ימי הקורונה: האתגר של הורים בעלי הפרעות קשב וריכוז

הורים שמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ומתקשים בשמירה על ארגון ויצירת סדר יום, נדרשים בימים טרופים אלו לאתגר קשה במיוחד. איך צולחים את התקופה הזו לצד הפרעות הקשב והריכוז? שימו לב לכמה כללים

23/03/2020
משפחה קבלו עדכונים ממשפחה
  • RSS

מאת: ד"ר ליאור אלישר ומירה בוקאי

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מולדת ומשפחתית המשפיעה על יכולות ניהוליות שונות והיא באה לידי ביטוי במוסחות, שכחנות, קשיי ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. לעיתים, ישנו קושי בשליטה וויסות עוצמת הרגשות. עד לפני כעשר שנים  האמינו כי הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שמופיעה רק אצל ילדים וחולפת בהגעה לגיל הבגרות. היום אנחנו כבר יודעים כי הפרעת קשב וריכוז יכולה להמשיך וללוות אותנו כמבוגרים והיא פוגשת את האדם בכל תפקידיו בחיים, כסטודנט, כעובד, כבן זוג וכהורה.

חוויית ההורות עבור אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז היא מאתגרת יותר, היא דורשת ערנות לפרטים רבים וניהול מהלך היום-יום של הילדים. בתקופה מאתגרת זו חלק משמעותי משגרת היום שהיה באחריות המסגרות החינוכיות עובר לידיהם של ההורים. על ההורים לייצר סדר יום  עם חלוקה לזמן למידה, זמן משחק, זמן מסכים וזמני ארוחות. בעלי הפרעות קשב, שיש להם קושי מיוחד בשמירה על סדר וארגון, צריכים כעת להקפיד עוד יותר על בית מאורגן ותכנון קפדני של המשימות המשפחתיות.

לעיתים קרובות הפרעת הקשב והריכוז מלווה באימפולסיביות, וזו גוברת כאשר ההורה מרגיש כי נגמר לו הכוח, "הבטרייה שלו מרוקנת". לעיתים קשה יותר להורים שנמצאים 24 שעות ביממה עם ילדיהם בבית לגייס את המאמץ ולגלות אמפטיה כלפי הילדים, שכל כך חשובה לקשר הורה-ילד. כך, במקום להתייחס לילדים בסבלנות, ולהגיב כלפיהם כפי שהיו רוצים, הם עלולים להיות חסרי סבלנות ועצבניים.

הורים עם הפרעות קשב עלולים להיות חסרי סבלנות ועצבניים (צילום: שאטרסטוק / New Africa)

כל אלו, בשילוב עם שגרת היום החדשה, שואבים משאבים רבים מבעלי הפרעות הקשב, ובסופו של דבר הם עלולים למצוא את עצמם ללא כוחות התמודדות וכן לחוש מצוקה נפשית.

עם כל זאת, אפשר בהחלט למצוא את הדרכים להתמודד טוב יותר עם המצב החדש שנכפה עלינו.
אלו כמה טיפים שיסייעו להורים בעלי הפרעות קשב וריכוז להעביר את 'ימי הקורונה' על הצד הטוב ביותר:

