איך לצלוח את השינוי בכמה שלבים פשוטים

בקליניקה אני פוגשת את הקושי בליישם שינוי, רבות הפעמים בהן מטופלים מודעים היטב למה עליהם לשנות בחייהם בכדי להשיג את האושר והשלווה המיוחלים, יש בהם רצון עז לשינוי, אך בחיי היומיום השינוי ממאן לבוא

30/06/2019
שרון פרדני קבלו עדכונים משרון
  • RSS

מדוע השינוי כה קשה גם אם המצב אינו מזהיר?

הסיבה לכך היא הפחד מהלא נודע, השינוי מוציא אותך מאזור הנוחות, וגם אם משהו לא טוב בחייך, לפחות היום את מודעת למה טוב ומה לא, מה יקרה אם תעשי את השינוי ויהיה לך רע או רע יותר? או רע שאת לא מכירה ולא יודעת איך להתמודד איתו? אז אולי עדיף להישאר במצב הקיים?

משהו בך זועק לצמיחה ולהתפתחות ולא סתם - זוהי דרכו של עולם, ה"אני" אינו קבוע ומשתנה כל הזמן, כך גם אצלך וגם אצל האנשים שסביבך והתכחשות לכך עלולה לגרום לתחושת תקיעות, לבחירות לא נכונות בחיים ולאומללות, כך את מביאה את הפחד הכי גדול שלך על עצמך, מעצם הפחד ממה שעלול לקרות את נשארת במה שלא טוב לך עכשיו, אז אם הפחד הוא שלא יהיה לך טוב, הנה הוא מתממש עכשיו.

 עוד פחד משמעותי כתוצאה משינוי הוא שאם תשתני, לא תהיי את כפי שהיית, סביבתך שרגילה אלייך תשתנה, איך הם יקבלו את השינוי? האם תחווי נטישה? דחייה? כך שהשינוי מפחיד גם בגלל הפחד לאבד את עצמך וגם בגלל הפחד לאבד את הסביבה שלך. שינוי הוא גם פרידה מחלקים שבתוכך ואולי פרידה מאנשים יקרים ואהובים שתאבדי איתם שפה משותפת. ברגע שתודי בכך שהשתנו לכם תחומי העניין, או שאינך מעוניינת להמשיך באותן התנהגויות בהן התנהגת בעבר, האם הקשר יהיה רלוונטי?

הגיע זמן לשינוי (צילום: shutterstock_ Song_about_summer)

אז איך בכל זאת צולחים את השינוי?

1. תכירי בקושי - הפחד משינוי הוא ערמומי ואינו מופיע בתפקיד עצמו, אלא בצורת מכשולים שונים שכביכול אינם מדברים את הפחד העמוק משינוי, אלא נותנים הסברים טכניים ללמה הוא בלתי אפשרי ומאפשרים נתיב בריחה אל האוטומט. לכן השלב הראשון הוא קודם כל להכיר באופן שבו הנפש מתגוננת, אם את מעוניינת בשינוי אך ברגע האמת לא יכולה לבצע אותו בגלל משהו "טכני" שכביכול נראה מאוד אמיתי תעצרי ותשאלי את עצמך- האם זאת האמת המוחלטת שאני לא יכולה? יכול להיות שיש לי את היכולת ומשהו עוצר אותי? ואם כן, מה עוצר אותי?

2. לשהות עם הפחד - ברגע שהורדת את ההגנה ופגשת את הפחד משינוי, אל תכעסי על הפחד ואל תנסי שהוא יעלם, להיפך, תסכימי לשהות איתו, פשוט תהיי עם עצמך ביחד עם הפחד ולווי את עצמך בתהליך, היי מנטורית וחברה לעצמך. דברי עם עצמך ועם הפחד ותגידי: "פחד אני רואה שאתה כאן וזה בסדר ולגיטימי שאתה כאן, אני איתך" ולאט לאט תרגישי כיצד עוצמת הפחד פוחתת.

3. האם זה משרת אותי - לפעמים קשה לעשות את השינוי משום שעדיין קיימת אמונה לא מודעת שהדפוס הישן משרת אותך. איך תדעי? תשאלי את עצמך מה יקרה אם תהיי בלי התכונה שאת רוצה לשנות? האם יכול להיות שהדפוס שאת רוצה לשנות עזר לך בעבר ואם כן איך? במידה והתשובה לכך היא חיובית, תעשי מדיטציה קצרה ובה תדברי עם הדפוס הישן, תודי לו על שעזר לך בעבר ויחד עם זאת תיפרדי ממנו משום שהוא סיים את תפקידו ואינו רלוונטי יותר בחייך.

4. זהי ברגע האמת -  ההחלטה לפעול מתוך השינוי או לחילופין מתוך הבריחה לדפוסים הישנים היא תהליך של שבריר שנייה שלרוב אינך מודעת אליו. כשאת בסיטואציה מוכרת שבה את יודעת  שהדפוסים הישנים קופצים, נסי להיות שם במודעות גבוהה לעצמך וברגע האמת זהי את האוטומט ותבחרי בבחירה מושכלת, האם את באמת מעוניינת לחזור לדפוסים הישנים או שבא לך לנסות משהו חדש. החלטת לנסות משהו חדש? זהי את הפחד, תני לו מקום, תודי לדפוסים הישנים, תיפרדי מהם ותיישמי את הדפוס החדש במקום, הצלחת? אמרי לעצמך מילה טובה- מגיע לך!

אחת העובדות המאתגרות ביותר בחיים היא שאת, מעצם היותך אנושית משתנה כל הזמן. רבים מאיתנו מחפשים את היציבות, המשהו או המישהו הזה להיאחז בו, והנה נגענו באזור הנוחות וכבר עוד משהו השתנה. אני לא יודעת מי החליט שכך יהיה, אבל הדבר הכי קבוע בחיינו הוא השינוי- מגיל אפס הגיל שלך משתנה מדי יום, הנראות, התובנות, תחומי העניין, הדינאמיקה עם חברים ומשפחה, עבודות ועוד. הדרך להתמודד עם עולם פנימי וחיצוני שאינו קבוע ומשתנה כל הזמן היא למצוא את העוגן בתוכך על ידי הנהגת התודעה שלך, הגדלת האמונה בהתמסרות למה שליבך מבקש וחידוד ההקשבה לאינטואיציות הכמוסות ביותר שלך.

** הכותבת היא שרון פרדני




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה