יחד נעבור את זה

הבידוד והסגר הממשמש ובא מעמידים בפנינו אתגרים משפחתיים והזדמנויות לגדול יחד כמשפחה. המלצות של מומחים בחינוך להתמודדות משפחתית שממנה אפשר רק לגדול

23/03/2020
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS

מאת: ד"ר מאיה קלמן-הלוי וד"ר רוני טוטיאן

בימים אלו של משבר הקורונה העולמי והמקומי, כולנו מתארגנים למצב חדש ובלתי מוכר הכרוך בחוסר וודאות. בניגוד לימי חופשה בהם ניתן לבלות במוקדי בידור ובמסעדות ולהתפנק אצל סבים וסבתות, כעת הילדים והוריהם נדרשים להסתגר בבתים מפני החשש להידבקות בנגיף. זהו זמן משפחה! בואו נעשה מהלימון לימונדה ונצלח את התקופה הזו על הצד הטוב ביותר.

בנייה של שגרה וסדר יום מאורגן. על רקע משבר הקורנה וחווית אי הוודאות מסביב ישנה חשיבות שההורים יבנו שגרה וסדר יום צפוי מתאים לבני הבית על מנת להקנות חווית ארגון רגשי, ביטחון ורציפות, החל מהשכמה בבוקר ועד שינה בלילה בשעות סבירות. מומלץ לתעד את חווית ההישארות בבית באמצעות ציורים, הכנת יצירות, כתיבת יומן וצילום.

הקפדה על השתתפות הילד בפעילויות ללמידה מקוונת. התלמידים מונחים להמשיך את לימודיהם באמצעות אתרי אינטרנט בלימודים סינכרוניים וא-סינכרוניים. זוהי למידה ברוכה ומסקרנת, שמעודדת סדר יום וגיוס כוחות וכן תקשורת עם בני קבוצת השווים ודמויות חינוכיות משמעותיות לילד.

הקפדה על השתתפות הילד בפעילויות ללמידה מקוונת (צילום: שאטרסטוק / Gorodenkoff)

בניית תפריט משפחתי מאוזן ומניעת נשנושים בין הארוחות. הילדים יכולים להיות שותפים לבניית התפריט וניתן לעודדם לקחת חלק פעיל באפיה ובישול משותפים. כשנותנים לילדים לאכול אוכל שהם אוהבים, הם לא ירוצו לחטיפים ואם הם עסוקים בעשייה ובהכנה הם יהיו פחות במסכים. עבור הילדים זו הזדמנות להשתתף בהכנות, להנות מעשייה משותפת ולהבין שאוכל לא מגיע מוכן מהסופר ושישנו ערך בהכנה שלו. בנוסף, קיום ארוחות משפחתיות בהשתתפות כל בני המשפחה כנוהג קבוע, תורם רבות ללכידות משפחתית ותקשורת טובה ורגישה בין בני המשפחה. בימי משבר ארוחה משפחתית משותפת מהווה הזדמנות מצוינת לתמיכה הדדית ולנכונותם של הילדים לשתף את ההורים ברחשי ליבם - בדברים נעימים שקרו להם היום, בדברים קצת פחות טובים ובדברים מיוחדים שהיו רוצים לתכנן למחר.

זמן ספורט קבוע משותף לבני הבית. נפש בריאה בגוף בריא. מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות ספורטיבית גורמת להגברת הפרשה של חומרים שונים במוח, ובהם אנדורפין וסרוטונין. חומרים אלו משרים תחושת רוגע ותורמים להפחתה בכאבים. בנוסף, העיסוק בפעילות גופנית נתפס לרוב כהתנהגות חיובית דבר שכשלעצמו משפר את תחושת הערך העצמי. אם מכניסים זאת לשגרה משותפת, הדבר יכול ליצור זמן איכות, הפוגה וצחוק. אפשר לתת בכל פעם לאחד מבני הבית להוביל את התרגילים וכולם אחריו.

זמן ספורט קבוע משותף לבני הבית (צילום: שאטרסטוק / LightField Studios)

הקפדה על זמני מסך מאוזנים. הלמידה המקוונת מזמנת לילדים ולנוער לא מעט זמן מסך. בד בבד, קיים החשש המתמיד משעות מסך מופרזות, במיוחד לאור העובדה שחברות הכבלים הרחיבו את אפשרויות הצפייה ב-VOD ומאפשרות צפייה חינמית במגוון ערוצים. גם את זמני המסכים יש לשלב בתכנון סדר היום בבית. כשהדברים נכתבים על הדף גם ההורה וגם הילד מקבלים תמונה של כמות הזמן היומית שנלקחת לטובת זמן מסך ואולי תעודד חשיבה איך משנים חלק מזמן המסך לפעילויות חלופיות מהנות ומועילות. כשאומרים מה לא, חשוב להציע חלופות, כתיבת סדר היום מסוגלת לסייע בכך.

במצב הקיים, ההורים נוהגים להיצמד למסכים ולקבל עדכוני חדשות שוטפים במספר ערוצים. חשוב מאד להתאים את חשיפת הילדים לחדשות בהתאם לגילם. חשוב לזכור כי הילדים חשים את המתח בו הוריהם שרויים, מתח אשר עלול ליצור אצלם חששות ופחדים מיותרים. כדאי להגביל את הצפייה באתרי החדשות, אבל אם בכל זאת יצא לילדים לראות את הסיקור בנושא  בתקשורת, שבו וצפו יחד. אם צריך דברו איתם אחר כך, תווכו את המידע, והסבירו שמדובר בתקופה זמנית אשר תסתיים. בהסבר לילדים ניתן לכלול כי משרד הבריאות עושה הכל כדי לשמור עלינו ולדאוג לנו, לטפל בחולים ולפתח תרופות מתאימות ולכן על כולנו לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות. תנו דוגמה אישית בשמירה על היגיינה ועל הישארות בבית לאור ההנחיות שמתעדכנות.

שמירה על קשר מגוון ורציף עם בני משפחה וחברים. במיוחד בימים של הנחיות להישארות בבית, חשוב לתכנן שמירה על קשר עם בני משפחה, בעיקר סבים וסבתות שכרגע מנועים מלפגוש בני משפחה וגם עם חברים ממעגלים שונים. קיימים היום אמצעים טכנולוגיים מגוונים לשמירה על קשר.

שמירה על קשר מגוון ורציף עם בני משפחה וחברים (צילום: שאטרסטוק / New Africa)

המציאות של התקופה האחרונה החדשה מפגישה אותנו עם איום על הבריאות וחוסר ודאות. חשוב לסמוך גם על האינטואיציות שלנו כהורים ולתת אמון ביכולת ההתמודדות המשפחתית שלנו, הביחד הוא הכוח המיוחד שלנו.

** ד"ר מאיה קלמן-הלוי וד"ר רוני טוטיאן, מרצים בחוג לחינוך של  האקדמית גליל מערבי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך