כשהביטחון מגיע למזון

בפרסומות, השמירה על תזונה מאוזנת נראית כמו משימה פשוטה. האמת היא שאחרי שתקראו את הטיפים של הדיאטנית שני ארד תבינו שזה הרבה יותר קל ממה שחשבתם

31/03/2019
תוכן מקודם קבלו עדכונים מתוכן
  • RSS

כאמהות, אנחנו מאוד רוצות לדעת שהילדים שלנו אוכלים מזון טעים וגם כזה שמכיל את כל הרכיבים התזונתיים שהילדודס צריכים כדי להתפתח הכי טוב שאפשר. העניין הוא שבמציאות של המאה ה-21, המשימה הזו לא תמיד פשוטה. “גם אם אתם מכינים לילדים את הסנדוויצ'ים הכי מזינים לבית הספר ולגן, אין באמת דרך לדעת אם הילד אכל את הכל, זרק חצי או בכלל החליף עם חבר שהביא לחמניה עם שוקולד" אומרת שני ארד, דיאטנית שטראוס. “חוסר הוודאות מכניס הרבה מאוד הורים ללחץ וכך המעקב אחרי המזון שאוכלים הילדים הופך לעיסוק מרכזי בחיי המשפחה, וחבל. במקום זה יש כמה דברים מאוד פשוטים וכייפיים שאפשר לעשות כדי להיות בטוחים שהילדים אוכלים בדיוק את מה שהם צריכים".

בלשון מקצועית קוראים לזה "ביטחון תזונתי". בשפת היום יום מדובר בצריכה של תזונה מאוזנת שמכילה את מה שכלול בהמלצות התזונתיות הנדרשות להתפתחות תקינה של הילדים. “האמת היא שמספיקות שתי נגיעות בתזונה היומית של הילדים כדי לוודא שהם מקבלים את כל מה שנדרש עבורם", מסבירה שני. “כך למשל אם בארוחת הערב יש בקרה של ההורים על מה שהילדים אוכלים, אפשר להפוך את הארוחה הזו למשאב העיקרי שימלא את הצרכים התזונתיים. לחילופין, אם אצלכם נהוג לאכול ארוחת בוקר לפני היציאה לעבודה ולמסגרות החינוכיות, הרי שזו יכולה להיות נקודת האחיזה שתספק ביטחון תזונתי".

למרות ששמירה על ביטחון תזונתי יכולה להישמע כמו משימה מורכבת, שני דווקא טוענת שההיפך הוא הנכון. כדי להמחיש את דבריה, היא נותנת כמה טיפים שיכולים להעניק ביטחון תזונתי ואפילו להפוך את הילדים הסרבנים ביותר לשומרי תזונה מאוזנת:

לשתות בעושר ובעושר – בתקופת הילדות הגוף ממלא את מאגרי הסידן שמשמשים אותו לאורך כל החיים. כיוון שכך, חשוב להקפיד לצרוך את מנת הסידן היומית, הממוצעת 1,200מ"ג. בכוס חלב מועשר יש כ-400מ"ג סידן, כלומר שליש מכמות הסידן היומית הנדרשת בממוצע. פרוסת גבינה צהובה מכילה 200מ"ג סידן, כף טחינה גולמית – 220מ"ג, גביע יוגורט – 250מ"ג, תפוז – 80מ"ג סידן. במילים אחרות – כוס חלב מועשר, תפוזים, טוסט מלחם מלא עם גבינה צהובה, שקדים, טחינה, גביע יוגורט ואפילו עוגיות טחינה מכסים את כמות הסידן היומית הנדרשת להתפתחות תקינה.

בכוס חלב מועשר יש כשליש מכמות הסידן היומית הנדרשת. צילום: Mokrietsov Artem, Sutterstock

ירקות מיניאטוריים – במקום לחתוך ירקות "רגילים" בידיעה שהם ילכו לפח אם הילדים לא יאכלו אותם תוך פרק זמן קצר, עדיף לקנות ירקות מיניאטוריים. עגבניות שרי, פלפל, גזר ומלפפון גמדיים יכולים להיות מחוץ למקרר ובאין דורש לחזור אליו. בדרך הזו הירקות מוצעים לילדים, אין בזבוז מיותר של מזון ויש פיתוי קטן ובריא שיכול לקרוץ לילדים.

כשהזברה מגיעה לביקור – לרב ילדים מעדיפים ירקות ללא הקליפה. עדיף שהם יאכלו ירק קלוף מאשר לא לאכול ירקות בכלל. אך חשוב לדעת שהקליפה מזינה, מה הפתרון? זברה! עדיף שהילד יאכל מעט מהקליפה ואת הירק עצמו מאשר ירק קלוף לגמרי.

עדיף שהילד יאכל מעט מהקליפה מאשר ירק קלוף לגמרי. צילום: Shutterstock, Monticello

לשדרג את מעמד הירקות והפירות – ברוב המקררים בישראל מגירת הפירות והירקות נמצאת בתחתית המקרר. במקום זה,העלו את הפירות והירקות למדפים העליונים, כך שיהיו זמינים ובולטים עבור הילדים.

פינוקים מזינים – בין אם זה אחרי הגן, בזמן בילוי בגינה הציבורית או בשעת אחר צהריים בבית, ילדים רבים אוהבים לנשנש משהו מתוק. שייק פירות טבעי או שוקו על בסיס חלב מועשר בסידן יכולים למלא חלק ממכסת הוויטמינים, המינרלים והסידן היומי שדרושים לילדים.

מה מסתתר בלחם?במאפיות ובסופרים מוצע מגוון רחב של לחמים, רבים מהם תחת הכותרת של "לחם דגנים", “לחם כפרי" ועוד. הבעיה היא שאנחנו לא יכולים לדעת מה אחוז הדגן המלא שאכן נמצא בלחמים האלו. לכן חשוב לשאול את הדברים או לקרוא ברשימת הרכיבים כדי להיות בטוחים שהלחם שקניתם הוא אכן לחם בריאות.

קראו ברשימת הרכיבים מה באמת מכיל הלחם. צילום: Yuganov Konstantin, Sutterstock

חביתת כוח גם אם אין לכם מושג מה הילד אכל לאורך כל היום, אם בארוחת ערב הוא אוכל "חביתת כוח", כלומר חביתה שעשויה מביצה שלמה בתוספת חלבון מביצה נוספת, אתם יכולים להיות בטוחים שהוא צרך אחוז גדול מצריכת החלבון היומית המומלצת.

ברזל – בישראל אחוז גבוה מהילדים סובלים ממחסור בברזל. ברזל מהחי (בשרים למשל) נספג טוב יותר מאשר ברזל ממקורות צמחיים (עלים ירוקים, משמיש מיובש). כדי לשנות את התמונה, חשוב לשלב את צריכה הברזל מהצומח עם ויטמין C. למה הכוונה? לפזר מעט מיץ לימון על הירקות החתוכים, למשל. זה מוסיף לטעם ולרעננות של הירק וגם מסייע בספיגת הברזל בגוף.

אחרי כל ההמלצות האלו, קחו לכם כוס חלב מועשר, התרווחו על הספה עם עוגיית טחינה או טוסט מזין ותכננו את הארוחות שיספקו לכם ולילדים ביטחון תזונתי אמיתי.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך