"הרגע שהבנתי שאני צריכה להתרחק מאבא שלי"

"אבא המשיך לצבור חובות, לעבור דירות ולהחליף נשים וראינו אותו פחות, מדי פעם היינו נוסעים אליו בחופשים אך היו חודשים ואף שנים שבהם לא התראינו". חן בל רז חושפת לרגל השקת אלבום הבכורה שלה, "בתים", את יחסיה המורכבים עם אביה

מאת: חן בל רז

אני זוכרת את הילדות המוקדמת שלי כדבר טוב, אני זוכרת את אבא ואמא אוהבים אחד את השנייה, את אבא מספר בדיחות ומשחק איתי ועם אחי, את אבא חוזר מהעבודה עם שקיות ממתקים והפתעות בשבילי ואת המשפחה שמחה ומאושרת. אמא שלי טענה תמיד שברגע שאבא עזב את צבא הקבע בו הוא שירת איתה והפך להיות עצמאי הוא הרשה לעצמו לפרוק כל עול: הוא התחיל ללוות כספים מאנשים, לקח הלוואות מהבנק, נתן צ'קים ללא כיסוי ותמיד האמין שהכל יסתדר.

הכל לא באמת הסתדר והאווירה בבית ובין אמא ואבא נעשתה מתוחה, כשעברנו לבית אחר הזכרונות ממנו כבר לא היו טובים ובכל פעם כשאמא ואבא נפגשו היה מתח באוויר. בכל פעם כשהיו דפיקות בדלת אבא הלך להתחבא בחדר השינה כי הוא פחד שבאים לגבות ממנו את הכסף שהוא חייב ואני שהייתי ילדה בת שש בערך, אחרי שהייתי רואה שאלו לא הנושים קראתי לו לחזור לסלון.

כשהייתי בכתה א' אבא עזב את העיר אילת שבה גרנו כל המשפחה יחד ועבר לתל אביב וכשהייתי בכתה ב' ההורים התגרשו.

חן בל רז (צילום: אלבום פרטי)

אבא המשיך לצבור חובות, לעבור דירות ולהחליף נשים וראינו אותו פחות, מדי פעם היינו נוסעים אליו בחופשים אך היו חודשים ואף שנים שבהם לא התראינו. ניסיתי בכל התקופה הזו לנסות להבין גם אותו אבל זה לא היה פשוט, בכל זאת ילדה צריכה אבא וכשראיתי אצל חברות שלי משפחות שיש בהן גם אמא וגם אבא ולכידות ומשפחתיות קינאתי.

בגיל 23 נפגעתי בתאונת דרכים ואבא שלי דאג לי מאוד והיה איתי בבית החולים, הרגשתי באותו הרגע שלמרות הכל עדיין יש לי אבא שדואג לי ונמצא שם בשבילי. בגיל 24 אבא ביקש ממני בפעם הראשונה הלוואה ומאחר והבנתי שהכסף לא יחזור אליי אמרתי לו בקושי רב שאין לי כסף להביא לו.

חן בל רז (צילום: אלבום פרטי)

בגיל 28 ניסיתי לעזור לו ורשמתי את האוטו שלו על שמי מאחר וכבר לו הייתה לו זהות בגלל כל החובות ולאחר מספר חודשים הבנתי שעשיתי טעות כשהתחלתי לקבל דוחו"ת חניה בדואר עם מספר לוחית הרישוי של האוטו שלו. כשאמרתי לו שקיבלתי דוחו"ת שהוא צבר הוא ענה: "כנראה שיהיו עוד כמה בדרך".

הבנתי באותו הרגע שאני חייבת להתרחק ממנו כדי לשמור על עצמי ואמרתי לו שאני מבקשת שהוא יחזיר לי את הסכום של הדוחות כי אם לא אני אאלץ להשבית את האוטו. הכסף הוחזר אליי ולא דיברנו שנתיים לאחר מכן.

חן בל רז (צילום: אלבום פרטי)

נפגשנו לאחר כשנתיים באירוע משפחתי וחזרנו לדבר אך עדיין ידעתי שאני צריכה להיזהר מקרבה יתרה אליו ואכן לאחר תקופה קיבלתי מכתב של הוצאה לפועל לכתובת הבית שלי עם חוב נוסף שאבא שלי צבר, מסתבר שהוא רשם את הכתובת שלי ככתובת שבה הוא גר. הוא כמובן הכחיש אך אני  למרות הצער שבדבר התרחקתי ממנו יותר.

לאחר מספר חודשים התקשרה אליי בת זוגו של אבי ואמרה לי שרודף אחריהם השוק האפור וביקשה ממני כסף, אמרתי לה שאין לי איך לעזור וניתקתי את הטלפון עם דמעות בעיניים. באותו הרגע כתבתי את השיר "מה עניינים" שמדבר על האהבה שלי לאבא ועל כמה שאני צריכה לשמור ממנו מרחק למרות אהבתי אליו.

חן בל רז (צילום: אלבום פרטי)

כשהתקשרו אלי בפברואר האחרון ואמרו לי שאבא חולה בסרטן שמתי את כל המשקעים בצד והתחלתי לבקר אותו אחת לשבוע, זאת הייתה תקופה שהתקרבנו והתייחסתי אליו בלי לשפוט אותו ונראה היה שגם הוא התייחס אליי בצורה זהה. ביוני האחרון אבא שלי נפטר והשאיר רגשות מעורבים וגעגוע לתקופות יפות יותר.

אלבום הבכורה שהוצאתי החודש נקרא "בתים" ומדבר על חיי וגם  על התקופה היפה והפחות יפה עם אבא שלי.