יום שישי השחור: המסע שלי לחופש מקניות

אנחנו חיים בעידן של גלובליזציה שבו אפשר לקנות הכל מהמחשב. בשקלים הכל הפך לזול, אבל אנחנו בעצם משלמים מחיר מאוד יקר. זה הזמן לשקול בחיוב את צמצום הקניות

22/11/2018
יעל שמר קבלו עדכונים מיעל
  • RSS

זה הזמן הזה בשנה. חברות ענק מורידות מחירים ואנחנו נוהרים לחנויות. הכל בשם "העסקה השווה": ביום שישי השחור השנה בטוח שלא נצא פראיירים. החברות מפתות את עדרי האנשים, אשר ממלאים חנויות ריקות בשעות בוקר מוקדמות כדי להיות שם ראשונים ולשים את ידם על הפרס.

שמתם לב שבשנים האחרונות התקשורת חוגגת על צילומים של אנשים המתקוטטים בתור לקופה? הצילומים תמיד מזכירים לי סצנה בה אנשים רבים על לחם או מים, או בגרסת המאה ה-21 שלהם: מסך טלוויזיה שטוח 54 אינץ'.

בארצות הברית, הסופ"ש שאחרי חג ההודיה מסמל את הכניסה לתקופת החגים. קיים מיתוס שהמושג "יום שישי השחור" מסמל תקופה בה חברות עוברות ממצב לא רווחי (אדום) - למצב רווחי (שחור). למעשה, המושג "יום שישי השחור" הושאל ממקום אחר לגמרי. בשנות השישים, שוטרים בפילדלפיה השתמשו במושג כדי לתאר תנועה חריגה של אנשים בכבישים בימי שישי לקראת משחק פוטבול, ורק עשרים שנה לאחר מכן, חברות אופנה גדולות ביצעו rephrasing למושג וניכסו אותו לתקופת החגים שתורגמה לתקופת הקניות. וכך - אם נשלב את שני שימושי המושג - הפכה "תנועה חריגה בכבישים" להיות אסטרטגיה של ממש לאותן חברות אופנה: אנחנו ניכנס לקנות כמה פריטים בהנחה אבל נעזוב עם הרבה יותר פריטים משתכננו.

תנועה חריגה בחנויות (שאטרסטוק / Merfin)

החנויות הגדולות מוכרות לנו, דרך חלונות הראווה, רעב צרכני שאינו ניתן לסיפוק. הן משכנעות אותנו דרך פרסומות ודילים שאנחנו חייבות, אבל פשוט חייבות, לקנות את מה שהם מוכרים. התופעה האמריקאית הגיעה גם לישראל, וניתן לראות אותה החל בבניית מתחמים של קניוני ענק, בשם "הבילוי המשפחתי", ועד החלפת עסקים מקומיים ברשתות של בגדים מוצרים ומה לא - ממש כמו באמריקה הנכספת.

צרכנות נבונה וקנייה בהנחות אכן מסייעות ומקלות על יוקר המחיה ומאפשרת גישה לאוכלוסיות רבות למוצרים בסיסיים שלעתים פשוט כבדים מדי על הכיס; ובכל זאת, לעיתים, הן עשויות להכניס אנשים גם לחובות גדולים, בגלל אשלייה שנקראת "Target Effect": מצב בו אנו נכנסים לחנות לקנות משהו אחד ועוזבים עם הרבה יותר. ובאופן כמעט טראגי, בהמון מקרים הציבור שסובל כלכלית מהתמכרות לקניות כולל אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

ובנוגע לקניות: יש לזכור שלמרות הצבעוניות הססגונית והתמיכה התרבותית שיש לקניות בגדים, תעשיית האופנה היא התעשייה הגורמת לזיהום השנייה בעולם. האם ידעתן שייצור של חולצה אחת וזוג ג'ינס אחד דורש כ-20 אלף ליטר מים?

