שנת הלימודים בפתח. מה נוכל לעשות היום כדי להקל על מחר?

שנת הלימודים החדשה בפתח ועבור הילדים שעולים לכיתה א' זה רגע מרגש במיוחד שגם מלווה בחששות. דליה אילת, מנחת הורים נותנת 12 טיפים להורים

19/08/2018
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS

מא' ועד יב', נקודות למחשבה וליישום לקראת המעבר לכיתה א'.

א. ארגון הבוקר

להתחיל להתאמן בהתארגנות עצמאית. לא צריך לחכות לראשון (או יותר נכון השנה- לשני) בספטמבר, כדי ללמד ולהדריך -לצחצח, להתלבש, לנעול וכו', הרי אנחנו מכירים את הסטרס בבוקר. לכן דווקא עכשיו, בחופש, ללמד עצמאות, בשעות הערב. להתפשט/להסתבן/לצחצח/לשים במקום/להתחשב באחיך/לעזור לאחותך (כן, כן, זה יכול לקרות) להדריך- להרשות לטעות -להרשות לא לרצות ובכל פעם להציע שוב.

ב. בעצמך

כשמנסים לעודד עצמאות, לשים לב לשפה: "רוצה לעשות זאת בעצמך?" יעיל יותר מ: "רוצה לעשות לבד?" שמעתי פעם שלומר "לבד" פחות עושה חשק, לכן השיווק – "בעצמך", משווק טוב יותר את העצמאות.

רוצה לעשות את זה בעצמך? (צילום: שאטרסטוק / Kellie L. Folkerts)

ג. גדול

יש רגעים שכיף להיות גדול ויש שפחות, זה הרגע להעצים ולשווק את המעבר: "איך גדלת" , "בשנה שעברה היית בקבוצת הצעירים של הגן ועכשיו את עוברת לגדולים", לשוחח על מה כיף בלהיות גדול יותר וגם מה פחות..

ד. דרך

היופי בלהיות ילד, זה שכל הזמן יש התפתחות וצמיחה. אנחנו ההורים, יכולים לעצור מידי פעם ולהעיר להם על זה. לא לקחת כמובן מאליו - זמן בכי שמתקצר, יכולת להתאפק לרגע, וויתור לאח הקטן על משחק, עזרה בסידור שולחן לארוחת ערב, כל אלו ועוד, הו יכולות שמתפתחות, הילדים עושים דרך ואם נעזור להם לראות את ההתקדמות, ילמדו גם הם ליהנות ממנה.

ה. הקשבה

אין כמו פיתוח היכולת להקשבה טובה. אנחנו מצפים, חפצים ורוצים בכך שילדינו ישתפו אותנו במה שעובר עליהם במהלך היום, לדעת מה הם חווים, מרגישים, חושבים, כדי שנהיה מעורבים, אם צריך עזרה שנדע ואם זה להשתתף איתם בדברים משמחים. ועל מנת שזה יקרה, זה הזמן לפתח ולהרחיב את יכולתנו להקשיב למה שהילדים מביאים לפתחנו.  הקשבה טובה, לא מערבת בתוכה ביקורת על הנאמר, הקשבה טובה לא מתפרצת לדברי האחר ומביעה מיד את כל מה שממש חשוב לה לומר ועכשיו. מה היא כן? בעיקר מלאת אמפתיה למה שהילדים משתפים, כדי שידעו וירגישו מובנים, כדי לעודד אותם שמותר להרגיש את כל קשת הרגשות ולא לנסות לקחת מהם רגע עצוב או מתוסכל. וגם, הקשבה שנותנת את תחושת החשיבות לכך שיש בכלל שיתוף בינינו.

ו. וודאות

ילדים ואנשים בכלל, אוהבים וודאות. לדעת מה יהיה, איפה יהיה, מי יהיה, ככל הניתן, לאפשר עוד ועוד מידע על המקום החדש. ללכת יחד לראות את הגן החדש, חצר בית הספר, אם מכירים ילדים נוספים שיהיו, אפשר כבר להכיר ולהיפגש. זה נותן תחושה טובה ועוזר להפיג חששות.

אימא ובת משתפות זיכרונות (צילום: שאטרסטוק / Evgeny Atamanenko)

ז. זיכרונות

שתפו בזיכרונות שלכם ממעבר לכיתה א, או לגן. זיכרון חיובי זה נפלא, אבל גם אם פחות, אז לספר איך התמודדתם. ומעבר לעצמנו, אנחנו גם ספר הזיכרונות של ילדינו. לשתף אותם מה אנחנו זוכרים על המעברים הקודמים שלהם, איך הסתגלו, איך התגברו ואיך זה יוכל לעזור להם להתחלה החדשה שלפניהם.

ח. חידושים והמצאות

מקום חדש, חברים חדשים, יכול להיות מאד מרגש או נורא מאיים, קצת "שיווק" של המקום החדש כמלהיב, משמח, מרגש ופחות- להעביר להם את החרדות שלנו לגבי מקומות חדשים, לא מוכרים ומי יודע מה יהיה שם.

ט. טוב לב ופירגון

לעודד את ילדינו, על חוזקות, על ניסיונות כושלים ועל ניסיונות מוצלחים וללמד אותם להעביר את זה הלאה. לפרגן לחבר זו מיומנות חברתית חשובה, כך גם לעזור, להיות אמפטי, להשאיל עיפרון ולחלוק סנדוויץ' עם תומר ששכח את שלו בבית.

י. ידע

במעבר לכיתה א, הגן כבר "עשה את שלו", ללמד בסיס של אותיות, מספרים, כתיבת השם הפרטי ועוד, החופש, הזדמנות טובה להעשיר עוד קצת, להקריא ספרים, ללמד מילים חדשות, שאולי אינן בשימוש יום יומי, לרכוב על אופניים ללא גלגלי עזר ולדעת לשאול כשלא מבינים.

מוכנים לצאת לדרך עצמאית (צילום: שאטרסטוק / unguryanu)

יא. יאמינו בעצמם

זמן החופש הגדול, זה הרגע לפני, הרגע להוסיף למערכת היחסים, עוד תקשורת טובה, מכבדת, מקרבת שמייצרת אבני בניין לדימוי עצמי טוב ובוטח.

כילד (וגם כבוגר) כשיש לי את מי לשתף, כשיש מי שמקשיב לי, שדעתי חשובה לו, ושמקבל אותי, כפי שאני, שסומך עלי, ובעצם כך, עוזר לי לפתח את היכולת לסמוך על עצמי,  כבר יש לי צידה לדרך שמרגישה, בטוחה ונינוחה יותר. להיכנס בדלת החדשה, ב"רגל ימין", בגב זקוף ואולי אפילו בחיוך.

יב. יבואו בכיף

עם ילקוט/תיק גן עמוס בכל הנ"ל ויוכלו להיות פנויים יותר להתמודדויות של התחלות חדשות.

בהצלחה.

** הכותבת היא דליה אילת, מנחת הורים בכירה במכון אדלר.

ביום שלישי הקרוב (21.8), בשעה 21:00, תתקיים שיחה אינטרנטית (Webinar) משותפת של מכון אדלר, ערוץ הופ! ופסיפס, המיועדת להורים, לצוותי גן ולמורים לקראת המעבר לכיתה א'

ההרשמה לוובינר בקישור




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה