לבנות תכנית עסקית לעסק שלך ב- 10 שלבים

אם את חולמת להקים עסק עצמאי, בניית תכנית עסקית היא שלב הכרחי בדרך. למה את צריכה תכנית עסקית, מה היא כוללת ואיך תבני אותה?

מאת: תמי אור

תמי אור (צילום: יחצ)

קל להזדהות עם הרצון לפתוח עסק עצמאי ולממש את החלום להיות בוס לעצמכם, בלי שיגידו לכם מה לעשות, איך ומתי. אך מעטים מכינים לעצמם תכנית עסקית, שמטרתה למקד ולשקף התנהלות שוטפת וניהול תזרים נכון של הכסף בעסק.

מה היא בעצם תכנית עסקית?

תכנית עסקית נועדה לבחון בין אם העסק שאת רוצה להקים הוא בעל התכנות כלכלית או שמא עדיף לחשוב על כיוון אחר. התוכנית נועדה גם לתת למשקיעים את ההכוונה האמתית וההבנה – האם כדאי להם להשקיע בעסק שלך. תוכנית עסקית יכולה גם להתאים לעסק קיים שרוצה להבריא או ליעל עצמו.

איך בונים תכנית עסקית?

תמי אור, דוקטורנטית לפסיכולוגיה עסקית, פורשת 10 שלבים שיעזרו בהכנת תכנית עסקית:

מטרת התוכנית העסקית היא לענות על השאלות:

  • מה החזון שלי? מה אני רוצה למכור?
  • כמה אני רוצה להצליח?
  • מי קהל היעד שלי?
  • מחזור עסקי רצוי?
  • הוצאות העסק מול הכנסות ?
  • איך התכנון מתממש בשטח?

 מחלום לתכנית עסקית (צילום: שאטרסטוק / ImageFlow)

1. גבשו רעיון לעסק חדש

מה הרעיון שאתן רוצות למכור? איזה מוצר/ שירות אתן למעשה תמכרו ללקוח. האם מדובר במוצר פיזי או האם מדובר בשירות ייחודי אותו יקנה הלקוח?

2. הכינו תמצית מנהלים ותיאור הרעיון העסקי

גבשו סוג של קורות חיים, ספרו אודות היזמים, המקימים של העסק, ספרו על ניסיונכן, מהן חוזקות העסק ומהי המומחיות שלכן. תארו את עצמכן: תיאור רעיון העסק: מהו הרעיון עצמו, מה המטרות שלו, מהו החזון שלכן ומדוע אתן רוצות להקים את העסק הספציפי הזה.

בבחינת התחום והענף: בדקו כמה אנשים בארץ מנהלים עסק דומה לשלכן, אספו מידע על התחום/ המוצר ובדקו את מגמות השוק. לדוגמה: מה הרווח הגולמי בענף והאם התחרות בתחום גדולה או קטנה. על מנת לדעת האם התחום אותו בחרתן הוא תחום ריווחי והאם מדובר בתחום בו קיימת תחרות גדולה או קטנה. חקרו את התחום ובדקו האם כדאי לכן לעסוק בו.

3. הגדירו את קהל היעד

חשוב שתגדירו מי קהל היעד המתאים למוצר או לשירות ובעיקר עם מי תרצו לעבוד. האם זה קהל מבוגרים, ילדים או כללי? הגדרת קהל היעד חשובה מאוד כיוון שהיא הדרך למצוא בשלב הבא, את האסטרטגיה לשיווק. חשוב להגדיר כמה פרמטרים להגדרת קהל היעד: מגדר, גיל, אזור מגורים גאוגרפי, הכנסה ממוצעת.

4. גבשו את המודל העסקי

עליכן לבנות מודל עסקי שמפרט את הדרך בה העסק שלכן יניב כסף. אפשר לבנות מודל עסקי בתבניות אקסל, בתזרימים, או אפילו לכתוב בטבלה פשוטה. חשוב שיהיה ניתן להבין מתוך המודל הנבחר מה הרווח ובתוך כמה זמן ניתן להחזיר את ההשקעה בעסק.

5. בנו מודל S.W.O.T

מודל זה משמש עד היום בכל תכנית עסקית. הוא מתאר את ההזדמנויות/ החולשות/ חוזקות/ איומים שיש לעסק. חשוב לפרט את כל אחת מהקטגוריות הללו, כי ברגע שהכול יהיה מולכן, יהיה לכן הרבה יותר קל לדעת איפה אתן עומדות ומול מי.

שלב המכירה הוא השלב האחרון (צילום: שאטרסטוק / Monkey Business Images)

6. הכינו אסטרטגיה שיווקית

לעיתים מתבלבלים בין מכירות ושיווק, אך ההבדל מהותי. באסטרטגיה שיווקית את למעשה קובעת את דרך העל שתוביל למכירות, איך יחשפו למוצר שלך, איך יגיעו אליך לקוחות ואיך תגרמי למוצר שלך לנראות. בניית מפת שיווק תפרוס את הדרכים שבהן תגרמי למודעות למוצר. מכאן הדרך לפרסום וכתוצאה ממנו למכירות – תהיה קלה יותר.

7. איך למכור?

שלב המכירות למעשה הוא השלב הסופי של הבאת המוצר ללקוח, הגורם לו לקנות אותו. לאחר שבניתן אסטרטגיה שיווקית ויצרתן מודעות בקרב הלקוחות למוצר החדש, תוכלו לממש את העסקאות הלכה למעשה. בתוכנית המכירות כתבו איך אתן מתכוונות למכור את המוצר, באיזו דרך ובאיזו רמת גמישות. האם המוצר שלכן יימכר בכל מחיר? רק טלפונית? ועוד.

8. חשבו את התחזית הפיננסית שלכן

זהו שלב קריטי בו אתן נדרשות לבחון היטב את ההוצאות שיובילו להקמת העסק ולהבין מהן ההוצאות הראשוניות שאותן יש לקחת בחשבון כדי שהעסק יפתח. אלו נקראות "הוצאות הקמה". לאחריהן יש הוצאות תפעול והנהלה, שהן ההוצאות השוטפות. זכרו, שלפחות ב-3 החודשים הראשונים שבמהלכם לא וודאי שתהיה לכן הכנסה. הוצאות אלו צריכות לכלול למשל: השקעה ברכוש קבוע, הוצאות כוח אדם, הוצאות שיווק ופרסום, הוצאות הנהלה ותפעול שוטפות. עליכן לבנות תחזית לפחות ל-3 השנים הקרובות כדי לצפות קדימה איך העסק עתיד להראות.

הגדירו תכנית פיננסית ומבנה כוח אדם (צילום: שאטרסטוק / wavebreakmedia)

9. תכננו את מבנה הארגון וכוח אדם

כאן עליכן לבנות תרשים של כוח אדם בתוך הארגון. מי ינהל, מי ימכור, מי יעבוד בשירות לקוחות, מי כפוף למי וכמובן, לפרט את הוצאות שכר עבודה. כמה כל עובד ירוויח בחודש, מה עלות המעביד, כמה יעלה לכן לחודש וכמה יעלה לכן אותו עובד שנתי.

10. בנו לוחות זמנים

תכנון לוחות זמנים חשוב מאוד לביצוע התוכנית. ללא לוחות זמנים התוכנית עלולה להפוך לתוכנית מגירה. עליכן לקבוע יעדים לכל אחד משלבי התוכנית ולקבוע אבני דרך. לאחר בניית התוכנית תקבלו את התשובות לשאלות אם כדאי להקים את העסק, מהי הדרך הנכונה לבצע את ההקמה, במה כדאי להתמקד, וכמובן תוך כמה זמן תוחזר ההשקעה.

אחרי שתאמצו את הטיפים הללו, נשאר לכן רק להאמין בעצמכן ולרוץ קדימה לעבר ההצלחה וההגשמה העצמית.

בהצלחה!