8 עצות זהב למיתוג עסק קטן ברשת

איך הפעילות שלך ברשת קשורה למיתוג העסק שלך ואיך ליצור התאמה בין הפעילות האישית למותג העסקי ברשתות החברתיות? 8 עצות מועילות

שאטרסטוק

כשמסתכלים על העסקים המצליחים ביותר – הגדולים והקטנים כאחד, תמיד נמצא שם איזשהו תבלין מיוחד שמבדיל אותם מהמתחרים. לא תמיד אפשר לשים את האצבע על הנקודה, אבל בעין מקצועית נגלה שהכל טמון בתהליך מיתוג נכון.

שלי שלו – מומחית מיתוג אסטרטגי ובעלת ״שש״ – חברה לחידוש מותגים עבריים, עוזרת לעשות סדר בדברים.

אז בואו נתחיל בלהבין מה זה בכלל מיתוג?

חשוב קודם כל להבין מה הוא לא מיתוג. מיתוג זה לא לוגו, אלא תהליך עמוק שמגדיר את הייחוד והערכים של העסק שלך. אם נחשוב על בניין – אז לוגו זה הצבע שעל הקירות, ומיתוג הוא היסודות שמחזיקים את כל הבית. אף אחד לא יבוא אלייך הביתה ויגיד ׳איזה יסודות יפים׳, אבל אף אחד גם לא יעלה על דעתו לצבוע קירות לפני שיש יסודות לבית.

ההבדל בין מוצר למותג הוא לא רק בתג או בעיצוב, אלא בערכים שבאים איתו, ביכולת להעביר אותם לצופה או ללקוח, ושבעבורם אפשר לגבות פרמיה מהלקוח.

איך מיתוג נולד?

לאחר שהבנו שמיתוג הוא תהליך של הגדרת הייחוד, צריך להבין שמיתוג מתחילים במחקר – הבנת הטרנדים, הקהל, הצורך של הקהל, הייחוד שלך, השפה הנכונה וכמובן ערכי המותג.

אחד הדברים הבולטים שמבחינים מותגים מובילים ממוצרים אחרים הוא המומחיות שלהם. מותג לא ינסה לבלוע את כל העולמות, אלא יתמקד ביכולת להגדיר תחום מומחיות ספציפי, וכך גם הלקוחות רגילים לצרוך מוצרים ושירותים.

כאשר עסק לא מצליח להגדיר את הנישה שבה הוא מומחה, למעשה יהיה קשה עבורו למצב עצמו כמותג מוביל בתחומו. אפשר להקביל את זה למסעדה – המסעדות המצליחות ביותר הן כאלה שמתמחות במטבח מסוים, או כמו שנהוג לומר – לא אוכלים סטייק במסעדת דגים.

שאטרסטוק

אם כך, שלב ראשון במיתוג העסק שלך יהיה הגדרת תחום המומחיות המדוייק ובחירת הנישה וגבולות הגזרה שבהם את פועלת בזירה העסקית. למשל: מבשלת אוכל איטלקי כפרי (ולא תהיה בתפריט פיצה), צלמת תינוקות (ולא בוק בת מצווה), עו״ד לענייני נישואין וגירושין (ולא תעסקי בירושה) ועוד.

איך תדעו שהמיתוג שלכם טוב?
שלי מדגישה שאין מוצר או מותג שאינם טובים, אלא פשוט כאלה שמתאימים ללקוחות שונים. צריך להבין מה המסרים שרוצים להעביר הלאה, להגדיר מסר ייחודי, אחיד וברור, ליצור בידול למותג, טון אנד סטייל, וכמובן שפה ויזואלית – שהיא השלב האחרון של יצירת לוגו ובחירת צבעים שיתמכו במסרים ובערכי המותג.

מומלץ לפנות ללקוחות פוטנציאליים ולקולגות מתחום העיסוק כדי לקבל פידבק על המיתוג – האם המסרים עוברים אליהם, האם המותג משדר להם את מה שרצית שישדר, האם יש להם הערות, הארות או חידודים. ככל שעסק מצליח להכנס יותר לראש של הלקוח שלו, כך המיתוג שהוא ייצור יעבוד עבורו טוב יותר.

מה עושה המותג שלך ברשת? 

שאטרסטוק

במיוחד לעסק קטן חשוב להגדיר מהי זירת הפעילות המתאימה ביותר עבורו. בחירת פלטפורמה מתאימה היא צעד ראשון להצלחת מותג ברשתות.

״היה לי לקוח שרצה לפנות לגיל הזהב וריכז את כל הפעילות שלו בפייסבוק״ מספרת שלי, ״זה לא שהוא לא עשה פעילות טובה, אבל הקהל שלו פשוט לא היה שם.״

הנה 8 עצות שיעזרו לך לפעול נכון במיתוג העסק:

1. חשוב לדעת היכן הקהל שלך פעיל ברשת

2. לכל פלטפורמה חשוב לייצר אסטרטגיית תוכן תואמת שפה וסגנון ייחודיים לה, שמבוססים על ערכי המותג שלך

3. חשוב להגדיר האם תרצי ליצור זיהוי שלך עם העסק או לא, ובהתאם לכך לקשור או לנתק את הפעילות שלך ברשתות החברתיות מזו של העסק.

4. הכירי את החוזקות שלך – במיוחד עבור עסק קטן רצוי לנצל את המשאבים הקיימים. למשל – אם את חזקה בכתיבה, ייתכן שבלוג יהיה פלטפורמה טובה עבורך להפצת המותג בדיגיטל, אבל הוא לא יעבוד אם כתיבה היא לא הקטע שלך.

5. העבירי ידע ברשת כדי להיתפס כאוטוריטה.

6. זכרי: מותג הוא ייחודי וספציפי, ומרגע שהגדרת את הייחוד שלך אין לך עוד מתחרים, אלא קולגות. רתמי אותם לעזרתך.

7. הרשתות מוצפות בתוכן, חשבי כל הזמן כיצד תוכלי לבלוט מעל ים התוכן שהלקוח שלך נחשף אליו – או במילים אחרות ״מה אוכל לעשות אחרת״ – יצירתיות היא שם המשחק.

8. אל תתפזרי! בחרי פעולות ממוקדות ופעלי לפי תכנית עבודה מסודרת וריאלית שתוכלי לעמוד בה.