8 דברים שכדאי לכן לדעת על חומצה פולית

מהי חומצה פולית, כיצד היא מגנה עליך ועל העובר, מי חייבת לקחת אותה ובאיזה מינון? כל מה שצריך לדעת על התוסף שישמור על העובר שלך ועלייך, ולא רק בזמן ההריון

03/11/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

כל מה שאת צריכה לדעת על התוסף שישמור על העובר שלך (צילום: שאטרסטוק)

תוסף התזונה החיוני לנשים בהריון הוא למעשה ויטמין מקבוצת B. שמותיו הנוספים הם B9, ופולאט, שהיא הצורה הטבעית של חומצה פולית שנמצאת באופן טבעי במזון מהצומח. החומצה הפולית היא למעשה הצורה הסינתטית של הפולאט, הקיימת בתוספי תזונה. ומה עוד חשוב לדעת על חומצה פולית? נטלי ברקאי, דיאטנית קלינית לתזונת הריון במרכז לבריאות האישה הדר יוסף במכבי, מביאה את כל העובדות שכדאי להכיר לגבי התוסף החשוב הזה.

1. למה אני צריכה לקחת חומצה פולית?

לחומצה פולית יש תפקיד חשוב בבניה של כדוריות הדם האדומות (ביחד עם ויטמיןB12), הנושאות את החמצן מהראות לכל תאי הגוף. שנית, החומצה הפולית הכרחית ליצירת תאים חדשים ולחלוקת תאים תקינה, ליצור ולשכפול DNA ולמניעת טעויות או שינויים בו. נוסף על פעולות חשובות אלו, החומצה הפולית משתתפת בתהליכים נוספים בגוף, כגון הפחתת רמות של הומוהציסטאין (חומר הנמצא בדם שריכוזיות נכונה שלו חשובה לגוף), הגברה של קרישיות הדם ועוד.

2. מדוע חשוב כל כך ליטול בתחילת ההריון?

כידוע, חשוב ליטול מינון מסוים של חומצה פולית בשלושת החודשים הראשונים להריון. לכן, ההמלצה היא לקחת תוסף של חומצה פולית לאורך שנות הפוריות, למקרה של הריון שאינו מתוכנן. החומצה חיונית בתחילת ההריון משום שזוהי תקופה בה חלוקת התאים של העובר היא מהירה מאד.

3. מה עלול לקרות במקרה של חסר בחומצה פולית?

חסר של חומצה פולית יכול לגרום לאנמיה ולתסמינה האופייניים, כגון סחרחורת, חולשה ועייפות. אצל אנשים מבוגרים החסר עלול לגרום לשינויים מנטליים והתנהגותיים כגון עצבנות, בלבול ודיכאון.

יכול לגרום לאנמיה ולתסמינה האופייניים, כגון סחרחורת, חולשה ועייפות. חסר של חומצה פולית (צילום: שאטרסטוק)

4. ומה עלול לקרות בהריון?

כאמור, חומצה פולית הכרחית בתחילת ההריון וחסר עלול לגרום להפרעה בהתפתחות מערכת העצבים ובמיוחד למומים בתעלה העצבית של עמוד השדרה, המכונה בשם שדרה שסועה, המתרחשת בחוט השדרה של העובר. נטילת כמות מספקת של חומצה פולית לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים עשויה למנוע זאת. זו הסיבה שהחל משנת 2000 ממליץ משרד הבריאות הישראלי על נטילת התוסף, במינון של 400 מק"ג ליום.

"עד שנה זו רק 5% מהנשים נטלו את התוסף לפני הריון. בשנת 2009, לאחר מסע הסברה שקיים משרד הבריאות כ-50% מהנשים נטלו את התוסף, ונצפתה ירידה של 30% במומים בתעלה העצבית", מציינת ברקאי. "לעומת זאת, כ-80% מהנשים שנשאו ברחמן עובר בעל מום זה לא נטלו את התוסף. כמו כן, חשוב לציין כי השבוע 4 להריון הינו שלב בו נשים רבות עדיין אינן יודעות כי הן בהריון, ולכן ישנה חשיבות רבה לנטילת חומצה פולית עוד לפני הכניסה להריון". 

5. מדוע עודף של הומוציסטאין איננו רצוי?

מחקרים מראים כי רמות גבוהות של הומוציסטאין קשורות למחלות לב וכלי דם (במיוחד אצל גברים). צריכה מוגברת של חומצה פולית עשויה להקטין סיכון למחלות אלה. מחקרים מצביעים גם על כך שרמות גבוהות של הומוציסטאין מגבירות סיכון לשיטיון (דמנציה) ולאלצהיימר, למשל.

כמו כן, נמצא כי עלייה ברמות של הומוציסטאין שנובעת מרמה נמוכה של חומצה פולית בתזונה, מעלה באופן משמעותי סיכון לשברים וסדקים בעצמות במצבים של אוסטיאופורוזיס (בריחת סידן).

רשימה ארוכה של מוצרי מזון מהצומח שמכילים פולאט (צילום: שאטרסטוק)

6. מה עלול לגרום לחסר של חומצה פולית?

ישנן מספר סיבות וגורמים לכך :

  • תזונה דלה במזונות המכילים חומצה פולית.
  • מחסור בוויטמינים – 1B, 2B, או 3B עלול לגרום למחסור בחומצה פולית מאחר שוויטמינים אלו מעורבים במחזורה של חומצה פולית בגוף.
  • מחסור בחלבון (בתזונה) יכול להוות סיבה למחסור בחומצה פולית הזמינה לגוף, כיוון שהחלבונים דרושים לבניית מולקולות הקושרות חומצה פולית במערכת העיכול וכך מאפשרות את ספיגתה. בנוסף, מחסור בחומצות האמינו גליצין וסרין החשובות למחזור החומצה הפולית בגוף עלול להביא לרמות נמוכות שלה בגוף.
  • צריכת אלכוהול בכמות גבוהה.
  • עישון.

7. מהו המינון של חומצה פולית שיש לקחת?

ההמלצה העולמית היא שכל אישה בגיל הפוריות, שעשויה להרות ולא לוקחת אמצעי מניעה – תיקח מדי יום תוסף חומצה פולית במינון 400 מק”ג. ההמלצה היא ליטול את התוסף במהלך 12 השבועות הראשונים להריון.

maccabifolic031116-1

8.  מהם המקורות התזונתיים לפולאט:

ישנה רשימה ארוכה של מוצרי מזון מהצומח שמכילים פולאט, מסבירה ברקאי ומונה את העיקריים שבהם:

  • קטניות (בעיקר עדשים)
  • תרד
  • חסה ערבית
  • ברוקולי
  • כרובית
  • כרוב ניצנים
  • עלי בייבי
  • תפוז
  • סלק

"גם מזונות מועשרים, כמו דגני בוקר, מכילים כמויות יפות של חומצה פולית. עם זאת, מומלץ כי גם נשים שהתזונה שלהן עשירה במזונות אלו, ייטלו את התוסף באופן קבוע. הסיבה לכך נעוצה ברגישות הפולאט: כל חימום, חשיפה לאור או לחמצן מוגברת עלולה להפחית את ריכוז הפולאט במזון", מסבירה ברקאי.

 . 

הכתבה נכתבה בסיוע מכבי שירותי בריאות. לבלוג מכבי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה