9 טיפים להפצת הבלוג ברשתות החברתיות

9 טיפים שיעזרו לכם לשתף את הבלוג שלכם בצורה אפקטיבית ברשתות חברתיות, סיכום כיתת האמן של ריקי כהן בכנס הבלוגרים

02/08/2012
ריקי כהן קבלו עדכונים מריקי
  • בדואר
  • RSS

סיכום הרצאה שלי בכנס Blogo2012 של סלונה, ב30 ליולי 2012:

יש לכם בלוג ברשת, הוא הוקם בפלטפורמה עצמאית או תחת אתר כמו סלונה, אתם אוהבים לכתוב, יש לכם משהו חשוב להגיד לעולם, שלא מסתכם בציוץ או סטטוס, אתם מבקשים לחלוק ידע או דעה ארוכים יותר ולזמן ממושך. איך תגרמו לקוראים שמתעניינים בידע או בדעה שלכם להגיע לבלוג וגם להשתתף בו, להגיב, להפיץ הלאה? ומעל הכל, המשימה החשובה של כל בלוגר/ית - איך תבנו קהילה לבלוג? אנחנו נמצאים בתקופה בה הבלוגרים - יותר מאי פעם - נדרשים להשקיע זמן ומחשבה בהפצה של הבלוג. ה"רעש" ברשתות החברתיות גבוה מאי פעם, החדירה המוצלחת של פייסבוק ושיעור המשתתפים העצום בקרב הישראלים, מאפשר לכם, אבל גם לכל אחד אחר, להפיץ את התוכן שלכם ולקבל תגובות ומעורבות. ולייצר דרכה קהילה אוהדת וקבועה לבלוג שלכם. אבל זה לא קל ומהיר כמו שזה עשוי להיראות. ראשית אסייג ואצהיר שההמלצות שאתן כאן לא בהכרח מתאימות לבלוגים אישיים ואינטימיים. כמי שמכירה מקרוב כתיבת בלוג אישי מאוד, אני יודעת שיש הבדל בין הפצת תכנים מקצועיים, עיתונאיים, להפצת רשימה אישית שמבקשת קהילה תומכת ורגישה.

צילום: שלומי מזרחי

למדו את השפה של הרשתות החברתיות והתאימו עצמכם – לכל רשת חברתית שפה משלה

ראשית, המשימה ההכרחית היא להכיר את השיח בפיד שלכם ברשת החברתית אליה החלטתם להיכנס. כולנו דוברי עברית, אבל לכל רשת חברתית, פייסבוק, טוויטר, גוגל+, אינסטגרם, פינטרסט ואחרות - יש שפה אופיינית. הכוונה היא שהמשתתפים בה סיגלו לעצמם סגנון והווי לשוני, לפעמים גם ויזואלי, שמייצר דיאלוג ודינמיקה של שיחה. אמנם לכל אחד מאיתנו רשימת חברים שונה ו"קיר" שונה בגווניו התכניים, בסלנג, בתחומי העניין, אבל ניתן לזהות מאפיינים משותפים ומהם לגזור את אופן הפנייה, הניסוח שלה, שימוש בנושאים שמעסיקים בזמן אמת רבים מהמשתפים (ויראליים או אקטואלים), או סמלים ויזואלים בעלי זיקה לאותו "פיד" שלכם ברשת החברתית. אם תאמצו את השפה הזו באופן לא מאולץ, אתם עשויים ליצור עניין ודיאלוג עם קוראים שעדיין לא מכירים אתכם. דוגמאות? הממים השונים (תופעת רשת) בפייסבוק ובטוויטר, כרזות מעוצבות עם מסרים אקטואלים בפייסבוק, שימוש בסולמיות (האשטאג), ניטור נושאי השיחה המרכזיים והשתלבות בהם, זיהוי סטטוסים ויראלים, מעקב אחרי עמודים וגולשים שמרכזים תגובות ומעורבות גבוהים.

אתרו את השותפים הדיגיטליים שלכם

הכרחי לטעמי להכיר מי הבלוגרים שכותבים על הנושא שעליו אתם כותבים בבלוג, גם אם יש כמה נושאים. הם השותפים הדיגיטליים העתידיים שלכם, שיכולים לתרום, להפרות, ולקבל מכם במקביל לא פחות (רעיונות, קישורים). כדאי לקשר לבלוגרים החביבים אליכם בתחום, הנדיבות תמיד בסוף משתלמת, למדו איך הם פועלים בכל המישורים, כותרות, הפצה ברשתות החברתיות, שיחה עם הקהילה שלהם. אם יש לכם מה להגיד, אל תתביישו, הגיבו להם, אבל המנעו כמובן מהבדיחה הנדושה "בלוג יפה, מוזמן לשלי". שיחה וסיעור מוחות היא הזדמנות להשתלב בקהילה שממילא מתעניינת בתחום שאתם כותבים עליו.

בלוגרים כאוטוריטות – נותנים ערך, מסנני רעש, חוסכי זמן

מימין ובכיוון השעון, "ביסים", הבלוג של הילה קריב, גיא חג'ג' מבלוג "העונג", אורית גידלי מ"ג'ינג'", שלי גרוס מ"המלבישה", וטל שניידר מ"הפלוג". הבלוגרים האלו הם דוגמה לכאלו שבנו את עצמם כאוטוריטות בתחום שעליו הם כותבים, המדיה מתייחסת אליהם ככאלו, עולם היח"צ, ובוודאי הקוראים. זה לוקח זמן, לפעמים הרבה זמן, אם כי יחסית לתחומים מקצועיים אחרים, בעידן הרשתות החברתיות זה הפך מהיר במיוחד למתג את עצמך עם התחום עליו אתה כותב. מה שהכותבים האלו דאגו לעשות הוא לחשוף את עצמם, במידה נכונה ורלבנטית. התמונה שלהם מוכרת ברשתות חברתיות (מלבד הילה קריב), והם משלבים ברשימותיהם כתיבה אישית, סיפורים מחייהם, מטעמם, וכך בונים לעצמם נוכחות רשת מרשימה.

תמונות - יותר מאלף סטטוסים

מקצוענים במדיה חברתית שמנהלים עמודי אוהדים גדולים יודעים זאת, הפוסטים שנחשפים הכי טוב לחברים שלך בפייסבוק הם אלו שבהם עולה תמונה או אלבום תמונות, וכדאי לשלב בסטטוס הנלווה לינק לבלוג, אם הלינק ארוך מידי - כדאי להשתמש בשרותי קיצור לינקים. גם סרטונים שמגיעים מיוטיוב באמצעות לינק בסטטוס, מקבלים חשיפה גבוהה יותר מסטטוס שגרתי, והבאים בתור אחריהם הם קישורים. אם אתם נמצאים במקומות מעניינים ומצלמים, שיתוף חוויתי דרך אינסטגרם לפייסבוק וטוויטר, או סרטון וידאו רלבנטי שעולה ליוטיוב ומופיע בבלוג שלכם מוסיפים לחוויה של הקוראים שלכם שייהנו להמליץ עליהם. מובן שגם תוכן ויזואלי צריך להיות רלבנטי לנושאים בהם עוסק הבלוג.

לא רק פייסבוק!

רובינו מחזיקים חשבון פייסבוק. אבל בשל הצלחתה הפנומנלית אנחנו קצת שוכחים את הפוטנציאל הגלום ברשתות אחרות לחבר קוראים לבלוג שלנו. רשתות נישתיות כמו לינקדאין (לבלוגים טכנולוגים, ובתחומי הייטק, כלכלה, משאבי אנוש ומקצועות חופשיים נוספים), פינטרסט (להעלאת תמונות לבלוגים שמצטיינים בכך, לדוגמה: אוכל, עיצוב, אופנה, אדריכלות, אמנות), טוויטר השיחתית שאוהבת תוכן איכותי, אפילו טאמבלר, פלטפורמה למיקרו-בלוגים שהפכה לרשת חברתית, וגם גוגל+, שאמנם עדיין בחיתוליה בארץ, אבל בארה"ב ובמקומות נוספים זוכה לפופולאריות עצומה, עוד צפויה להתרומם כאן לדעתי ודעת מומחים אחרים. שיטת המעגלים של גוגל+ נכונה להפצת פוסטים הרלבנטים לחלק מאנשי הקשר שלכם, והחיבור שלה עם חשבון הג'ימייל עשוי להביא קוראים חדשים ובלתי צפויים לבלוג שלכם, הגננת של הילדה, לדוגמה.

הטמיעו תוספי שיתוף בפוסטים, תקלו על האוהדים שלכם לשתף

אם אתם מפעילים את הבלוג שלכם על פלטפורמה פתוחה כמו וורדפרס, בלוגר (חלקית), כדאי לכם להישאר מעודכנים בתדירות גבוהה בתוספי שיתוף חדשים שמקלים על הקוראים לשתף בצורה נוחה, חוסכת זמן ואטרקטיבית את הפוסטים שלכם, ולהוסיף המלצה. כדאי להתעדכן על תוספים חדשים גם בבלוגים כמו ניוזגיק.

השקיעו בכותרות

כותרת טובה, מושכת קוראים, היא מלאכה שלומדים בקורסים לעיתונות, אבל יש דרכים ללמוד לשפר את כותרות הפוסטים שלכם, כך שיגרמו לקוראים להקליק על הפוסט המופיע בפיד. כדאי לעקוב אחרי פוסטים שמקבלים תשומת לב ברשת החברתית, ולראות איך נוסחה הכותרת, וכן לעשות טסטים, ולבדוק באנליטיקס (תוסף הסטטיסטיקה של גוגל) מה מהפוסטים קיבל הרבה הקלקות וללמוד, להשתפר תוך כדי תנועה.

היו אישיים, היו שיחתיים, תשאלו שאלות

אחת הטעויות השכיחות של בלוגרים היא לשתף פוסטים ללא פנייה אל הקוראים, ללא הרמה לדיון, ללא מעורבות אישית בהפצה. אנחנו לא רובוטים, ולכן השיתוף שלכם צריך לשלב גם הבעת דעה, מעורבות, וכדאי מאוד לשאול שאלות שמגרות את הקוראים/גולשים להגיב, לחשוב, להשתתף.

קבוצות בפייסבוק

טעות מרגיזה ושכיחה היא לצרף "בכוח" אנשים לקבוצה שאתם פותחים, ואם לא פתחתם עמוד אוהדים לבלוג, אפשר לפתוח קבוצה בנושא בה עוסק הבלוג ולשתף בה גם קישורים מעניינים אחרים, כדי למתג אתכם כתורמי תוכן בתחום מסוים. בגלל האופן בו נחשפות הקבוצות, התוכן העולה בהם על ידי חברים בקבוצה נחשף טוב יותר מהפצת קישורים בעמודי  אוהדים רלבנטים. אבל לא כדאי להספים קבוצות בתוכן שלכם בלי להיות מעורבים בשיחה בהן, לתרום לאחרים, לא רק במה שמועיל לכם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • בלוג דיי 2012 « התרגומיה 30/08/2012

    [...] 9 טיפים להפצת הבלוג ברשתות החברתיות – ריקי כהן, סלונה רוצים לשתף?פייסבוקטוויטרTumblrPinterestLinkedInStumbleUponדואר אלקטרוניהדפסלאהוב את זה:אהבתילהיות הראשון שאוהב את זה. [...]

בחזרה למעלה