5 טיפים כדי להילחם בהשמנת יתר בקרב ילדים

לפי נתוני משרד הבריאות, כרבע מתלמידי בית הספר בישראל סובלים מהשמנה יתר או עודף משקל. לקראת תחילת שנת הלימודים, חשוב שנעלה את הנושא לסדר היום הציבורי ולא נתנער ממנו

15/08/2019
ד"ר אסנת רזיאל קבלו עדכונים מד"ר אסנת רזיאל
  • RSS

לפי נתוני משרד הבריאות, כרבע מתלמידי בית הספר בישראל סובלים מהשמנה יתר או עודף משקל. לקראת תחילת שנת הלימודים הקרובה חשוב שנעלה את הנושא לסדר היום הציבורי ולא נתנער ממנו. האחריות מוטלת על כולנו – משרד הבריאות, משרד החינוך, בתי הספר, ההורים ואפילו הילדים (אגע בכך בהמשך).

הנה חמש הצעות למהלכים שקל יהיה לשלבם כבר בשנה הקרובה ויכולים לבצע שינוי דרמטי באורח חייהם ובריאותם של הילדים.

1. שעה ספורטיבית ביום – במקום לקיים שעה - שעתיים של חינוך גופני בשבוע בלבד, יש להקדיש שעה יומית לפעילות גופנית עבור כלל התלמידים. כיום הפיתויים להישאר בבית הם רבים ומגוונים ועל כן ילדים רבים כלל לא משחקים בחוץ או מבצעים פעילות גופנית כלשהי, לעיתים במשך שבועות שלמים. שעת התעמלות יומית בבית הספר תוכל לוודא כי אף ילד לא "נשכח" מאחור. אגב, בארה"ב קיימת יוזמה דומה בשם 'Play 60' המעודדת ילדים לבצע פעילות ספורטיבית במשך שעה ביום. דוגמה נוספת ניתן למצוא בבתי ספר שונים בסין בהם כלל התלמידים מחויבים לפתוח את יום הלימודים בשעה של התעמלות.

2. שיעור בנושא חיים בריאים רבות דובר על המחסור בשיעורים "פרקטיים" במערכת החינוך שיכינו את התלמידים לנושאים כמו התנהלות מול קרנות פנסיה, אבל מה לגבי שיעורים בסיסיים יותר שילמדו אותם לשמור על בריאותם שלהם? יש מקום להוסיף למערכת הלימוד שיעור שבועי שיעסוק בנושאים כמו תזונה בריאה, הרגלי היגיינה נכונים ובגילאים המתקדמים יותר יש אף מקום ללמד את כל הילדים שיעורי עזרה ראשונה בסיסית.

האחריות מוטלת על כולנו (shutterstock_ Sharomka)

3. פרסום הערכים הקלוריים והתזונתיים במזנון – בכל מזנוני בית הספר יש מקום לפרסם שני שלטים חשובים. האחד צריך לפרט את הערך הקלורי והתזונתי של כל דברי המזון והשתייה. אני מאמינה בלב שלם שילדים יודעים גם לשמור על עצמם ואם נלמד אותם לאכול בריא, הם יפתחו בעצמם מודעות לנושא ולאורך זמן יעדיפו מזונות בריאים על פני פחמימות ריקות וסוכרים.

4. ללמד את הילדים להכין לעצמם סנדוויץ' לבית הספר – אני יודעת שלפעמים אין לכם, ההורים, מספיק זמן לטרוח ולארוז לילדים סנדוויצ'ים, אבל כמו שאומר הפתגם הוותיק – תכינו להם סנדוויץ' ליום והם יהיו שבעים. תלמדו אותם להכין סנדוויצ'ים והם כבר יכינו לעצמם כל השנה. אתם תתפלאו באיזו קלות וטבעיות הם יעברו להכין לעצמם סנדוויצ'ים בריאים ויחסכו לכם את המטלה המעיקה, בייחוד אם תסבירו להם את החשיבות בכך.

5. לחייב את כל הילדים לשתות מים לפני שיוצאים להפסקה – כולנו רגילים לקשר את צלצול ההפסקה לריצת האמוק של הילדים החוצה מהכיתה, אבל אם נחייב אותם לשתות קודם כוס מים אחת לפחות, נוכל גם לוודא שהם שותים באותו הרגע כמובן וגם להכניס להם את שתיית המים כפעולה שגרתית, אוטומטית ובריאה.

 

**הכותבת היא מנתחת בריאטרית בכירה ומומחית לתזונה והרזיה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה