7 בעיות נפוצות של מטופלות

להוריד כמה קילוגרמים זה בדרך כלל טוב, בהתחשב בעובדה שאנחנו חיים בתרבות שפע ונוטים להשמין בשל כך. אני מוציאה מן הכלל את המקרה האנורקטי. הבעיה היא אחרת: שנשים רואות את עצמן בעיניים של גברים

מאת ד"ר אסתר פלד

 אני שמחה לבשר לכולכן – אין "בעיות נפוצות של נשים", יש בעיות "נפוצות" של אנשים. יש לזה צורה קצת שונה אצל גברים ואצל נשים, ברור, אבל זה בסך הכול די דומה. הנה לכן/ם שבע הבעיות, שנחשפתי אליהן במהלך השנים.

1. כולם רוצים אהבה. כולם חושבים שאהבה תפתור להם את הבעיות. כך הם חושבים עד שיש להם אהבה. הם מודאגים מזה שאין להם אהבה, ועסוקים מאוד במציאת הסיבות לכך שאין להם אהבה. חלק קטן מאוד מהאנשים שמודאגים כי אין להם אהבה סובלים ממשהו שבגללו אין להם אהבה. הרוב, ממש רוב האנשים – מוכשרים לקבל ולתת אהבה. הם מבינים את זה בטיפול.

2. ואז – הופ! – פתאום באה האהבה. ואז יש איזו תקופה זהובה כזאת, עם שמש זורחת וציפורים, ואז נראה כאילו אין בעיות. זה לוקח בין כמה שבועות לבין כמה חודשים. ואז – הופ! – מופיעות הבעיות.

3. ה"בעיות" שמופיעות קשורות לעובדה שכדי להיות זוג נחוצים שני אנשים. אם יש שניים, אז יש אי התאמה. למרות שאנשים מדברים הרבה על "התאמה" ו"אי התאמה", באופן עקרוני אף פעם לא יכולה להיות "התאמה". איך יכולה להיות התאמה בין שני אנשים? זה כמעט אף פעם לא פשוט. ואז מתחיל המאמץ.

אסתר פלד

באופן עקרוני, למין האנושי יש בעיה, והיא – שאף אחד לא ממש מתאים לאף אחד, ושצריך איכשהו להסתדר למרות זאת, אם רוצים לחיות בזוג. זה תמיד "איכשהו" וזה תמיד "למרות" – למרות שאין התאמה, יש כאלה שחיים יחד, לפעמים אפילו הרבה שנים. ואז מתעוררות הבעיות של החיים-יחד-הרבה-שנים.

4. לחיות יחד הרבה שנים פירושו להכיר זה את זו היטב ולשאת את החולשות של האחר. ועוד: זה עלול ליצור שעמום מסוים, בהתחשב בעובדה שהיצור האנושי מחפש בדרך כלל אקשן. ואז משעמם לו/ה, והוא/היא חושבים, משום מה, שבמקום אחר יהיה להם מעניין יותר. לפעמים זה באמת כך – שבמקום אחר יותר מעניין. לאו דווקא אינטלקטואלית; בדרך כלל "מעניין" פירושו שהסקרנות המינית התעוררה, התשוקה המינית נעשתה פעילה. אז זה "מעניין".

וכן, זה נכון לגבי נשים לא פחות מאשר לגבי גברים. גם נשים די מחבבות את זה, כלומר, את ה"מתח באוויר" שמופיע כשיש תשוקה בסביבה.

טיפול נשים

5. הבעיה עם תשוקה היא שכדי לחוש תשוקה צריך שמשהו יהיה חסר. כלומר: משהו שאת/ה רוצה ואין לך. ואז נעשה מעניין. אם את/ה מחפש/ת מישהו לכוון אליו את התשוקה שלך, ודאי תמצאו. ואז יתחיל הסבל מהסוג האחר, הסבל ששונה מהסבל של השעמום: הסבל של לרצות משהו שאין לך. זה סבל שגורם לאישה להתלבש יותר סקסי, לעשות ניתוח פלסטי, להוריד כמה קילוגרמים.

6. להוריד כמה קילוגרמים זה בדרך כלל טוב, בהתחשב בעובדה שאנחנו חיים בתרבות שפע ונוטים להשמין בשל כך. אני מוציאה מן הכלל את המקרה האנורקטי. הבעיה היא אחרת: שנשים רואות את עצמן בעיניים של גברים, כלומר מתאימות את עצמן למה שהן חושבות שגברים ירצו. יש הרבה נשים שעסוקות במה הגבר רוצה ועוסקות בבניית ציפורניים, עיצוב הגוף והמראה, צביעת שיער ויישור קמטים ואף.

ויש תעשייה גדולה שתומכת במאמצים הללו תמיכה רווחית מאד. עוד לא מיצינו מבחינה תרבותית את הרעיון המוזר, שאישורה של אישה תלוי בגבר. ישנו המשפט הזה "ואל אישך תשוקתך" שמוזכר בספר בראשית, ונשים רבות עוד לא המשיכו הלאה מעבר לראשית הזאת.

7. אחת התוצאות היותר עצובות של הציות העיוור למשפט המקראי הקדום הזה, היא שנשים וגם גברים – כולם סבורים שאישה שחיה לבדה היא אישה אומללה. אין בתרבות שלנו אישור לאישה לחיות לבדה. גברים יכולים לחיות לבדם, זה סבבה. אישה לבד? ככל הנראה יש לה איזה ליקוי. הבעיה העמוקה היא שנשים אכן סבורות כך, שאם הן חיות לבדן זה בגלל ליקוי, לא בגלל בחירה.

זה הופך את האישה ליצור שתלוי בגברים, וסוגר את המעגל של ההשתדלות הנמרצת, הנוגעת ללב, הרווחית בעבור תעשיית הקוסמטיקה והטקסטיל, להיות אישה מושכת. במובן הזה נשים עוד לא השתחררו; הן עדיין תופסות את עצמן כחסרות קיום ללא מבטו של הגבר.

** הכותבת היא ד"ר אסתר פלד, מחברת הספר החדש, "פתח גדול מלמטה" שיצא בימים אלה. הספר מכיל סיפורים מאוד רומנטיים שעניינם יחסים בין נשים וגברים, מנקודת מבטה של אישה בוגרת ומנוסה. אך אין זו נקודת מבט בנלית, ודאי שלא רומנטית או מתקתקה; כדרכה של אסתר פלד, הסיפורים ניחנים בראייה רעננה ונוקבת, עם נגיעות של פילוסופיה וחשיבה בודהיסטית.  שום דבר אינו מובן מאליו, שום דבר אינו נגוע בסנטימנטליות.

צילום: שאטרסטוק