5 טיפים למניעת צרבת אחרי הסדר ובכלל

הסדר הסתיים, אתם נכנסים למיטה עייפים, שבעים ומרוצים ואז מתחילה תחושת צריבה לא נעימה בחזה ובגרון. קבלו 5 טיפים שיעזרו לכם לפסוח על הצרבת ולמנוע סבל מיותר

29/03/2018
דיאטה ותזונה קבלו עדכונים מדיאטה ותזונה
  • RSS

מאת: ד"ר דורון בולטין

תם סדר פסח כהלכתו, אתם נכנסים למיטה עייפים אך שבעים ומרוצים ואז שוב מתחילה להזדחל במעלה בית החזה שלכם אל הגרון תחושה של צריבה המלווה בטעם חומצי? במקום לסבול בחג הקרוב אתם יכולים לפסוח על התענוג הזה שנקרא צרבת. איך עושים את זה? מלאו אחר ההנחיות בכתבה ותוכלו לישון בשקט אחרי הארוחה.

צרבת עלולה להיגרם מכמה סיבות. באופן טבעי השריר הסוגר בין הוושט לקיבה עובר תהליך רפיון שגורם לו להיפתח, אך אצל אנשים שסובלים מצרבות מסיבות שאינן תמיד ברורות זה קורה לעיתים תכופות יותר. לעיתים השריר עצמו בבסיסו חלש יותר וכן גם בקע סרעפתי עלול לגרום לצרבות; במקרים אלו חלק מהקיבה נמצא בחלל החזה והוא פוגע ביכולת השריר להיסגר באופן יעיל. לעיתים נדירות עלול להיווצר מצב של חומציות יתר שגורמת לצרבות.

תחושה של צריבה המלווה בטעם חומצי, לא נעים (צילום: שאטרסטוק / Dmytro Zinkevych)

5 טיפים שיסייעו לכם להימנע מצרבות בפסח הקרוב:

1. זמני ארוחות

כמו בכל חגי ישראל בתקופות אלו אנחנו אוכלים פשוט יותר. ככל שיש יותר אוכל בקיבה, אותו שריר הסוגר בין הוושט לקיבה נעשה רפוי לעיתים קרובות ותחושת הצרבת עולה. על כן הקפידו לאכול ארוחות קטנות יותר מדי כמה שעות. בפסח ובמיוחד בליל הסדר, הארוחה נערכת בשעות לילה מאוחרות וכך נגרמות יותר צרבות ליליות. אם בכל מקרה הלחץ הבסיסי בסוגר נמוך, אז כשאנחנו שוכבים אין את כוח המשיכה ששומר על תוכן הקיבה במקום והאוכל עלול לעלות לוושט. הצרבות יכולות להקשות על השינה או לגרום ליקיצות באמצע הלילה. לכן דאגו לא לאכול בסמוך לשעת השינה והקפידו לישון עם כמה כריות נוספות.

2. שימו לב לצלחת

אכלו אוכל פחות שומני כמו בשר עם שומן מן החי. הימנעו ממאכלים המכילים קפאין כמו קפה, תה, שוקולד וקולה. הימנעו מנענע ומנטה שכן טעמי מנטה גורמים לרפיון השריר הסוגר בין הוושט לקיבה. ובכלל שימו לב מה גורם לכם בדרך כלל לצרבות וותרו עליהם בחג הקרוב; יש מי שאוכל חומצי כמו עגבניות ופירות הדר גורמים לו לצרבות ויש כאלו שאוכל חריף או מטוגן מחריף את הבעיה. מאכלים בסייסים כמו סודה לשתייה ומוצרי חלב יכולים להקל באופן זמני למספר דקות ולעיתים אף למספר שעות.

ארבע כוסות הסדר, הכל במידתיות (צילום: שאטרסטוק / Africa Studio)

3. שימו לב לכוס

בליל הסדר אנו נהנים מ-4 כוסות של יין, אך גם אלכוהול מרפה את שריר הסוגר ולכן רצוי להימנע משתיה מרובה של שתיה חריפה.

4. הקדימו תרופה למכה

דאגו לתרופה המתאימה בארון התרופות כדי שלא תצטרכו להתחיל לחפש את הרופא שלכם בחול המועד. אם אתם נוטלים תרופות לצרבות באופן קבוע, קרוב לוודאי שהמינון הרגיל יסייע לכם להתמודד גם בחג. ואם אתם 'חדשים בתחום' יש שלושה סוגי תרופות שכדאי לכם להכיר:

תרופות סותרות חומציות: כמעט בכל בית ניתן למצוא תרופות סותרות-חומצה כמו טאמס ומאלוקס שמשפיעות במהירות ומקלות על הצרבת לטווח הקצר.

תרופות המעכבות את הפרשת החומצה: תרופות אלו כמו תרופת פמוטידין מונעות את הפרשת החומצה בקיבה.

תרופות ממשפחת ה-PPI: כששום דבר לא עוזר והסימפטומים של הצרבות מפריעים בתפקוד היום-יומי הגיע הזמן לבחון טיפול תרופתי אחר כמו דקסילנט הנותנת כיסוי רחב למשך 24 שעות, אומפרדקס ונקסיום. תרופות ממשפחת ה-PPI אלו מעכבות את הפרשת החומצה מהקיבה באופן כמעט מוחלט.

5. ולסיום, הטיפ החשוב ביותר – אל תזניחו את הטיפול בצרבת

לא רק שטיפול בצרבות יכול לסייע לכם לשפר את איכות החיים, צרבות חוזרות עלולות לגרום לדלקות בוושט ובכך להגביר את הסיכוי למחלות קשות כמו סרטנים של הוושט וכן למחלת ברט – מצב טרום סרטני נדיר שניתן לאבחן בגסטרוסקופיה ויש לו קשר נסיבתי ישיר עם הרפלוקס החומצי

אל תזניחו את הטיפול (צילום: שאטרסטוק / Iakov Filimonov)

** הכותב הוא רופא בכיר במכון הגסטרו בבית החולים בילינסון, מנהל מרפאת דיספפסיה והליקובקטר




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה