גווינת' פאלטרו: גאונת שיווק בבועת פסטל

בנטפליקס עלתה מיני סדרה חדשה של גווינת' פאלטרו, "המעבדה של גופ", שנוגעת בנושאים שנחשבים לטאבו ומעבירה אותם לצופה באריזה צרכנית פסטלית ונוחה לעיכול. שרלטנית או גאונה? אתם תחליטו

27/01/2020
יסמין לוי קבלו עדכונים מיסמין
  • RSS

איך הפכה השחקנית גווינת' פאלטרו לגורואית לייפסטייל שמגלגלת אימפריה ששווה 250 מיליון דולר? אנשים רבים ודאי שואלים את את עצמם שאלה זו, מאחר ולא בכל יום רואים כוכבת הוליוודית, זוכת פרס האוסקר, מחשבת מסלול מחדש בגיל ארבעים. פאלטרו הקימה את החברה goop שנולד משיתוף של מתכונים וטיפים שנולדו במטבח שלה והפכה לתאגיד ב-2013. למרות הביקורת הקשה המופנית כלפיה ןגורסת שהמידע הרפואי והמדעי שהיא מעבירה שגוי, סלקטיבי ולא מבוסס, גופ נוחלת הצלחה מסחררת.

העובדות מעולם לא עניינו מיליוני צרכנים בכל העולם, בבואם לרכוש מוצרים וכך גם במקרה של תאגיד "גופ", שמוכר אופנה, קוסמטיקה, מוצרי טיפוח, פודקאסטים ומחזיק ופועל גם כסוכנות פרסום. למעשה, פאלטרו שולטת בכל דבר שקשור ל"וולנס", בריאות הנפש והנפש, יופי, ניו אייג' וכל דבר שבא עם ההבטחה והתקווה לחיים טובים, בריאים ורגועים יותר. אנשים קונים כל דבר ולראייה, טיפול בעקיצת דבורים שקידמה פאלטרו הפכה לפופולארית, ביצים סיניות שרצתה להכניס לאיבר המין הנשי עלו לראש סדר היום והנר בניחוח ואגינה שמכרה ב-75 דולר הפך לסולד אאוט. בעידן הקפיטליסטי, אנשים צמאים למילוט מהמירוץ האינסופי לאושר וממון וגם כאן, אנשים יקנו כל דבר ויאמינו לכל אחד. על יסוד ההבנה הזה נטפליקס יצר מיני סדרה של שישה פרקים בכיכובה ובהפקתה של פאלטרו, "המעבדה של גופ", שעוסקת בנושאים מסקרנים שנחשבים עדיין לטאבו בשיח המיינסטרים כגון אימון הוואגינה, טיפולי קיצון בחרדה וסמי הזיה.

גווינת' פלטרו צילום מסך

הסדרה שמה במרכז את פאלטרו, 47, לצד אליס לוהנן, שעובדת לצדה בתאגיד, כמראיינות ומתמקדת בכל פעם בניסוי אחר שצעירים שעובדת בגופ מוכנים להשתתף בו, אם זה לטוס עד לג'מייקה כדי לקחת פטריות או לעשות יוגה בשלג ולקפוץ לתוך מים קפואים. יגידו מה שיגידו, לפאלטרו אין בעיה לצלול לתוך נבכי הנפש, לדגדג את הבנאליה ולהביע התעניינות כנה במרואיינים ולבחון על גופה טיפולי פנים ביזאריים או להתמסר למסע אנרגטי שירגיע את גופה. על רקע של צבעים בהירים וסטיילינג בגווני הפסטל, פאלטרו אמנם נראית כמו ברבי שנשלפה מהמגזינים וניכר שבגופ הבינו שהאריזה יפה קודמת לכל אך אין מה לזלזל בתובנה זו, העין האסתטית הזו משרתת את הסדרה היטב בכך שהיא מאפשרת למרואיינים ולצופים להרגיש שהם ריחפו לתוך בועה ורודה, רכה ומלטפת ולמעשה, הנושאים הכבדים יכולים "להישען" על האווירה הקסומה הזו ולסייע בעיכולם אצל הצופה.

פאלטרו עצמה הרבה יותר אנושית ממה שנדמה, למשל כשהיא מצלמת את עצמה מכינה לעצמה מרק מאבקה בבית בלי טיפת איפור מדובר במחזה מרענן או כשהיא חושפת איך ניסתה פעם MDMA בעברה עם בן זוג קודם. אין הרבה כוכבות איי ליסט שמוכנות לנפץ את בועת האשליות סביבן. בתה של השחקנית בלית' דאנר, נחשבת בגלגולה הקודם לפרסונה עם שיק אריסטוקרטי, סגור ומופנם. לאורך השנים פאלטרו כיכבה בלא מעט סרטים מצליחים, כגון "שייקפסיר מאוהב" (עליו זכתה בפרס האוסקר), "שבעה חטאים" ו"דלתות מסתובבות" וגם חייה האישיים עוררו עניין רב לאחר שניהלה זוגיות פוטוגנית עם בראד פיט והתחתנה (והתגרשה) מסולן "קולדפליי", כריס מרטין, ממנו יש לה שני ילדים, אפל ומוזס. בשלב מסוים פאלטרו התרחקה מתפקידי קולנוע והודתה שלאחר הזכייה בפסלון המוזהב, היא נכנסה לחרדת ביצוע והתרחקה מתעשיית הקולנוע.

גווינת' פלטרו עם עובדת צילום מסך

לא באמת הכרנו את פאלטרו האמיתית, הבן אדם מאחורי החיוך הצחור ושמלת הפאייטים ודווקא בסדרה הזו אנחנו נחשפים לצדדים פגיעים ורגישים ומגלים שגם היא, למרות היופי, העושר, פרסום והתהילה, לא מרגישה "מושלמת" ומספרת על הפער בין ימי נעוריה להיום. אבל פאלטרו אינה המרכז באמת, אלא המשתתפים. אחד הנושאים המעניינים שהסדרה נגעה בו הוא הטיפול הנפשי באמצעות סמי הזיה ו-MDMA, שהוכחו כמועילים במיוחד למטופלים שחוו טראומה בחייהם. בכל פרק מתראיינים גם אנשים שלא קשורים לגופ ובאו להעיד על אפקט החוויה שלהם בהקשר לנושא ומדובר באנשים שניסו להתאבד בעברם ומצאו את הדרך לחיות או כאלה שסבלו משיתוק ולמדו ללכת.

אז נכון, ברור שכאשר מקבצים את עובדי גופ בווילה יוקרתית על איזה אי אקזוטי אדם תוהה מה יכול להשתבש אבל האותנטיות כן עוברת, כשאחת העובדות מתפרצת בבכי באמצע הסשן, כי היא נזכרת באביה שהתאבד ורגשות עזים מציפים אותה או כאשר עובד אחר, גיי, שמתקשה להסיר מחסומים ולאפשר לאנשים להיכנס לחייו, מקבל חיבוק תומך משני גברים. אלה רגעים אנושיים אמיתיים וחזקים שעושים טלוויזיה מעולה. עוד נקודת זכות לתוכנית היא הנינוחות והמקצועיות של המראיינות, שמנהלות דו שיח על מי מנוחות ובלי קטיעות. לא יזיק למנהלי תוכניות ומראיינים בארץ ללמוד כיצד ניתן לנהל ראיון מכובד, מנומס ומרתק מבלי להתפרץ לתוך הדברים של האחר.

עובדות גופ צילום מסך

לאורך הסדרה ישנם רגעים שמרימים גבה, למשל כשפאלטרו מארחת גורו אנרגיה מבוקש שגורם למטופלים לזוז בצורה מעוותת כאילו עברו גירוש שדים, או כשמביאים סייקיק שמארחת בתוך מוחה את המתים ומעבירה מסרים מהם אבל הסדרה לא באה לתת המלצות אלא לחשוף התנסויות אי שם בחוץ. פאלטרו בסך הכל באה לפתוח את הראש, לקדם פתיחות על נושאים ולתת לצופה להחליט לבד מה הוא לוקח מהסדרה. מבחינתה, היא הסירה אחריות ברגע שהבהירה בכל פרק שצריך להתייעץ עם רופא לפני כל התנסות. פאלטרו השנויה במחלוקת יודעת שבעידן התחרותי רק הבנק הוא האינדיקטור לאם אתה מצליח או לא והעובדה שתאגיד גופ זוכה כעת לפלטפורמה שיווקית אדירה הודות לסדרה רק מוכיחה שפאלטרו מבינה דבר או שניים בעסקים ובקידום עצמי. תקראו לה שרלטנית, מוכרת אשליות או מוליכה שולל אבל פלטרו הייתה גם יכולה למכור אוויר ולהבטיח שהוא בניחוח הישבן שלה ואנשים ירוצו לקנות. תבואו בטענות לאנשים, לא אליה.

 

 

 

 

 

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה