הריקוד המסוכן של מירי רגב

השרה רגב מבקשת לבטל את התמיכה הממשלתית בפסטיבל קולנוע ישראלי שבו יוקרן הסרט "פוקסטרוט" ובכך גורמת לנזק אדיר לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה ולמדינה בשם פופוליזם זול

מירי רגב (צילום: מארק ניימן / לעמ)

קראתי ב״הארץ״ את הידיעה על הלחץ שמפעילה השרה מירי רגב לביטול התמיכה הממשלתית בפסטיבל הסרטים הישראלי שיתקיים בחודש הבא בצרפת בגלל הקרנת הסרט ״פוקסטרוט״ של הבימאי שמוליק מעוז, והתכווצתי, שוב. איך שרת התרבות מחבלת שוב ביצירה הישראלית, בכבוד המקצועי של יוצריה? לו היה מדובר בענף הטכנולוגיה או הסייבר, היינו רואים הנפקות במיליארדים ובנוסף לכבוד, קופת המדינה היתה מתעשרת.

שמואל מעוז, ליאור אשכנזי ושאר צוות "פוקסטרוט" (צילום:  Pascal Le Segretain/Getty Images)

אז נכון, קופת המדינה עוד לא נהנית מהכנסת מיסים בגין הקרנת סרטים ומכירת פורמטים ישראלים, אך היא כן נהנית מן הכבוד העצום שיוצרים ישראלים מביאים למסך הבינלאומי. היצירות יצירות המקוריות הישראליות הן משובחות ונעשות בתקציבים דלים ביחס להפקות המושקעות ברחבי העולם, ועדיין סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה משובחים מפארים את שמנו.

'ישמח חתני', 'לעבור את הקיר' 'מנשה' ו'נורמן', הצליחו להיות מבין המעטים שהצליחו להכניס השנה סכומים של שש ספרות גם בעונה קשה שכזו. שלא לדבר על הצלחות טלוויזיוניות כ״חטופים – הומלנד״, ״פלפלים צהובים״, ״פאודה״, ״מחוברים״ ו״בטיפול״ המיתולוגית.

לו השרה רגב היתה אומדת את הנזק האדיר שהיא גורמת לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה ולמדינת ישראל בשם פופוליזם זול, לו היתה מקדישה שעתיים בשבוע ביומנה על מנת לצפות ביצירה ישראלית היתה מבינה את הפוטנציאל העצום שיש ליצירה הישראלית לייצר תעסוקה לתעשייה שלמה, לא פחות מתעשיות מוצלחות אחרות. החשיפה של תוכן שנוגע בלבם של אנשים רבים שווה אלף קמפיינים ממומנים גם יחד של כל משרד ממשלתי.

מירי רגב גורמת נזק בשם פופוליזם זול (צילום: מארק ניימן / לעמ)

בעוד חודש בדיוק (13-12/3) יתקיים בירושלים כנס INTV של קשת אינטרשיונל שאני מנהלת ועורכת זו השנה החמישית. לכנס מגיעים מדי שנה עשרות רבות של דוברים בכירים ביותר מרחבי העולם. מנהלים ומפיקים וסוכנים ויוצרים של תוכן טלוויזיה וקולנוע. לצד הדוברים מגיע קהל רב מחו״ל שעבורו להגיע לישראל זו הוצאה כבדה ביחס לכנס דומה באירופה אך הם מגיעים וחוזרים מדי שנה.

הם חוזרים לא כי יש להם זמן פנוי, הם חוזרים כי הם מבינים את הפוטנציאל העצום של התעשייה פה, הם מוקירים את הכישרון ואת הקול הייחודי שיש לישראלים. בתור מי שצופה באין ספור יצירות ישראליות ומחו״ל, אני יכולה להעיד שהיופי של היצירה הישראלית הוא בכך שהיא מגוונת, עשירה ברגישות ודמיון ויש בה פתיחות מחשבתית.

מה מאיים כל כך על השרה רגב שהיא מבקשת למנוע הקרנת סרט ישראלי מכובד ומכבד בפסטיבל נחשב בצרפת? לאן הגענו? באיזה מקום בעולם חוץ מצפון קוריאה וסין מתערבת הממשלה ביצירה שהעולם מבקש לצפות בה? אני מקווה שמשרד החוץ לא ייעתר לבקשה הזו ושתימנע מאיתנו מבוכה ועלבון מיותרים.

אני לא רוצה לילל על מירי רגב כי נואשתי מהתנהלותה. אייחל לשרת משרד תרבות שתקדם את היצירה הישראלית ושתעמוד על רגליה האחוריות כדי לקדם את הענף שיציג בכל פסטיבל בעולם. מספיק אויבים יש לנו מבחוץ, אין צורך בעוד אחת מבפנים.

שירה מרגלית
אשת תקשורת, בעברה מנכ"לית מקאן אריקסון ומשנה למנכ"ל תוכן בערוץ 2. אמא לשלושה ושותפה בסלונה