פעם, בעבר הלא רחוק, היה נהוג שכשמשהו מתקלקל, מתקנים אותו. היום פשוט עדיף לקנות חדש. אבל מה עושים עם הבגדים הישנים? חולצת הפלאנל ההיא מכיתה ח', ההיא שקנית כשהתחלת להקשיב ל-Pearl Jam, נמצאת איפשהו בעולם הזה. הכל נמצא איפשהו. זו המשמעות של הצרכנות הכפייתית שהתרבות המערבית מעודדת. המשמעות מתבטאת בזיהום מים, כריתת עצים וכמובן התנאים הרעים (בלשון המעטה) שמשפחות צריכות לעבור איפשהו-רחוק-מהעין, בתנאי עבדות, רק כדי לייצר לנו טי-שירט ב-8 דולר.

עובדים בתנאי עבדות כדי לייצר לנו חולצה ב-8 דולר (שאטרסטוק / catastrophe_OL)

אנחנו חיים בעידן של גלובליזציה ונגישות שיא של מוצרים. אפשר לקנות הכל כמעט בכל מדינה, כמעט בכל עיר וכמעט בכל בית מהמחשב. בשקלים הכל הפך לזול, אבל אנחנו בעצם משלמים מחיר מאוד יקר. כן, אני יודעת שזה עשוי להיות מתיש להיות צרכנים אחראיים, אבל הייתי רוצה להציע לכם לשקול בחיוב את צמצום הקניות שלכם.

 עבורי, השינוי המשמעותי החל כשהתחלתי להיפטר מחפצים ודברים אישיים. זה קרה קצת אחרי שחזרתי משהות ארוכה בפריז, שם גרתי בדירה בגודל קופסת נעליים. נאלצתי לצמצם את חפציי כבר אז כדי שיהיה לי אשכרה מקום לזוז. בהתחלה היה מבאס, אבל התרגלתי והתאהבתי ברעיון שציוד ממזוודה אחת מספיק לי לחצי שנה. כשחזרתי לארץ, הבנתי כמה חלל יש לי וכמה דברים אני מחזיקה שאין לי שימוש בהם.

באותה תקופה היה לי הרבה בלאגן בראש. התחלתי לקרוא על הנושא וכך נחשפתי לתנועת המינימליזם  והחלטתי לנסות, כאשר המנטרה שליוותה אותי הייתה: סדר בבית = סדר בחיים. וזה נכון! ככול שהתחלתי להיפטר ולתרום דברים שלא שימחו אותי או שימשו אותי, היה לי יותר מקום בבית ויותר מקום בראש. החלל החדש שנוצר אפשר לי לשנות את חיי ולאט לאט לעסוק בדברים שעשו אותי הכי שמחה.

כך מצאתי את עצמי מתאהבת באורח חיים, שבפועל אומר שיש לי משמעותית פחות דברים מאי פעם, לרוב הדברים שיש לי יש פונקציה מסוימת, והבגדים שיש לי משרתים אותי בכל עונות השנה ובדרך כלל אני רוכשת אותם ביד שנייה או בסגנון שיתאים גם לעונה הבאה. היום, אחרי שלוש שנים, מצאתי את הדרך שעובדת לי הכי טוב. וכן, אני קונה דברים, ולפעמים גם מתחרטת עליהם, אבל תמיד, בכל כמה שבועות, אני מסתכלת מסביב ומדייקת את המרחב בו אני חיה, את האנשים איתם אני מבלה וגם את החלומות שלי.

מסתכלת סביב ומדייקת את המרחב, יעל שמר (צילום: תמר שמש)

הנה כמה טיפים, שעזרו לי לאורך הדרך, במסע האישי שלי.

