8 טעויות של אנשים שמתחילים לעשות ספורט

החלטתם להתחיל לעשות ספורט? לפעמים מתוך התלהבות או חוסר מודעות אפשר לעשות טעויות שיגרמו לפציעות. הנה כל מה שכדאי לדעת רגע לפני שיוצאים לדרך

19/06/2014
לורנס ופיליפ גורדון קבלו עדכונים מלורנס ופיליפ גורדון
  • RSS

קרה לכם שהחלטתם לרזות ולהיכנס לכושר? לפעמים זה קורה לאחר שמסתכלים בראי, לפעמים בגלל שהחברים או המשפחה העירו לנו ואולי בגלל רופא המשפחה שזרק לנו שתוצאות הבדיקות האחרונות לא מזהירות. בכל מקרה יוצא לכל אחד בשלב זה או אחר של חייו לנסות להיכנס לכושר, חלק מצליחים וחלק פחות.

ננסה כאן לתת כמה טיפים שיעזרו לנו לא לעשות את הטעויות שעלולות להשבית שמחות כבר בתחילת התהליך:

1. מעבר בלתי מבוקר מחוסר פעילות לפעילות ממושכת

רבים שמחליטים להיכנס לכושר לא חסים על עצמם והולכים על גישת הכל או לא כלום, מחוסר פעילות מוחלטת לשגרת אימונים של מתאמן אולימפי. התחילו בהדרגה ובצורה מובנית.

אימון ספורט. צילום: שאטרסטוק

2. חוסר הקשבה לגוף

מה לעשות, כשמתחילים לעשות ספורט לאחר תקופה ארוכה של חוסר פעילות הגוף כואב. לרוב אלו הם כאבים חולפים שנובעים מהשינוי שחל בשגרת יומנו. אבל, וזה אבל חשוב - לפעמים אנחנו עושים טעויות ופוצעים את עצמינו. עלינו להיות ערנים לשינויים ולא לעשות טעויות שעלולות להגביר את הכאבים או להחמיר את הפציעה. כמובן שבכל מקרה של כאב עקשני וטורדני חובה להיוועץ בבעל מקצוע.

3. חוסר שינה מספקת

כשמתחילים להתאמן, ההוצאה האנרגטית שלנו גדולה מכפי שהיתה לפני כן. נכון שהאנדורפינים חוגגים ויש לעיתים תחושה של כל יכול, כשלאחריה נפילה. הגוף שלנו צריך לאגור כוחות ואין טעינה יותר טובה משינה עריבה.

חוסר שינה. צילום: שאטרסטוק

4. לא נותנים לגוף לנוח

התחלתם להתאמן, יופי! שלבו אחרי האימונים שלכם "אימון מנוחה" או "אימון התאוששות פאסיבי", יום שבו לא מתאמנים. זה לא במקום שנת הלילה היומית. פשוט יום ללא פעילות גופנית טוב לגוף וטוב לנפש.

5. לא נהנים ממה שעושים

לאחרונה סיפר לי חבר שהתחיל להתאמן ברכיבת אופניים שהוא לא נהנה ממה שהוא עושה. השאלה הראשונה ששאלתי אותו היתה "למה אתה רוכב?", תשובתו הכנה, הייתה "כי החברים שלי רוכבים...". אחר סיפר לי שהוא סובל בכל יום בבריכה, כי ריח הכלור מגעיל אותו אבל הוא הולך כי הרופא אמר לו ש"אין כמו שחייה". רבים מאיתנו עוסקים בפעילות ספורטיבית מסויימת לא מן הסיבות הנכונות: בגלל החברה, לחץ מהסביבה, כי זה נמצא ליד הבית ועוד סיבות טכניות שמתאימות לנו אולם, אינן מתאימות לאופי שלנו או לכישורינו. יש כל כך הרבה היצע שממש אין סיבה שנבחר בפעילות שאינה מתאימה לנו. זכרו שחשוב שפעילות גופנית תיטיב גם לנפש.

6. חיסכון בציוד

זה מאד תלוי באיזה פעילות עוסקים. אם בחרתם לעסוק בריצה, למשל, אל תחסכו בנעליים נוחות ואיכותיות. אל תרוצו עם הנעל שרצתם איתו לפני עשר שנים ברומן האחרון שהיה לכם עם ספורט.

ציוד מתאים. צילום: שאטרסטוק

7. הגישה החאפרית

מתחילים להתאמן ללא תוכנית, ללא הבניה, ללא הגיון ולעיתים מן הסיבות הלא הנכונות. קחו למשל מי שמתחיל להתאמן בחדר כושר ומרים משקולות שאינן מתאימות למשקל גופו ולהתפתחותו, כי זה מה שכולם עושים, או את הרץ המתחיל שעולה על המסילה בחדר הכושר ומחליט לרוץ חמישה ק"מ בפעם הראשונה כדי להרשים את הבנות שרצות לצידו. מי שבוחר את הדרך ה"חאפרית" לא יאריך ימים בתחום הספורטיבי, אם יתמזל מזלו – בגלל שקשה לו ואם המזל יאיר לו פחות בגלל פציעה. רוצים להתאמן נכון בחדר הכושר, בבריכה, בריצה או בכל מקום אחר? התייעצו במאמנים שידריכו אתכם ויתנו לכם תכנית אימונים מובנית ואישית.

8. תזונה

אחת הטעויות הכי גדולות היא שהמתאמן המתחיל, לא אוכל כדי לא להשמין וכדי "לייעל" את ההרזיה- טעות גדולה! הגוף זקוק לדלק ואנרגיה ובמיוחד כשמתאמנים. הקפידו על תזונה נכונה ובריאה ועל שתיית מים מרובה.

*****

פיליפ ולורנס גורדון – מאמנים ובעלי קבוצת הריצה "רצים עם לורנס".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה