8 טיפים לטיפול נכון בפצעי בגרות

פצעי בגרות מציקים, לא אסתטיים, ועלולים להשאיר צלקות על העור ועל הנפש. הבשורה הטובה היא, שזו תופעה חולפת, הבשורה המצוינת היא שאפשר לעזור לה לחלוף מהר יותר

טיפול נכון בפצעי בגרות ( צילום : שאטרסטוק By Tiplyashina Evgeniya)
טיפול נכון בפצעי בגרות ( צילום : שאטרסטוק By Tiplyashina Evgeniya)

בואו נודה על האמת, פצעון אחד על הפנים, גם אם מי שמבחין הוא הוא רק בעליו, עלול לגרום ליומם של מתבגרים וגם ליומנו שלנו להיות גרוע. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם, אספה עבור מתבגרינו, עצות לטיפול בפצעי הבגרות.
 

מה שפצעון אחד יכול לעולל למצב הרוח (צילום:  Shutterstock By RomarioIen )

 
מה זה בעצם אקנה
פגעים דלקתיים של זקיקי השיער ובלוטת החלב. הם מופיעים ברוב המקרים בגילי ההתבגרות, כתגובה משובשת של הגוף להורמון הטסטוסטרון.

מי ולמה מועד לגלות אקנה על הפנים

למעלה מ80% מבני הנוער סובלים מפצעי בגרות. בלוטות החלב מפרישות שומנים באופן מוגבר, אלו משתלבים עם תאי עור מתים, או לכלוך חיצוני אחר, מצטברים מתחת לנקבובית של זקיק השיער, הופכות לחממה שבה יתרבו חיידקי האקנה, והרי לכם פצעונים.

מה גורם להם להופיע

שינויים הורמונליים של גיל ההתבגרות, מחזור חודשי, ובגילאים מאוחרים יותר גם הריון.
הצטברות תאי עור מתים, ולכלוך
שימוש בתרופות סטרואידיות
פעילות יתר של בלוטות החלב, ושל בלוטות יותרת הכליה.

.

איך לטפל בפצעי בגרות
  

1.   ניקוי וחיטוי

וזה אומר שטיפת פנים במים פושרים לא יותר מפעמיים ביום, אבל גם לא פחות.

שימוש בתכשירים שנועדו לניקוי עור רגיש, ונגוע באקנה, עשוי לסייע להרחיק מהעור שומנים מיותרים, תאי עור מתים ולכלוך, ולסייע במניעת הצטברות חלב בנקבוביות העור.

חשוב להקפיד על ניקיון הידיים לפני הטיפול בפנים, על שימוש במגבות נקיות, וכדאי לשים לב לערך החומציות של תכשירי הניקוי. ככל שרמת החומציות (PH) של התכשיר תהיה נמוכה יותר, ההשפעה האנטי דלקתית תהיה גדולה יותר וכך גם הגנה מפני זיהום והתפתחות של אקנה.

קצף נקוי של קאטפיל, ואקניל בעל שלוש פעולות של פריגו (צילום: יח"ץ)

מיטל מציינת שהתגובה לתכשירי ניקוי הפנים, כמו לתכשירים לטיפול בפצעונים היא אינדיבידואלית, על כן חשוב להתייעץ עם רוקח/ת לפני שימוש בתכשיר , לדווח לו על שימוש בתרופות, ועל מחלות רקע, ובכל מקרה של תגובה אלרגית או גירוי עור, יש להפסיק את השימוש ולפנות ליעוץ רפואי.

 
2.   תרחיפים, מסכות, קרמים ומשחות

פגשתם מתבגר/ת שמטייל בבית כפניו מנוקדות משחה, ומצב רוחו מנוקד הורמונים?  סביר להניח שכן, ואם לא, אתם בוודאי זוכרים/ת את עצמכם/ן בגיל הזה מנסים כל תכשיר אפשרי שיעלים את הפצעונים.

טין-פרו של לייף, קרם לוויסות הפרשת הסבום א-דרמה , סביום ג'ל לניקוי וקרם לחות ביודרמה לצמצום נקבוביות (צילום: יח"ץ)

קיימים תכשירים רבים שנועדו לטיפול בפצעי בגרות, וניתן לרכוש אותם ללא מרשם רופא. התכשירים האלו מכילים בין היתר אחד או יותר מהרכיבים הבאים: חומצה סליצילית שפועלת כמו פילינג עדין ומסירה תאי עור מתים, חומרים בעלי אפקט אנטי-דלקתי, ומונעים התרבות של חיידקים ופטריות, חומצה לקטית שמעודדת התחדשות של תאי עור ועשויה ליצור שכבת הגנה עדינה על האזור הנגוע.

טין קרים  של לייף, סטופ-ספוט של גרלן לטיפול נקודתי מהיר בפצעונים, ומסכת זיטאווט לטיפול בפצעי בגרות של סבוקלם  (צילום: יח"ץ)

במקרה של אקנה מפושט מציינת מיטל, חשוב לפנות לרופא עור לאבחון. במקרים קשים של אקנה יתכן שהרופא ימליץ על טיפול תרופתי.
חשוב לדעת, שחלק מהתכשירים שנועדו לטיפול בפצעי בגרות עלולים לייבש את העור, ולהגביר את הרגישות לשמש.

תרחיף לטיפול נקודתי של סבוקלם-יאנג, אפקלייר של לה רוש פוסה לטיפול בפגעי עור (צילום: יח"ץ)

3.   לשמור על לחות העור

אחד המיתוסים שחשוב לנפץ, מסבירה מיטל, הוא שקרם לחות יכול לעודד הופעה של פצעונים על העור. לא רק שזו טעות, להיפך, קרם יעודי לעור שנוטה לפצעוני בגרות, או לעור שמן, הכרחי לשמירה ולטיפול בעור, ולמניעת יובש. מומלץ להשתמש בקרם לחות שאינו שומני, ושיכול לאזן את רמת הסבום (אותו שומן שמצטבר בנקבובית ויוצר אקנה) בעור. חשוב להקפיד ולהשתמש בקרם לחות וקרם מסנן קרינה שנועד לעור שומני ונוטה לפצעונים. קרם לחות שלא נועד לכך, אולי יזין את העור אבל יזין גם את הפצעונים ויעכב את החלמתם.

לחות וטיפוח לעור שמו ונוטה לאקנה עם קלנדולה של ביודרמה, תרחיץ חימר של לוריאל, ותחליב מאזן של קלרינס (צילום: יח"ץ)

4.   שתו מים

אל תשתו משקאות מתוקים, מוגזים, וכאלו שמכילים צבעי מאכל, והמעיטו בשתיית משקאות טבעיים סחוטים, כמות הסוכר הגבוהה במשקאות הטבעיים עלולה לגרום לתגובות הורמונליות שיעודדו הופעת פצעונים על העור. הקפדה על שתייה של מים תשמור על איזון הלחות בעור ותתרום לתהליך החלמת הפצעונים. חליטת צמחים, לא ממותקת, תוכל לתרום את אותה תרומה לעור ולתהליך חילוף החומרים.

5.   לאסוף שיער

ולהרחיק אותו מהפנים ומכל אזור אחר עם פצעונים.
למה? מפני שאם לא תאספו אותו, השיער יעניק שרותי הסעה חינמי ומהיר של חיידקים שנמצאים על פצעון קיים הישר לנקבובית תמימה, ואלו יהפכו אותה לפצעון נוסף.

6.   למה שלא נירגע?

מצד אחד, סטרס הוא אחד הגורמים להופעת פצעי בגרות, מצד שני, נסו לומר לעצמכם להיות טיפונת יותר רגועים כשמופיע על הפנים פצעון, ואם כבר אתגר, נסו להציע למתבגר להיות רגוע כשהוא מגלה את הפצעון שצמח לו על הלחי. מדובר בביצה ותרנגולת, אך בכל מקרה שווה שתדעו על הקשר בין מתח לבין פצעי בגרות.

נסו להגיד לעצמכם להיות רגועים  (צילום: Shutterstock By Asier Romero )

7.   מה לא עושים

לא מנסים להשמיד את הפצעונים באמצעות לחץ, מחט, או כל דרך אחרת, לא משפשפים את הפנים, ולא מחטטים בפצעונים כדי למנוע גירוי מוגבר של כל האזור, העברת חיידקים לנקבוביות אחרות והתפשטות אקנה באזורים נוספים.

.

.