חזרה לשגרה: עכשיו תור ההורים

דווקא כאשר הם אמורים לחזור מלאי כוחות לעבודה - מרבית ההורים מגיעים לתחילת ספטמבר דלי משאבים. איך הופכים את החזרה לשגרה של המבוגרים במשפחה לפחות קשה

08/09/2019
בלוג אורח קבלו עדכונים מבלוג אורח
  • RSS

מאת: ד"ר ענת גיא

ה-1 בספטמבר מלווה ברגשות רבים מצדם של הילדים החוזרים למסגרות החינוכיות: שמחה, התרגשות, חשש. וההורים? נהוג לחשוב שרובם חשים בעיקר הקלה, אבל אחרי חודשיים של חופש גדול גם הם צריכים להתרגל לשגרה - מבורכת ככל שתהיה.

פעמים רבות פוגשים ההורים את תחילת ספטמבר כשהם דלי משאבים - פיזיים, מנטליים וגם כלכליים. חודשי הקיץ, זה לא חדש, מאוד מורכבים לרב האוכלוסייה בישראל. רב הישראלים חיים בדירות לא גדולות מאוד, ללא חצר או גינה, וכאשר כולם בבית במשך כל היום, נוצרים מתחים באופן טבעי. מנגד - כל יציאה מהבית מלווה בעלות כלכלית לא קטנה.

לתחילת ספטמבר מגיעים מרבית ההורים מותשים, וזאת דווקא בשלב שהם צריכים לגייס כוחות רבים על מנת להחזיר מערכת שלמה לשגרה. על ההורים מוטלת האחריות להחזיר לכנו את מערך החוקים שהתרופף - להחזיר את הילדים לשעות שינה תקינות, לשגרה של ארוחות, שגרה של ביקורי חברים בשעות נורמליות ועוד. זאת לצד ליווי ילדים מתרגשים ולעיתים חרדים למסגרות החינוכיות. במקביל - גם הם עצמם צריכים לחזור לעבודה ולאין סוף מטלות שהצטברו במהלך הימים ולעיתים השבועות שבהם תשומת ליבם ונוכחותם הפיזית היתה במקומות אחרים.

החזרה לשגרה לא חייבת להיות חוויה שלילית (צילום: shutterstock_ Zodiacphoto)

איך הופכים את התהליך הזה לקל יותר?

1. קחו את זה לאט: קחו בחשבון שחזרה לשגרה אורכת זמן, ואל תצפו שתוך ימים בודדים כולם יהיו בתוך השגרה של אמצע השנה. עשו דברים בהדרגה וזכרו כי יעברו כמה ימים טובים (לעיתים אף שבועות) עד שתצליחו לייצר שוב שגרה.
ההתחלה, סביר להניח, תהיה מקרטעת. ילדים שהתרגלו ללכת לישון ב-1-2 בכל לילה, לא ילכו לישון ערב לפני תחילת הלימודים ב-21:00. סביר להניח כי בימים הראשונים הם ילכו לישון מאוחר ויהיו מאוד עייפים למחרת. המציאות היא זו שתכריע, ותסדר את שעות השינה שלהם. אותה המלצה נכונה גם עבורכם: אל תנסו לענות ביום אחד על כל ה-300 האימיילים שמחכים לכם. חלקו את המשימות שהצטברו על פני כמה ימים לפחות.

 2. הימנעו מריבים מיותרים אבל הציבו גבולות: יכולנו יש נטייה לריב עם הילדים כאשר אנחנו לא רואים תוצאות מידיות. בתהליך החזרה לשגרה לא יהיו תוצאות כאלו, לכן הימנעו מהטפות מוסר. כאשר מבינים שמדובר בתהליך יש פחות כעסים ותסכולים.

לצד ההבנה הזו - הקפידו על הצבת גבולות. הילדים, כאמור, לא ילכו לישון בערבים הראשונים בשעות השינה הרגילות שלהם, אבל כן חשוב להקפיד כי הם יהיו בחדריהם כבר בשעות בהן הם אמורים לישון. הקפידו גם להגיד זאת מראש ולהבהיר לילדים כי אתם מבינים שהם זקוקים להסתגלות. האמירה הזו והצבת הגבולות חשובה גם עבורכם.

3. ספרו את הסיפור הטוב של החופש: אחד התפקידים החשובים שלנו כהורים הוא לייצר זיכרונות טובים. לכולנו, כבני אדם, יש נטייה לעיתים להתעלם מחוויות חיוביות ולהדגיש שליליות. זו הבחירה שלנו איך לספר את הסיפור - האם להתמקד בגלידה שנפלה או בכמה כיף היה בלונה פארק? ספרו עם הילדים את הסיפור של החופשה המשותפת. לספר את הסיפור אינו משמעו להתעלם מהחלקים הפחות טובים, אלא לזכור את כולם, ולהפוך את החופשה כולה למיוחדת - כזו שמתאפשרת לצד השגרה ובזכותה.

ד"ר ענת גיא (צילום: עידן גרוס)

**הכותבת היא ראש תכנית לימודי משפחה לתואר שני במסלול האקדמי המכללה למינהל




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה