סודות השיווק של ביבי

"אפשר לאהוב את ביבי ואפשר גם לשנוא אותו, אבל הוא המשווק הכי טוב מבין כל הפוליטיקאים בישראל והפוליטיקאי הכי טוב מבין המשווקים". בספר חדש חושף דני וידיסלבסקי את כל סודות השיווק של נתניהו

26/09/2019
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • RSS

מאת דני וידיסלבסקי

רוב הפוליטיקאים הישראליים לא מבינים בשיווק או חלשים בו, ומעטים בכלל מוכוונים לשיווק. אהוד ברק עושה עבודה מעולה ובעצמו מיישם סודות רבים בהם משתמש נתניהו, אבל אפשר לראות שאין לו מנגנוני שיווק שבנה נתניהו לאורך השנים בתקציבים של מאות מיליונים. סתיו שפיר נהדרת בנושא השיווק ומבצעת בעקביות מרשימה כמה עקרונות חשובים בשיווק. אריה דרעי ויאיר לפיד עושים מדי פעם כמה מהלכים יפים. ומנגד, לאיילת שקד ולנפתלי בנט יש אמנם מודעות שיווקית, אבל הם נפלו למלכודת עודף תחכום: במקום לכוון את השיווק כך שישיג תוצאות, נראה ששיווקם מכוון להשיג מחמאות.

אפשר לאהוב את ביבי ואפשר גם לשנוא אותו, אפשר לחשוב שהוא טוב ליהודים או שהוא רע למדינה, אבל אין עוררין על כך שהוא המשווק הכי טוב מבין כל הפוליטיקאים בישראל, והוא הפוליטיקאי הכי טוב מבין כל המשווקים במדינה. הפער בינו לבין האחרים בנוגע לשיווק זה כמו הפער בין ילד בחוג ג'ודו לבין אלוף העולם.

דני וידיסלבסקי  (צילום: אלבום פרטי)

הצלחתי לפצח את סודות השיווק של נתניהו – בעקבות החינוך למודעות פוליטית גבוהה שהקנה אבי לי ולבני משפחתי כבר מגיל צעיר, הודות למחקר שביצעתי במשך שנים בנוגע לשיטות השיווק של מצליחנים בארץ ובעולם, והודות לעבודה עם הפרסומאי מוטי מורל ז"ל שהיה מומחה לאסטרטגיה ולשיווק פוליטיים, ואף לקח חלק בקמפיין הבחירות הראשון של נתניהו ("פרס יחלק את ירושלים"). הספר "סודות השיווק של ביבי" מתבסס על סדרת סרטוני וידיאו, שזכו לשניים וחצי מיליון צפיות באינטרנט וברשתות החברתיות, ובתוך חודש הדפסנו כבר מהדורה שלישית ו-7,000 ספרים בחודש אחד!

נכנסתי לעולם העסקים כבר בגיל 15 בעבודה בעסק משפחתי. נאלצתי לקטוע קריירה מבטיחה של כדורסלן מקצועי עקב פציעה, ואז נכנסתי לעולם השיווק, המכירות והעסקים. בגיל 22 כבר הפקתי הרצאה ל-3,000 איש בהיכל יד אליהו. בגיל 24 התחלתי לאמן בעלי עסקים, בשנת 2001 המצאתי מודל עבודה ותשלום בענף הייעוץ בארץ שרבים מהעוסקים בענף מחקים אותו מאז, אימנתי וייעצתי אישית למאות עסקים שיצרו הכנסות של למעלה ממיליארד שקל. העברתי סדנאות, קורסים והרצאות ליותר מ-20,000 משתתפים, מנהלים ובעלי עסקים, הכשרתי עשרות מרצים ויועצים בארץ ובעולם שהעבירו הרצאות למיליון משתתפים, הדרכתי מנהלים מחברות ומארגונים גדולים, והסדנאות שפיתחתי מועברות היום בארצות הברית, קנדה ודרום אפריקה.

הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים ופוליטיקאים היא חוסר הבנה ששיווק טוב של מוצר בינוני תמיד מנצח מוצר מעולה עם שיווק נוראי. זה לא אומר שצריך להזניח את המוצר, אבל אם תשפר את המוצר בלי לשפר את השיווק, תפשוט את הרגל והמוצר שלך לא יגיע לשום מקום. אתה צריך לשפר את השיווק שלך, ובמקביל לשפר את המוצר.

באירוע השקת הספר (צילום: אורן בר ניב)

הפיתוח והדיוק שעשיתי לסודות השיווק של נתניהו מאפשרים לכל בעל עסק להשתמש בסודות אלו מיידית אצלו בעסק. כל אחד צריך לשווק את עצמו במקום העבודה, או בחוג החברתי או אפילו במשפחה. בדרך כלל הפוליטיקאים חושבים ששיווק עושים לפני הבחירות, וזו כמובן טעות ענקית. מלבד נתניהו וסתיו שפיר, אף פוליטיקאי לא ממש הפנים ששיווק צריך להתבצע כל הזמן. שיווק רגעי הוא חלש, מאולץ, מריח מתחנף ומשיג תוצאות בינוניות. מי שעושה עבודה טובה בשלושת צמתי המפתח בקמפיין: אסטרטגיה, שיווק ויום הבחירות לא יכול להפסיד בחירות.

