יש תשובה לאנדומטריוזיס

הטיפול באנדומטריוזיס שונה מאישה לאישה ומחייב דיוק והתאמה, ד"ר זיו צפריר מאסותא, מומחה בתחום ובניתוחים רובוטיים גניקולוגיים, מספר על השינוי האדיר בטיפול שהביאה עמה הטכנולוגיה

כל אישה עשירית סובלת מאנדומטריוזיס (צילום: Shutterstock by New Africa)

כל אישה עשירית סובלת מאנדומטריוזיס (צילום: Shutterstock by New Africa)

אנדומטריוזיס היא מחלה ידועה בעולם הרפואה מזה עשרות שנים ועם זאת במשך שנים היתה בצל, סוג של מחלה יתומה. בשנים האחרונות גברה המודעות לאנדומטריוזיס, בעיקר בשל חשיפה של שחקניות כמו לנה דנהאם וסוזן סרנדון, אך עדיין לא פעם סובלות נשים שנים עד לאבחון.
המחלה שכיחה, כ-10% מהנשים סובלות ממנה. היא פורצת בדרך כלל בגיל הפריון ופוגעת באופן משמעותי באיכות חייהן של רבות לאורך שנים. "למעשה עד לא מזמן אנדומטריוזיס היתה מחלה שלא הבנו אותה ולא טיפלנו בה כמו שצריך. נשים סבלו שנים עד שאובחנו. היום יודעים הרבה יותר," מסביר ד"ר זיו צפריר, גניקולוג ומומחה למיילדות, המבצע ניתוחים גינקולוגיים רובוטיים ומרכז את הטיפול באנדומטריוזיס בבית החולים אסותא.

המחלה בעלת 1000 המסכות

"אין תשובה אחת לשאלה מהי אנדומטריוזיס או ממה היא נגרמת. בכל חודש, באופן מחזורי, מערכת הרבייה הנשית מכינה עצמה להריון. בהיעדר הריון, רירית הרחם (האנדומטריום) שהתפתחה לטובת קליטת העובר נפלטת מהגוף בתקופת הווסת. במנגנון שעדיין אינו ברור מספיק, במחלת האנדומטריוזיס, אותם תאים מופרשים גם לאגן ולחלל הבטן וממקום מושבם החדש ממשיכים להגיב לשינויים ההורמונליים ובזמן הדימום הווסתי מדממים גם הם", מסביר ד"ר צפריר, "זה מתבטא באופנים שונים, לרוב בכאבים כרוניים באגן, כאבים בזמן ווסת, בעת קיום יחסי מין או בבעיות פריון. ללא אבחנה ולאורך שנים, התאים האלה מתרבים, מתפשטים ומביאים להתפתחות מצב דלקתי כרוני. התוצאה היא חדירה לרקמות סמוכות, התפתחות צלקות והידבקויות. האיברים והרקמות שייפגעו הם בדרך כלל איברי הרבייה, בדגש על השחלות, והחצוצרות, ובנוסף דופנות האגן, המעי הגס, הרקטום, מערכת השתן ועצבי האגן. כל התהליך הזה גורם לכאב עצום ולירידה משמעותית באיכות החיים של הנשים שסובלות."

ד"ר זיו צפריר, היחיד בארץ המבצע ניתוחים גניקולוגיים רובוטיים בתחום האנדומטריוזיס (צילום: יחצ)

הביטוי של אנדומטריוזיס רב גוני, התלונות שונות מאישה לאישה ולכן היחס למטופלת צריך להיות אישי ומותאם. "אשתף ב-3 מקרים של נשים שהגיעו אלי, כל אחת עם סיפור אחר: האחת חיילת בת 19 שסובלת מכאבים משתקים בזמן הווסת ונמצאת על ג' מהבסיס, השנייה, אישה צעירה ונשואה בת 28 שבשל קושי להיכנס להיריון נתגלתה אצלה ציסטה אופיינית לאנדומטריוזיס, ואישה בת 45, אם ל-3 שסובלת מכאבים עזים בזמן הווסת וגם בעת קיום יחסי מין, עם הפרעות במערכת העיכול ופגיעה קשה באיכות חייה. על פניו לא נשמע שמשהו משותף לכולן ובכל זאת כולן סובלות מאנדומטריוזיס," מסביר ד"ר צפריר.

אבחון אנדומטריוזיס

הביטויים השונים של אנדומטריוזיס וחוסר המודעות למחלה מביאים לא פעם לשנים של ייסורים עד לאבחון, ובכל הזמן הזה האישה סובלת ומתסמינים נוספים כמו עייפות, חוסר חיוניות, הפרעות עיכול ולא פחות גם מתחושת תסכול.
"תהליך האבחון והטיפול דורש גישה רב-תחומית. השלב הראשון והחשוב ביותר מתחיל בפגישה עם האישה, בה מתקיימת שיחה פתוחה שנועדה לאפשר למטופלת לשתף בתחושותיה את הרופא. זה שלב חשוב משום שאנדומטריוזיס פנים רבות לה וחשוב להבין כל מקרה לגופו", מסביר ד"ר צפריר.
"בדיקה גופנית היא השלב ההכרחי הבא באבחון, תכליתה לאתר סימנים לאנדומטריוזיס ולמפות את פיזור המחלה באגן. לאחריה יש לערוך בדיקת אולטרסאונד אגן ספציפית או MRI מכוון אנדומטריוזיס. זהו חידוש שהתפתח בשנים האחרונות ובזכותו אנו נדרשים לבצע פחות ניתוחים אבחנתיים (לפרסקופיה). לכן היום מרבית הניתוחים הם למטרת טיפול במחלה ולא לצורך אבחון.
לאחר איסוף המידע וההבנה כיצד המחלה באה לידי ביטוי באופן ספציפי אצל המטופלת, חיוני לא פחות להבין את העדפותיה, למשל אם ברצונה להרות ומתי. נושא זה חשוב משום שמחד המחלה קשורה לעיתים בפגיעה בפריון ומאידך הניתוח עצמו עלול לגרום לפגיעה בשחלות.
המחשבה על הפריון העתידי של המטופלת היא בעיניי מהפכה של ממש. לאחרונה החלה מערכת הבריאות בהפניית מטופלות הסובלות מאנדומטריוזיס בדרגה בינונית או קשה לייעוץ בנושא שימור פריון לפני ביצוע הניתוח, בהתאם להמלצות האיגודים (האמריקאי והאירופי) לפריון. בשלב זה נבחנת הרזרבה השחלתית של המטופלת, ובהתאם לתוצאות יוחלט באם יש צורך בשימור פיריון. האפשרויות הקיימות, כמו: הקפאת ביציות, הקפאת עוברים או הפריה והחזרת עוברים טריים לצורך הריון מיידי בטרם הניתוח, ייבחנו בהתאמה לגיל המטופלת ולרצונה."

איך מטפלים באנדומטריוזיס?

מכיוון שאנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שתלווה את האישה עד גיל המעבר, יש עקרונית שתי אפשרויות טיפול: טיפול תרופתי וטיפול כירורגי.
הטיפול התרופתי
"הטיפול התרופתי נועד להפסיק את המחזור בו האישה מבייצת, ובכך להפחית את הסיכוי להתפשטות המחלה. משיגים זאת על ידי טיפול בגלולות נגד הריון. יש סוגים רבים, ובדרך כלל אנו מצליחים להתאים את סוג הגלולות שהמטופלת מרגישה איתן הכי טוב. נטילת הגלולות נעשית ברצף עד להחלטה להיכנס להיריון או עד לגיל המעבר. כיום יש פיתוחים חדשים של תרופות הורמונליות שנועדו לעצור את המחלה במקרים בהם גלולות רגילות לא הצליחו."
הטיפול הכירורגי
"מכיוון שמדובר במחלה כרונית שפוגעת באיכות החיים, ההחלטה לנתח צריכה להיעשות אחרי שכל הגורמים, ביניהם גם שיקולי פריון, נשקלו. היום קיימים שני סוגי ניתוחים אפשריים:
ניתוח שמרני: המיועד לנשים בגיל הפריון ומטרתו לטפל בנגעים מתוך שאיפה למנוע נזק לשחלה. ניתוח דפיניטיבי: המיועד למצבים בהם האישה אינה מעוניינת בהרחבת המעגל המשפחתי, וכולל כריתת נגעי אנדומטריוזיס, הסרת הרחם, השחלות והחצוצרות. בחירה בניתוח הדפיניטיבי תיעשה לאחר שכל החלופות הטיפוליות האחרות מוצו והאישה סובלת מפגיעה משמעותית באיכות חייה. לאחר שלב ההחלמה מהניתוח האישה תקבל טיפול הורמונלי להפחתת תופעות גיל המעבר."

