הזכות להורות היא של כולנו

ילד זקוק, בכל גיל, לדמות הורית, שדואגת לכל צרכיו. הן אימא והן אבא יכולים להיות הורים נפלאים או הורים גרועים ואין כל קשר בין המין הביולוגי לבין היכולות ההוריות

בחודש יולי 2017, לפני כשנה, קבעו שופטי העליון: "אין לסמוך על המספרים היבשים, ולא על דין מפלה שמסתמך על הכללות סטריאוטיפיות". הקביעה שלהם אז התייחסה לנושא המזונות אך מן הראוי להחיל את נאורות  הפסיקה הזו גם בנושאי פונדקאות ואימוץ. בשנת 2018 הגיעה העת לבחינת כל מקרה לגופו, במקום הקלות הבלתי נסבלת של תיוג אנשים וקהילות.

מי ראוי להיות הורה? (צילום: שאטרסטוק /Lopolo)

מי ראוי להיות הורה?

ההורות, היא תפקיד חיינו: להיות הורים, מחנכים וסמכות (במובן הרחב ביותר של המילה: מישהו לסמוך עליו) זו אחראוית ניכרת. אני מכבדת מאוד את אלה שבחרו לא להביא ילדים לעולם, שכן הורות, בעיני, היא זכות ולא חובה. הבחירה שאיננה מוסרית, לטעמי, היא בחירתם של אנשים להביא לעולם ילדים, בלי להעניק להם מענה לצרכיהם הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים. אני מכבדת את זכותו של כל אדם, הראוי לגדל ילדים, להביא אותם לעולם ולגדל אותם.

ראויות להיות אמהות (צילום: שאטרסטוק / Red Umbrella and Donkey)

מה ילדים צריכים?

ילד זקוק להורה, אחד או שניים (ללא קשר למינו הביולוגי ולנטיותיו המיניות) אשר מכיר את הצרכים של הילד, ומגויס כדי לתת לו מענה הולם. הצרכים הפיזיולוגיים מוכרים לנו – מזון, שעות שינה, ביגוד, וכו', אבל ישנם גם צרכים פסיכולוגיים שהנם חשובים לא פחות.

מהם הצרכים הפסיכולוגיים?

כל ילד, בין אם הוא גדל עם הורה אחד או שניים, בין אם הוריו הם בני אותו המין או בני מינים שונים, זקוק לאותם הדברים. ילדים צריכים לדעת שהם מתקבלים על ידי הוריהם, בלי "אם" ובלי "אבל". הם מתקבלים מעצם היותם.

האם ההורה מסוגל להעניק לילדו מענה לצרכיו? זהו שיקול ראוי. האם ההורה, בנטייתו המינית, "מכביד" על הילד? זהו שיקול פסול. מי יקבע ויחליט מה "מכביד" על ילד, עד כדי מניעת הזכות להורות? מי יחליט כי ילד זקוק לדמות "אימהית"? ילד זקוק – בכל גיל – לדמות הורית, שדואגת לו במלוא מובן המילה. הן אימא והן אבא יכולים להיות הורים נפלאים או הורים גרועים. אין קשר בין המין הביולוגי, לבין היכולות ההוריות ודרכי הביטוי שלהן!

המאבק הזה לשוויון איננו מאבקה של קהילת הלהט"ב בלבד. זה המאבק של כולנו, למען חברה הוגנת, מכבדת ונאורה. חברה מחבקת ומקבלת, ולא חברה שמדירה מתוכה, בקלות בלתי נסבלת, כל מי שהוגדר כ"אחר".

ראויים להיות אבות (צילום: שאטרסטוק / Monkey Business Images )

אלפרד אדלר (1870-1937) חי בתקופה בה לא עסקו בפונדקאות של זוגות גאים, אך הוא כתב: "החיים ומטלותיהם בוחנים תמיד את רגש השיתוף שלנו, ואנו יכולים לעבור את המבחן בהצלחה או להיכשל בו" ולסיכום, אצטט משפט נוסף של של אדלר, שאני מזמינה את כולנו לחשוב עליו: "בלעדי האהבה האנושות כולה עלולה להיכחד מעל פני האדמה".

אורית רוזנבוים

** הכותבת היא מרצה בכירה במכון אדלר, ומחברת הספר "תפקיד חייך"