ההבנה כי אושר מחפצים, בגדים ודברים חדשים הוא רגעי וחולף

אנחנו צריכים לשאול את עצמנו את השאלה, "כמה זה מספיק?". כלומר, מה אנחנו באמת צריכים כדי להיות מאושרים? ומה מונע מאיתנו להיות מאושרות? אני חושבת שכאשר מפרקים את השאלות האלה, מבינים שלפעמים יותר קל לחשוב ולהסתפק באושר רגעי ומהיר - כמו קנייה של פריט ביגוד חדש - מאשר לבצע שינוי הרגלים ושינוי אמיתי.

תמיד נרצה יותר, תמיד נרגיש לא מספיק. לא מספיק יפים, חכמים, רזים, עשירים. אבל אולי זה עניין של החלטה שזה מספיק. אנחנו כן מספיק. אנחנו טובים מספיק, וההשוואה לאחרים והרצון להשתנות, לא תמיד יוביל אותנו לאהבה עצמית. לכן, כבר היום, בואו נאמץ תודעה של "יש לי מספיק, אני טובה כמו שאני".

אפשר להתחיל בקטן

תתחילו בקטגוריה אחת. בדרך כלל הכי נוח להתחיל מהבגדים (אח"כ אפשר להמשיך למקלחת, למטבח וכן, אפילו למחסן!). גשו לארון הבגדים, ותוציאו הכל (כן, הכל) ושימו על המיטה או על השטיח. עכשיו, חלקו לשלוש ערימות: דברים שאתם אוהבים, דברים שלא לבשתם או השתמשתם בהם בחצי שנה האחרונה, ודברים שכבר מזמן לא מסבים לכם שימוש או אושר. מומלץ לשאול את עצמנו שאלות בעת סידור הארון: האם הפריט הזה מסב לי אושר? האם הפריט הזה משמש אותי או שדווקא מישהו אחר ייהנה ממנו יותר?

דמיינו את השינוי שאתן רוצות לראות

פנטזו על המשפטים הבאים: "איזה כיף יהיה כשהארון יהיה מסודר" "עם פחות דברים יהיה לי סדר בחיים", "יהיה יותר קל לסדר ואני אדע בדיוק מה יש לי ואיפה" אחת ההטבות הכי גדולות שמגיעות עם אורח החיים הזה, הוא היכולת להתארגן כל כך מהר ובקלות- ולנקות פחות!

בפעם הבאה כשאתם נזכרים שאתם צריכים משהו, כתבו אותו במחברת

ואז, כשאתם הולכים לקניות, הכינו רשימה של דברים שאתם צריכים. הקפידו לקנות רק אותם, ולא מעבר. ודבר נוסף: חלק מהדברים שאנחנו יכולים לעשות כצרכנים זה לתמוך בחברות שמייצרות בגדים בסחר הוגן ו/או לקנות בגדים יד שנייה.

אל תהיו קשים עם עצמכם

שינוי לוקח זמן וצעדים קטנים הם המפתח. כשתהיה לכם שקית ענקית של דברים ותתרמו אותה, אני מבטיחה שתרגישו טוב ושמחים. עכשיו, אחרי שיש קצת יותר מקום בבית, חכו רגע עם הביקור הבא בקניון. ואם יש לכם ילדים או בני ובנות זוג שממש מתעקשים ללכת, שלבו את הנסיעה לקניון עם בילוי בחוץ, בפארק עירוני או בחיק הטבע.

 פשוט לחיות בצורה מודעת יותר (צילום מסך מתכנית הבוקר "בוקר חם")

הרעיון הוא לא לאסור על עצמינו דברים, אלא לחיות בצורה מודעת יותר, לשים לב להשפעות שיש למעשים שלנו, לצרכנות שלנו, על הסביבה ועל הנפש.  לדעתי, המפתח לשינוי פנימי הוא היכולת להתבונן בהרגלים שאימצנו לעצמינו לאורך החיים ולהטיל בהם ספק- כי שינוי הוא סימפטום של צמיחה וגדילה. וכמו שלמדתי, הדברים הכי חשובים בחיים הם בכלל לא דברים.

בהצלחה!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה