איך לא לאבד את עצמך בתוך מערכת יחסים?

נורא קל להישאב לזוגיות, להשתנות ולשנות את כל מהלך חייך ברגע שבן זוג חדש נכנס לתמונה. היכן עובר הגבול בין לייצר משהו חדש ונעים עם בן זוגך, לבין לאבד את עצמך לגמרי בקשר?

זוג מתחבק (צילום: shutterstock_Stock-Asso)

קשר בריא מהווה קרקע פוריה לצמיחה של שני אינדיבידואלים בתוכו, ובכל זאת, לפעמים את מבינה בדיעבד שמשהו בזוגיות משך אותך למטה, כיבה בך תכונות שלך שאפיינו אותך ושאהבת.
איך תוכלי לגשר על השוני בינך לבין בן זוגך מבלי להפוך להיות משהי אחרת, ומבלי לנסות לשנות אותו ולעורר אנטגוניזם?

1. חשבון נפש – בתחילת מערכת יחסים, כשהאהבה פורחת קשה להסתכל בעיניים פקוחות על המצב החדש שבחייך, לכן חשוב שתהיי מודעת לגבולות שלך. תמיד טוב שתהיה לך ״רשימה״ של דברים שאת מוכנה להתגמש בהם ודברים שהם עקרונות שלעולם לא ישתנו, היצמדי לקווים האדומים שלך.

2. הקשיבי ללב שלך – לפעמים נוצר פער בין מילים ומעשים, הפער יכול להתבטא בכמה דרכים, למשל גבר שרמנטי שמבטיח לך עולם ומלואו ובפועל נעלם לך, אדם שמתנהג בצורה חשודה או שמנסה להשתלט באובססיביות על החיים שלך ויחד עם זאת, קשה לך לוותר עליו משום שהוא כה מסור. במצבים כאלה, עלייך להאמין רק למה שעינייך רואות וליבך מספר לך, אם זה מדבר כמו ברווז וזז כמו ברווז כנראה שזה ברווז.

3. קחי בחשבון שגם את לא מושלמת – את תוצר של חיים שלמים, חינוך, סביבה, גנטיקה, נסיבות החיים. כפי שאת משוכנעת בדרכך, כך גם כל אדם שמולך. כפי שאת רואה את חסרונות האחר בצורה בהירה, כך גם לך יש חסרונות שאינך מודעת אליהם, אף אדם אינו מושלם והחיים הם בית ספר שאינו נגמר. אם תסכימי ללמוד, תוך שמירה על הצביון שלך את תהיי המרוויחה הכי גדולה מהחיים שלך.

 קשר טוב הוא קשר שהופך אותך ואת הפרטנר שלך לאנשים טובים יותר (צילום: shutterstock_Stock-Asso)

4. מאמץ נכון – לפעמים כשעוברים את שלב ״ירח הדבש״ במערכת יחסים, הפערים צפים ומתחילים ויכוחים. ריב הוא לא דבר רע בקשר, להפך, ריב מצביע על שתי נקודות קיצון הפוכות שמתנגשות, נקודת קיצון אצלך אל מול נקודת קיצון בצד השני. זו הזדמנות מצוינת למצוא איזון אם רק תסכימי להכיר בחוסר האיזון המצוי בתוכך, וללמוד להגיע לאמצע ביחד. ריב גם מעיד על כך, שהדברים נאמרים, ששני הצדדים עומדים על שלהם, מוכנים להיחשף בצורה אותנטית ולא מרצה. ריב המכבד את שני הצדדים מהווה מאמץ נכון בתוך קשר. מהו מאמץ לא נכון? לוותר על עמדותייך באופן שיטתי, או לחלופין לא לוותר אף פעם ולהילחם.

5. הביאי את עצמך – אל תוותרי על דברים שאת אוהבת לעשות, אל תתנתקי מאנשים שאת אוהבת לפגוש, כאלה שמהווים אבן דרך בחיים שלך. אולי סדרי העדיפויות קצת משתנים ואיתם גם המינונים, יחד עם זאת תמיד מצאי את הדרך לשמור על האינדיבידואליות שלך בתוך קשר, והשתדלי לתת מקום לרצונות הצד השני. גם אם החיים עמוסים ותפגשי את בן זוגך פחות, געגוע עדיף על תחושת מיאוס או החמצה. זה נהדר שיש שוני תטפחו אותו ותפרגנו לו, אומנם בחרתם ללכת בדרך משותפת אך אין זה אומר שעליכם להיות זהים בכל דבר.

בסופו של דבר, איזון זה הכול בחיים וקשר טוב הוא קשר שהופך אותך ואת הפרטנר שלך לאנשים טובים יותר, אנשים שממשיכים את ההתפתחות האישית שלהם על אף ובזכות הקשר.
איך תדעי מה זה איזון בשבילך?
ככל שהקשר יהיה נכון לך, כך תצמחי יותר, תאהבי את עצמך יותר, תהיי יותר קשובה לרגשותייך והמינונים הנכונים לך ולבן זוגך יתחוורו לכם עם חלוף הזמן ועומק ההיכרות בניכם.
** הכותבת היא שרון פרדני, פסיכותרפיה לנשים המתמודדות עם אכילה רגשית, חרדות וקשיים במערכות יחסים