  1. סדר יום –   הכינו מראש לוח זמנים מסודר שיכלול מגוון פעילויות. זו המלצה נכונה לכולם, אבל מקבלת משנה חשיבות במשפחות שבהן לחלק מבני המשפחה הפרעות קשב וריכוז. שימו דגש על פעילויות קצרות טווח כדי להקל על שמירת הקשב, או הגדירו מראש פרקי זמן להפסקות וגיוון בזמן הפעילות עצמה. חשוב במיוחד בימים אלו לשלב בסדר היום פעילויות שאתם ההורים אוהבים, משהו מהנה עבורכם ש"מטעין את הבטרייה שלכם". כלומר – פעילות הדורשת מאמץ גדול מדי מההורים, גם אם היא נחשבת ״טובה" עבור הילדים, לא תתרום לילדים בטווח הארוך של ימים ארוכים בבית אם ההורה שלהם מותש.
  2. שימו לב למינון הפעילויות – בעלי הפרעות קשב וריכוז מחזיקים פעמים רבות בנקודת מבט של 'הכול או כלום'. בימים כאלו הורים שיתכננו סדר יום עמוס ומוגזם, עלולים להציב לילדים מטרות לא מציאותיות ובכך לייצר אכזבה בקרב הילדים, ותחושת אשמה בקרב ההורים. לכן חשוב לשים לב למינון פעילויות נכון והגיוני. במידה ורוצים להיכנס לפרויקט מורכב או גדול, רצוי לפרק אותו לשלבים, ובכך בכל יום להציב לעצמכם ולילדים מטרה ריאלית שהשגתה תלווה בתחושת הצלחה.
  3. מעבר מפעילות לפעילות – כדי להתגבר על הקושי בסידור הלו"ז, השתמשו בעזר חיצוני שיסייע לכם לעבור בצורה חלקה מפעילות לפעילות, כמו טיימר.
  4. תכנון תפריט יומי – נסו לתכנן ככל האפשר מה יאכלו בני המשפחה במהלך השבוע, וארגנו את הלו"ז בהתאם. זה אולי נשמע טריוויאלי, אך דווקא כניסה לפרטים הקטנים חשובה כל כך לבעלי הפרעות הקשב ויכולה להקל על מהלך השבוע. רצוי להיעזר ברשימות מוכנות מראש של רעיונות לארוחות ולתכנן יחד עם הילדים לקראת ההזמנה מהסופר.
  5. אוויר פתוח – נסו ככל האפשר לשלב פעילויות פנאי ביום. צאו החוצה לאוויר הפתוח ככל האפשר, תוך שמירה על הוראות משרד הבריאות. כאשר לא ניתן לעשות זאת, נסו להשתמש בחלל הבית כמה שאפשר על מנת לגוון. לדוגמא- לעשות בריכה באמבטיה, לסדר יחד עם הילדים את הארון ולבשל יחד איתם במטבח. מעבר בין חללים בבית מייצר תחושה של תנועה במרחב גם כאשר הוא סגור וקטן.
  6. שמרו זמן לעצמכם – כשאתם מתכננים את הלו"ז פנו זמן לעצמכם:  גם מעבודה וגם מהילדים, כך תוכלו להתמלא באנרגיות חדשות. במידה והילדים בבית מפעילים אתכם ודורשים תשומת לב גם בזמן המסכים (אופייני לילדים עם הפרעות קשב), אפשר לפתוח אוהל קטן בתוך הבית - כך הם יצליחו טוב יותר להתמקד במסך ואתם תוכלו להתפנות לעצמכם.
  7. טיפול תרופתי – לאנשים שנוטלים תרופות להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בימים כתיקונם כדי להתמודד עם משימות היומיום, מומלץ להמשיך את הטיפול התרופתי.  הטיפול יסייע בניהול הבית והמשפחה, על אחת כמה וכמה כשהזמן בבית הופך למאתגר יותר. עניין זה רלוונטי גם לילדים שנעזרים בטיפול תרופתי להתמודדות עם הפרעות קשב.
  8. שמרו על אופטימיות – אנשים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מילדות מפתחים לעיתים לאורך השנים קשיים נוספים כמו תסמיני חרדה ודיכאון. אלו עלולים להתעורר ביתר שאת, במיוחד בימים כאלו. זכרו שאומנם אנו באמצע משבר מורכב, אך המצב לא יישאר כך לעד. נסו שלא להישאב יותר מדי לנושא, התעדכנו כשצריך אך אל תתנו לעיסוק במגפה להשתלט עליכם, ודווקא כהורים, נסו לשמור על פרופורציות, להסתמך רק על מידע אמין ומבוסס ולהעביר לילדים מסר אופטימי.
    זכרו שלהפרעת הקשב יש גם היבטים חיוביים: נטייה לאימפולסיביות יכולה להתבטא כספונטניות ואנרגטיות, והורה  שמוכשר במיוחד במשחק חופשי ויצירתי עם הילדים.
    בנוסף, אדם המתמודד מילדות עם הפרעת קשב, כבר עבר בחייו תקופות מורכבות ולכן פיתח לעצמו שיטות ל התמודדות והרגעה. בואו ננשום עמוק, ויחד נתמודד עם כל מה שיבוא.

 ד"ר ליאור אלישר ומירה בוקאי (אלבום פרטי)

** ד"ר ליאור אלישר היא פסיכיאטרית, מנהלת מרפאת הפרעות קשב למבוגרים במחוז צפון של הכללית, מירה בוקאי היא מרפאה בעיסוק, M.Sc.OT, מטפלת במבוגרים עם הפרעות קשב.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה