7 כללי זהב לירידה במשקל

גם במצבי לחץ ודאגה אפשר להקפיד על תזונה נכונה. מה כדאי לאכול כשאין מצב רוח לבשל? ואיזה חטיף נחשב הכי פחות גרוע?

03/08/2014
ד''ר אולגה רז קבלו עדכונים מד''ר אולגה רז
  • RSS

מצבי לחץ קשורים גם להתנהגויות האכילה. יש כאלה שמתחילים לאכול ללא הפסקה וכאלה שמתקשים לאכול. הישיבה של שעות ארוכות בבית במצב של חוסר וודאות, אזעקות והתראות בהחלט מהווה טריגר משמעותי לאכילה, הרי האוכל בכלל ובמיוחד מתוק ושמן, מרגיע ומפיג לחץ ושעמום.

בנוסף, ההורים רוצים להרגיע את הפחדים של ילדיהם ו"לפנק" אותם באוכל. שימו לב שהאוכל הוא הפינוק הפשוט ביותר לביצוע אך הרסני ביותר למשקל ולבריאות. בנימה "פינוקית" זאת, קונים הביתה ערמות של אוכל, כולל את כל הזבל האפשרי – וופלים, עוגיות, עוגות, חטיפים"בריאים" (הרבה בריאות אין שם אבל הרבה סוכר דווקא כן), ממלאים את המקרר והארונות ואוכלים בלי הפסקה.

ברור שדווקא על האוכל הזה יש מבצעים המפתים את הציבור לאכול זבל בזול. ישיבה מול הטלוויזיה שאופיינית לרבים גם בימים השקטים, הופכת לאובססיה בימי המלחמה, ויחד איתה אוכל המלווה בהרבה קילוגרמים מיותרים. ואילו שמאבדים את התיאבון נמנעים מאוכל ויורדים במשקל, לעתים קרובות הרבה יותר מדי.

מה אפשר לעשות?

1. אל תקנו זבל הביתה, מה שלא נמצא בסביבה לא נכנס לפה – גם אם זה בהנחה ונראה מפתה על המדף בסופר.

2. אם לא רוצים לבשל כדאי להכין כריכים מכל הסוגים והמינים לכל המשפחה, ותמיד עם תוספת של ירקות בצד. לא חייבים לאכול אוכל מבושל.

כריך בריא. צילום: שאטרסטוק

3. תגידו כן לירקות ופירות מכל הסוגים, קרקרים ואפילו בייגלה. גם פיצוחים באים בחשבון, אם כי לקנות אותם בכמויות מוגבלות עקב ערך הקלורי הגדול שלהם: כ-650 קלוריות ל-100 גרם.

4. תאכלו כל 3-4 שעות לפי שעון, לא לפי תחושות – מהר מאוד תרגישו שבעים ואז צריכת הזבל תלך ותפחת.

5. הכנת תה וקפה - לעשת את זה כטקס, לקחת את הזמן ולהתענג על כל לגימה.

הכנת תה. צילום: שאטרסטוק

6. לשתות נוזלים לפחות 10 כוסות ביום, ללא סוכר: משקאות דיאט, סודה, מים תא וקפה ללא סוכר, עם ממתיקים מלאכותיים או סטיביה. שתייה גם משפרת את התחושה הגופנית, מונעת כאבי ראש והתייבשות.

7. מניסיוני האישי בזמן שאני בלחץ חשוב למצוא עיסוק שמוריד את תשומת הלב מהגורם המלחיץ, כמו לסדר את הארונות, המגירות שהמון זמן לא נגענו בהן, לתקן, לארגן, לסרוג, בקיצור להיות עסוקים במשהו פרודוקטיבי - ככל שנהיה עסוקים יותר הזמן יעבור מהר יותר והמוח יעסוק הרבה פחות בתחושת ורגשות.

ובסיום, אני מאחלת לחיילים שלנו לחזור הביתה בריאים ושלמים ושנחזור לימי השגרה, אבל במצב בטוח יותר ורגוע יותר.

*****

ד"ר אולגה רז היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב וראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך