זרקור על אישה שקופה

“דינה" – מחזה מאת חנה אזולאי הספרי ובכיכובה – הוא פנינה תיאטרלית מרגשת. המחזה הוא דרמה סוחפת ששמה במרכז את אנשי הפריפריה שקולם פעמים רבות נאלם

כשחנה אזולאי הספרי, שחקנית ויוצרת תיאטרון וקולנוע, התיישבה לכתוב את "דינה", המחזה החדש שלה, היא הרגישה מעורבת בטקסט בכל נימי נפשה. "זהו מחזה על נערה בסיכון שלא זוהתה וטופלה בנעוריה. דינה היא אישה שקופה, כמוה ישנן רבות סביבנו, ואני רוצה להדליק זרקור עליה, לספר את סיפור הנסיבות שעיצבו את חייה והמחיר שהיא משלמת על ההזנחה שחוותה", מספרת חנה אזולאיהספרי, שגם משחקת את דמותה של דינה בהצגה.

(צילום: יח"צ)

המחזה מפגיש את הקהל עם פועלת פשוטה במפעל בעיירת פיתוח דרומית, אישהילדה שהיא כולה תום ונדיבות. דינה גדלה בבית קשהיום להורים שהיו טרודים בפרנסת המשפחה ולא יכלו להעניק לה את האהבה והטיפול שנזקקה להם. אחיה הבכור נאלץ לגדל את שלושת אחיו הצעירים ולקחת על עצמו אחריות הורית מלאה בגיל צעיר. כשדינה, כיום בת 51, עדיין רווקה הנתונה למרותו של אחיה, מגלה שהיא חולה במחלה קשה, היא שוכרת קולנוענית שתכין סרט על חייה. היא רוצה להשאיר את הסרט לבנה היחיד שנולד כשהיתה בת 15 ונמסר מיד לאימוץ. העבודה על הסרט מעוררת בדינה געגוע עמוק לבנה שנלקח וצורך להתנצל בפניו על כך שלא גידלה אותו. דינה פונה לאחיה בבקשה לחשוף בפניה פרטים אודות האימוץ אולם היא נתקלת בחומה של שתיקה. אחיה הבכור, שטיפל בזמנו באימוץ, מסרב לפתוח את פצעי העבר. נחישותה של דינה, בפעם הראשונה והאחרונה בחייה, למצוא את הילד גוררת את המשפחה כולה למערבולת של כאב, אשמה וטינה. המעבר בתחנות חייה לצורך הכנת הסרט חושף בפני הקהל פרופיל של נערה מוחלשת שהפכה לאישה שקופה ו"מפוספסת".

כמי שגדלה בבאר שבע, חנה אזואלי הספרי מספרת ב"דינה" סיפור על אשה שכמוה היא מכירה רבות. "לקחתי על עצמי, כבר לפני שנים רבות, את המחוייבות לחשוף את סיפורן של הנשים השקופות בכל דרך אפשרית: בקולנוע העלילתי והתיעודי ובתיאטרון", אומרת אזולאיהספרי שמשמשת כיו"ר עמותת "בית רות", התומכת בנערות בסיכון עד ליציאתן לחיים חדשים.

כשכתיבת המחזה הסתיימה, אזולאיהספרי ניסתה לעניין תיאטראות רפרטואריים בהפקתו וזכתה לתשובות שליליות. איש לא רצה לגעת בחומר, שכמו האישה שהוא מספר עליה, הפך לשקוף. לקח זמן להבין שרק תיאטרון קטן ופורץ דרך ירשה לעצמו לעסוק בנושא כלכך קשה. תיאטרון דימונה הוקם לפני כ– 12 שנים על ידי מפעל הפיס, שיזם מהלך בו הוקמו מעין 5 'מעבדות תרבות' פריפריאליות ברחבי הארץ. עד לפני כשלוש שנים התיאטרון העלה בעיקר הצגות פרינג' ואז חל מפנה, כאשר אורי וידיסלבסקי קיבל לידיו את הניהול האומנותי של התיאטרון. תחת שרביטו של וידיסלבסקי, תיאטרון דימונה מכוון הכי גבוה שאפשר. "בהתחלה היה קשה לשכנע שחקנים ויוצרים מהמרכז לבוא לכאן. כיום אני נאלץ לסרב לפניות".

יציאת ההצגה לא הותירה את תושבי דימונה אדישים והם הגיעו בהמוניהם כדי לראות את "דינה". "מרגש לראות את התושבים חוזרים להאמין בתיאטרון שמספר את סיפורם מבלי להתנשא עליהם ומעורר הזדהות וריגוש", אומר וידיסלבסקי. והתוצאה? בהתאם.

ב"דינה" מככבים לצד חנה אזולאיהספרי גם דני שטג, חיים זנאתי, ויקטור סבג, אורלי טובלי וסתיו בנית.

***********

דינה" תעלה בבית ציוני אמריקה ב-28.10. לרכישת כרטיסים לחצו כאן >>