הכאבים, העייפות וחוסר החיוניות של מי שסובלת מאנדומטריוזיס פוגעים מהותית באיכות החיים (צילום: Shutterstock by ruigsantos)

ניתוחים רובוטיים לאנדומטריוזיס: החדשנות לטובת רפואת נשים

ניתוחי אנדומטריוזיס יכולים להיות מורכבים מאוד. אומנם ניתן לבצע אותם בגישה לפרוסקופית, כלומר ניתוחים זעיר פולשניים המאפשרים ביצוע פעולות בבטן, אך ראוי לציין שבמקרים הקשים, השימוש בשיטה הזו, על מגבלותיה הטכניים, מציב אתגר לא פשוט למנתח. "הבשורה של הניתוחים הרובוטיים, שנכנסו לפני כעשור, אדירה," אומר ד"ר צפריר, הרופא היחיד בישראל שעבר הכשרה של שלוש שנים בניתוחים רובוטיים גניקולוגיים בארה"ב. "הטכנולוגיה יוצאת הדופן של הניתוח הרובוטי, הכוללת מצלמת תלת מימד מגדילה וזרועות בעלות כושר תנועה ייחודי מאפשרת ביצוע פעולה מדויקת, קפדנית ובטוחה יותר. כל זה מבוצע דרך 3 חתכים של פחות מ 1 ס״מ בעור, ההחלמה מהירה והתוצאה האסתטית מצויינת."

מתן מענה רב תחומי לאנדומטריוזיס

בימים אלו מוקם בבית חולים אסותא רמת-החיל מרכז בינלאומי לכירורגיה גינקולוגית מתקדמת. פרופ׳ מוטי גולדנברג יוזם ומוביל הפרויקט וד"ר זיו צפריר מרכז את נושא הטיפול באנדומטריוזיס. מדובר בצוות רב תחומי שכולל מומחים מובילים ברמה בינלאומית שנועד להקיף את כל ההיבטים הקשורים באבחון המחלה והטיפול בה. גינקולוגים המתמחים בכירורגיה, אולטראסאונד ושימור פיריון, רדיולוגים המומחים בפיענוח MRI, כירורגים כלליים, אורולוגים ופלסטיקאים, ייפגשו בהתאם לצורך ובמשולב עם המומחים באירופה (בשיחת ווידאו) ידונו על המקרים השונים, תוך התאמת טיפול פרטני לכל אישה. במקרים קשים במיוחד יצטרפו מנתחים בינלאומיים לצוות הכירורגי באסותא על מנת להשיג את התוצאה המיטבית בניתוח. לרשות המטופלות יעמדו שירותים משלימים כמו: ייעוץ פסיכולוגי וסקסולוגי, פיזיותרפיה של רצפת האגן, רפואה משלימה, וייעוץ תזונתי.
"השינויים הטכנולוגיים בתחום הם אדירים, אבל חשובים מאלה הם המודעות של המטופלת והרופא וההבנה ההולכת ומתרחבת שלנו באנדומטריוזיס, שיצאה מהצל ועברה לקדמת הבמה ומאפשרת לנו לתת טיפול טוב ויעיל יותר לנשים," מסכם ד"ר צפריר בחיוך.
 

>>> למידע נוסף הקליקו