מאבק השלטים בבית שמש: בין שתי ערים

המאבק על עתיד המדינה היהודית מתחולל בנקודת החיכוך שבין גברים קנאים ומפרי-חוק לבין נשים דתיות-לאומיות מונעות מאידיאולוגיה ובמרכזו ניצבים ''שלטי צניעות'' המסמלים את כפיית המיעוט על הכלל

02/01/2018
שושנה יסקול קבלו עדכונים משושנה
  • בדואר
  • RSS

בעיר בית שמש מתנהל מאבק בין שתי צורות חיים. השלכותיו של מאבק זה ישפיעו על עתידה של מדינת ישראל.

אם שמעתם על העיר בית שמש, זה היה, ככל הנראה, בשל "הקיצוניים המשוגעים" שגרים כאן או משום שאתם מכירים מישהו שעבר לגור במקום. או שניהם.

בית שמש, השוכנת בהרי יהודה היפהפיים, נולדה בשנות החמישים של המאה הקודמת כעיירת פיתוח לעולים מרומניה ומרוקו. בהמשך, הצטרפו אליהם עולים מרוסיה, מאתיופיה, מארצות דוברות-אנגלית וכן חרדים.

במשך חמש עשרה השנים האחרונות, הגיעו לעיר חרדים מהזרמים הקיצוניים ביותר של היהדות; מי שאינם מאמינים במדינה או בצבא ושאינם מכבדים שום ביטוי של יהדות שאינו שלהם. הם התיישבו בקצה שכונה חרדית קיימת, מול שכונה מבוססת של ציונים דתיים - שרוב תושביה הגיעו ממדינות דוברות אנגלית.

שלטי הפרדה בבית שמש (צילום: Alisa Coleman)

המתיחות נוצרה כאשר תושבים חרדים כתבו מכתבים לשכניהם שמעבר לכביש, המורים להם להזיז את מקלטי הטלוויזיה שלהם ולכסות את חלונותיהם, כדי שהם לא ייאלצו לראות דברים לא-טהורים. בני נוער הוטרדו כשהסתובבו ברחוב. קריאות של "שיקסע" או "פריצעס" הופנו כלפי נשים ונערות. האירוע המוכר ביותר קשור בבית-ספר לבנות, שבו ההטרדה היתה כמעט יומיומית, כשעשרות גברים צעקו, ירקו והשחיתו רכוש במקום, כדי לגרום לבית הספר להתפנות מהשטח. קרב הטריטוריה הזה הסתיים רק כאשר התקשורת נכנסה לזירה, מפני שלא מספיק תושבים מקומיים היו מוכנים להתערב כדי לאלץ את הבריונים לחדול מפעילותם. כמו כן, נערכו הפגנות מקומיות כנגד צה"ל, שוטרים כונו נאצים וחיילים חרדים הותקפו.

שלטי הפרדה בבית שמש (צילום: Alisa Coleman)

בנקודה זו, ייתכן ותתהו, מדוע, לכל הרוחות, אנחנו עדיין גרים פה? תנוח דעתכם, ביום רגיל וממוצע, אין אירועים כאלה ונעים מאד לגור בעיר הזו. למעשה, בבית שמש מרוכזת קהילה שמורכבת מאנשים נפלאים וישרי-דרך במיוחד, הפועלים במלוא המרץ כדי להפוך את העיר הזו, ואת המדינה הזו, טובות יותר עבור כולם.

אין פלא אפוא שהמאבק על עתיד המדינה היהודית מתחולל כאן, בנקודת החיכוך שבין גברים קנאים ומפרי-חוק באופן קיצוני לבין נשים דתיות-לאומיות שהן באופן מובהק משכילות ומונעות מאידיאולוגיה.

במרכז המאבק ניצבים "שלטי צניעות", המסמלים את כפיית רצונו של מיעוט קטן על חלק גדול מהעיר. בנוסף להעדרן של תמונות נשים מעלונים, לוחות מודעות ואפילו חוברות של קופות חולים, שלטים גדולים אלה תלויים בחלקים שונים של העיר ומורים לנשים כיצד עליהן להתלבש והיכן הן יכולות או אינן יכולות ללכת.

נשות בית שמש העותרות בבית המשפט (צילום: Alisa Coleman)

חמש נשים מקומיות, שכולן חוו תקיפה מילולית או פיזית מידי הקיצונים המקומיים, ביקשו מהעירייה להסיר את השלטים, המעוררים תחושה של סימון טריטוריה. נעשה ניסיון כושל של גישור והוגשה תביעה משפטית, שבה זכו הנשים. ולמרות שהשלטים הוסרו, הם נתלו מחדש תוך זמן קצר. מאז, נוספו שלטים חדשים. החודש, בדיון דרמטי והיסטורי, הורה בית המשפט העליון לעיריית בית שמש להסיר את השלטים.

השופט חנן מלצר, שנחרד מהרעיון לאסור על נשים לשהות במקום ציבורי כלשהו, קבע "אין מצב בישראל שרחוב יהיה סגור לנשים, אין דבר כזה. לא היה ולא יהיה".

הוסיף השופט אורי שהם, "להגיד לאישה איך להתלבש ואיפה ללכת במרחב הציבורי נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו".

השופטים הורו להוריד את השלטים וקבעו שהמשטרה תלווה כל אישה המעוניינת ללכת במקום שבו תלויים השלטים. אמירות חד-משמעיות המלוות בהוראות נחרצות שכאלה מהוות ניצחון גדול מאד לנשות בית שמש ומדינת ישראל בכללה.

אכן, בכל פעם שהשלטים מוסרים, הם מוחלפים בחדשים או בגרפיטי, אך נכון באותה מידה לטעון שהבריונים המעוניינים לשלוט בעיר חשים בלחץ. מתוך נואשות, הם פרסמו את פרטיהן האישיים של התובעות בתיק, שמאז "זכו" לשיחות טלפון - שחלקן הופנו לילדיהן – המכילות איומי פולסא דנורא ואלימות.

שלטי צניעות בבית שמש (צילום באדיבות הוועדה לקידום מעמד האישה)

כששואלים אותן איך הן מרגישות, תגובתן של הנשים עודנה חיובית ומעודדת. המאבק בבית שמש הוא מאבק שבין בריונות לשלטון החוק. כל הנשים הקשורות בתביעה חשות גאווה ואסירוּת תודה על ההזדמנות להיות חלק מתהליך היסטורי שיאפשר חופש רב יותר לנשות ישראל.

.

** הכותבת היא מקימת "חוכמת נשים", המביאה את קולות הנשים הדתיות לשיח היהודי הכולל




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה