6 עובדות חשובות על השתלות שיניים

בשנים האחרונות חלה מהפכה בתחום השתלות השיניים שהפכה את ההליך לנגיש יותר. מצד שני, כמו תמיד, הבריאות שלכם היא רק בידיים שלכם. אספנו עבורכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת בדרך להשתלת שיניים מוצלחת

המדריך להשתלת שיניים מוצלחת (צילום: שאטרסטוק)

כל מה שאת צריכה לדעת בדרך להשתלת שיניים מוצלחת (צילום: שאטרסטוק)

זה עלול לקרות בגלל הזנחה של בריאות הפה, מחלת חניכיים, חבלה וסיבות נוספות, אבל התוצאה היא זהה – אבדן שיניים, שעלול לקרות לצעירים ולמבוגרים כאחד. וכששן אחת או יותר חסרה בפה, זו כבר צרה אמיתית: לא רק בגלל שהמראה נפגע, החיוך נפגם והתחושה היא מוזרה, אלא בעיקר משום שכששן אחת או מספר שיניים חסרות בפה, התפקוד שלו נפגע, עד כדי שיבוש בדיבור, קושי באכילה ועוד.

ומה אז? ובכן, כיום הפתרון הנוח והמקובל הוא השתלה של שן או של מספר שיניים. ואולם, למרות שברור לכל כי מדובר בתהליך ארוך שעלול לקחת חודשים, חשוב להבין את מלוא המשמעות ובמיוחד – כיצד תוכלו לתרום להצלחתו.

"ישנם כמה גורמים שעלולים לפגוע בהצלחת התהליך, ולא תמיד אנשים שעוברים השתלות שיניים מודעים אליהם", מדגיש ד"ר יגאל סביון, מומחה לשיקום הפה ורופא השיניים הראשי במכבידנט, מבית מכבי שירותי בריאות. בעזרתו של ד"ר סביון, ריכזנו 6 עובדות שכדאי מאד לדעת לגבי התהליך:

חשוב לבנות את הכתרים בצורה מרווחת מספיק כדי שניתן יהיה לנקות ביניהם (צילום: שאטרסטוק)

1. חשוב להבין, שההשתלה איננה לכל החיים. "נתוני ההצלחה שהצטברו לאורך שנים מעודדים מאוד, אולם הסתבר כי ספיגת עצם העוטפת את השתלים היא תופעה נפוצה ממה שחשבנו בתחילה. ממחקרים עולה שבטווח של 10 שנים, ספיגת עצם ברמות שונות מתפתחת סביב כ-50% מהשתלים. מדובר בתופעה בעייתית, שכן קשה עד בלתי אפשרי לעצור את התהליך ההרסני שיביא לאובדן השתל", מסביר ד"ר סביון.

2. כדי לנסות למנוע את הנזק שבאבדן העצם, חיוני להקפיד על תחזוקה ועל ניקוי הכתרים שנבנו על גבי השתלים אצל שיננית, לפחות פעמיים בשנה. "יש לשמור על היגיינה אוראלית גם בסביבת שיקום נסמך שתלים, ממש כמו סביב השיניים הטבעיות, שכן חיידקי הפה והאבנית הנצמדים אליהם גורמים למחלת חניכיים העלולה בסופו של דבר להוביל לספיגת עצם ואובדן השתלים", מבהיר ד"ר סביון.

3. חשוב שרופא השיניים יקפיד להחדיר את השתלים ויבנה את הכתרים בצורה מרווחת מספיק כדי שניתן יהיה לנקות ביניהם בעזרת עזרים מיוחדים כמו מברשת שנקראת proxabrush. "במקרה שבו הרווח אינו מאפשר להעביר מברשת כזו בין כתרים סמוכים ולתחזק את היגיינת הפה כנדרש, עלולים להצטבר בניהם רובד פה (פלאק) ואבנית", מזהיר ד"ר סביון.

מדובר בתהליך ארוך והצלחתו תלויה גם בכם. השתלת שיניים (צילום: שאטרסטוק)

4. מחירי השתלת שיניים מורכבים ממספר גורמים עיקריים: ניסיונו של הרופא, מחיר השתלים והחלקים הנדרשים לשיקום על גבי השתלים, ועלות עבודת המעבדה. "מטבע הדברים, ישנם בשוק רופאים רבים וחברות לייצור שתלים רבות. רופאים ברמה גבוהה, מיומנים ובעלי ניסיון עשיר, עשויים לגבות מחירים גבוהים יותר. מחירי השתלים, לעומת זאת, לא בהכרח מעידים על טיבם". כדי לעשות את הבחירות הנכונות, ד"ר סביון מציע לבחור ברופא מנוסה, שעובד אך ורק עם שתלים שאושרו לשימוש על-ידי מנהל התרופות האמריקני והאירופאי (FDA ו CE), וכן מיוצרים על-ידי חברות בעלות מוניטין אמין של מספר שנים.

5. בשנים האחרונות התרחשה מהפכה בתחום השתלות השיניים: קיצור משמעותי של התהליך עד כדי השתלה של שיניים חסרות בתוך ימים ספורים לאחר הוצאת השן הטבעית. ואולם ד"ר סביון מבקש לצנן מעט את ההתלהבות: "רפואת השיניים מתחה את מעטפת הטיפולים, ואנחנו יודעים כיום לבצע השתלה והעמסה של כתר על השתל באופן מיידי. זה עובד, אבל חיוני להיות זהירים בבחירת המקרים, כי בחירה לא נכונה מעלה את הסיכון לכישלון. למשל, בגלל בעיות שעלולות להתעורר בהשתלה מיידית באזורים מזוהמים, או באזורים בהם אין כמות או איכות טובה של עצם. הדבר אפשרי אבל חייבים להקפיד על בחירת המקרים ולכן, אם הרופא אמר לכם שזה לא אפשרי, אל תתווכחו ואל תנסו לחפש רופא אחר, כי כפי הנראה הרופא שלכם זהיר ובעל ניסיון ואינו רוצה לגרום לנזק ולסבל מיותרים".

6. מה צופן העתיד? "אנחנו עומדים על סף מהפכה חדשה: שימוש בשתלים אינדיבידואליים. מדובר בפיתוח המתרחש ממש כעת שמאפשר בניית שתלים אישיים על סמך צילום CT של הלסת. בניגוד לשתלים הקיימים היום, שתלים אלה לא מוחדרים לתוך העצם אלא 'רוכבים' עליה כמעין 'אוכף' באופן מדויק ומתחברים אליה בחוזקה. שיטה זו, כאשר תאושר לשימוש, תאפשר בניית כתרים קבועים לאותם אנשים מחוסרי שיניים הסובלים מחוסר עצם קיצוני שלא מאפשר ביצוע שתלים בשיטה המקובלת.