לימדתי שיווק בסמינרים עסקיים, תוך כדי ניתוח הקמפיין של מפלגת שינוי בראשות טומי לפיד ז"ל, ואני עוקב אחרי נתניהו יותר משני עשורים. במשך שנים ניתחתי את מהלכיו ומיפיתי את סודות השיווק שלו ושל פוליטיקאים אחרים. פיתחתי לכל אחד מסודותיו השיווקיים צעדים מדויקים איך להשתמש בהם בכל עסק בקלות, בלי הוצאות כספיות והכי חשוב: להרוויח בעזרתם הרבה כסף ביושר, שזה גם המוטו שלי.

שיווק טוב מורכב משלושה מרכיבים להשגת מטרה אחת גדולה: אחד - חשיפה ויצירת מודעות חיובית בקרב קהל היעד, שניים - (יצירת) ביקושים אצל קהל היעד ושלוש - הנעה לפעולה – רכישה, הצבעה או תמיכה. כל זה צריך להביא לתוצאות שהוגדרו מראש לשיווק – ניצחון בבחירות או הכנסות ורווחים שיסייעו לעסק להגשים את ייעודו.

 עם פרופסור יורם יובל (צילום: אורן בר ניב)

בין הסודות השיווקיים שאני חושף: מי שתוקף את הצד השני, בדרך כלל מנצח. התוקף נראה בטוח בעצמו, חזק ומשרה בטחון. במיוחד אם משתמשים בסוד קטילת המתחרים המתואר בספר. מספר דוגמאות מוצלחות לכך הן דונלד טראמפ, שבקמפיין נגד הילארי קלינטון תקף אותה ללא הרף ובכל מקום. אפילו בעימות הטלוויזיוני הוא לא פספס אף הזדמנות להציק ולתקוף ולא פעם הטיל ספק בכשירותה הנפשית לתפקיד. ובישראל? אביגדור ליברמן עלה בסקרים ביחס ישיר לתקיפותיו את נתניהו. באופן דומה נתניהו קוטל כל הזמן את כל המתחרים. הוא רמז שימינה לא תעבור את אחוז החסימה וכמעט מחק אותה לגמרי, העלים את בן גביר ופייגלין, ירד על גנץ, נכנס בלפיד ובמי לא. אהוד ברק פועל על פי הסוד והקפיד להגביר את מתקפותיו נגד ראש הממשלה והשרים המיועדים ככל שמתקרב יום הבחירות, וזה העביר את המחנה הדמוקרטי מעבר לאחוז החסימה.

שיטה נוספת, בה משתמשים פוליטיקאים בכל העולם כדי לשלוט בדעת הקהל ולהיות גיבורי העל של העם, היא שיווק פחדים. כך למשל, הפחיד נתן שרנסקי בקמפיין ה"נאש קונטרול ש"ס קונטרול" את העולים ממה עלול לקרות אם משרד הפנים יהיה בידי ש"ס – כל הדרך לשיא מנדטים והפיכת ישראל בעלייה להפתעת הבחירות. לפני חודשיים טראמפ כבר החל את הקמפיין לבחירות 2020 ולאחרונה הפחיד: "הדמוקרטים יהרסו את ארצות הברית". ובשנת 1993 זעקה הכותרת הראשית בעיתון גדול בישראל ציטוט של נתניהו: "האיום המסוכן ביותר לקיומה של ישראל אינו מצוי היום במדינות ערב – אלא באיראן".

דני וידיסלבסקי כיום במדי כדורסל (צילום: אלבום פרטי)

מעט מאוד אנשים, אם בכלל, יודעים מהן דעותיו הפוליטיות האמיתיות של נתניהו, ומה שהציבור נחשף אליו זו רק תדמיתו השיווקית, אבל לאורך השנים מראים מעשיו קיצוניות וניגודיות מוחלטת למה שנדמה כדעותיו הפוליטיות. הותקפתי לא פעם משני צדי המתרס הפוליטי: תומכי נתניהו האשימו אותי בפגיעה במנהיג ויש אפילו מי שאמר שהפשטתי אותו, כמו שאחד הקוסמים חשף בסדרת טלוויזיה את הסודות של הקוסמים. ואילו אנשים מהצד השמאלי האשימו אותי שאני מאדיר את נתניהו, משווקו וקושר לו כתרים לא לו. לדעתי, הוא דמות מרתקת עם יכולות יוצאות דופן במגוון תחומים, אבל עם חסרונות בולטים מאוד. הדבר הכי טוב שהוא היה יכול לעשות למען מדינת ישראל זה להיות שר החוץ.

**הכותב הוא מאסטר בניהול ומומחה להתנהגות אנושית, מחבר הספר "סודות השיווק של ביבי" (בהוצאת "מדיה 10"), הנמכר בסטימצקי, בצומת ספרים ובאתר www.Bbbook.co.il

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה