכת העיכול (shutterstock_ Africa Studio)

עצירויות

היות ומצות לא מותפחות כמו לחם רגיל ומוכנות רק מקמח לבן ומים – אין בהן כמעט נוזלים או סיבים תזונתיים, שהם גם התורמים העיקריים ליציאות קלות בשירותים.

מה ניתן לעשות?

יש להקפיד על שתייה מרובה ואכילת תפריט עשיר בסיבים תזונתיים לכן חשוב להעשיר את התזונה בירקות, פירות, קטניות ואורז מלא. כמו"כ יש לספק לגוף לפחות 25 גרם סיבים תזונתיים ובזמן הארוחות הכבדות כדאי לשלב אנזימי עיכול מתחום הפרוביוטיקה. איפה ניתן למצוא סיבים תזונתיים?

בירק טרי יש 2 גרם סיבים תזונתיים

בפרי טרי יש 4 גרם סיבים תזונתיים

במצה מחיטה מלאה יש 2 גרם סיבים תזונתיים

בכוס אורז מלא מבושל יש 5 גרם סיבים תזונתיים

בכוס קטניות מבושלות יש 14 גרם סיבים תזונתיים

הבעיה - גזים ובטן נפוחה

חלקי מצות שלא עוכלו בשלמותם מגיעים למעי הגס ומותססים שם על ידי חיידקים היוצרים גזים ונפיחות.

מה ניתן לעשות?

ניתן להקל על הבעיה בעזרת תוספת פרוביוטיקה ואנזימי עיכול.

חשוב שהפרוביוטיקה תהיה עם טכנולוגיית הובלה משוכללת כדי שהחיידקים לאיבר המטרה. לאנזימי עיכול תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים.  אם מזוננו מבושל או מעובד בטמפרטורות גבוהות, אנזימי המזון המצויים בו באופן טבעי נהרסים הגוף שלנו לא בנוי לייצר כמות אנזימים מספקת הנדרשת בארוחות חג ובארוחות כבדות בכלל  לכן קשה לנו לעכל את המזון ואנו סובלים מהרגשת כבדות. נטילת תוסף תזונה של אנזימים יעזור להשלים חלק מהאנזימים הנהרסים בבישול כך שהגוף יפיק רווחים תזונתיים מהמזון ומערכת העיכול תצטרך להשקיע פחות העיכול.

**הכותבת היא תזונאית אלטמן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה