6 טיפים לימים מלאי אנרגיה

חוסר שעות שינה, תזונה לא מאוזנת, ועומס, הם רק חלק מהסיבות שבגללן אתם עייפים כבר בתחילת היום. שינויים קלים של הרגלים , ישמרו עליכם מאוזנים, ערניים ביום ועייפים בלילה

טיפים לימים מלאים באנרגיה (צילום: שאטרסטוק By sklyareek)

אם כבר בשעות הבוקר אתם פוצחים בסדרת פיהוקים ומרגישים שמכסת האנרגיה היומית כבר כמעט התרוקנה, יתכן שבין היתר, התזונה שלכם לא מאוזנת, שאתם מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה או שדווקא הרצון לשמור על הבריאות מוביל אתכם אל חדר כושר בשעות הלא נכונות. אספנו בעזרתה של מיטל אלנקוואה דהאן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, טיפים שיעזרו לכם להפסיק לפהק במהלך היום.

כשמכסת האנרגיה מתכלה עוד לפני שהתחיל היום (צילום By fizkes : shutterstock)

איך לשמור על ערנות וחיוניות במהלך היום

.

 1.   כמה, איך ומתי הלכתם לישון הלילה

חכמים סינים, טענו שהגוף שלנו מסונכרן עם אזור הזמן בו אנחנו נמצאים, גם אם אתם לא נוטים להאמין לסינים קשישים, הגוף שלכם יאותת באופן טבעי על רצון לנוח בשעות החשיכה, ועל עליה ברמת האנרגיה כשהשמש נמצאת במרכז השמיים.

איפה הבעיה? בעולם המודרני אתם אלה שבהינף אצבע (על המתג) קובעים מתי יהיה חושך, ומתי יהיה אור. ואם לא די בכך כדי לבלבל את מערכת העייפות/ ערות, יתכן שביד השניה אתם מחזיקים סמארט פון, שמלבד הקשר שיש לכם באמצעותו עם העולם, הוא מקרין אור מסכים כחול, אשר מחבל באיכות השינה, וסביר להניח שכל זה קורה, אחרי יום עמוס של עבודה, ילדים, וסידורים.

מה עושים?

שמונה שעות שינה לפחות: הגוף שלכם יבקש את מה שאתם רגילים לתת לו, וזה נכון לגבי מזון, ספורט ושינה. הקפידו על שמונה שעות שינה, לפחות חמישה לילות בשבוע. לכו לישון מוקדם, בלי טלפון ביד ורצוי גם בלי טלוויזיה שדולקת מול המיטה.

אם השינה מסרבת לתפוס את מקומן של מחשבות שנודדות אל הילדה שמטיילת בהודו, או אל הילד שמפטרל בצבא, תוכלו להיעזר בתכשירים טבעיים אשר מסייעים בשמירה על הרוגע במהלך היום, ואשר תורמים לשינה רגועה.

חשוב להתייעץ עם הרוקח לפני השימוש בתכשירים, ולדווח לו על שימוש בתרופות, מחלות רקע או הריון.

רסקיו רמדי ללילה, איזי נייט של לייף, רלקסין של תרימה, ורגיעון לילה של הדס (צילום: יח"ץ)

.

2.   מה הקשר ברזל, מגנזיום, ואנרגיה?

כדוריות הדם האדומות מוליכות את החמצן לתאי הגוף, ופעילות תקינה שלהן, תלויה בין היתר ברמה מאוזנת ותקינה של ברזל, מגנזיום וחומצה פולית. מילים אחרות: ברזל, ויטמין 12B, מגנזיום, וחומצה פולית אשר תורמת לספיגת הברזל, עשויים לתרום בשמירה על רמת העירנות במהלך היום.

מה עושים

לפני הכל, מציינת מיטל חשוב לדווח לרופא המשפחה על תחושת העייפות, לבקש לערוך בדיקות כלליות, כדי לשלול אפשרות שהסיבה לעייפות היא מחלה, וכדי למצוא האם ואלו ויטמינים חסרים לכם.

תוספי מזון  אם אכן אחת הסיבות לעייפות היא מחסור בברזל, תוכלו להיעזר בתוספי מזון, בהתאם להנחיות הרופא או הרוקח.

כדי להבטיח ספיגה יעילה, כדאי ליטול את תוספי הברזל בשילוב עם ויטמין C, או מאכלים בעלי רמה גבוהה של ויטמין C, ולא בצמוד לאכילת חלב, ביצים ומוצרים המכילים קופאין.

איזי איירון של לייף, ברזל קומפורט של אלטמן, ויטמין B של סולגאר, וקומפלקס B של סופהרב (צילום: יח"ץ)

.

חשוב, מוסיפה מיטל, לחזור ולערוך בדיקת דם לאחר מספר חודשים ולוודא שרמת הברזל והוויטמינים או המינרלים שחסרו, התאזנה. אם תוסף הברזל גורם לחוסר נוחות במערכת העיכול, חשוב לדווח על כך לרופא המשפחה, שככל הנראה ימליץ על שימוש בתוסף של יצרן אחר.

איזי איירון של לייף, ברזל קומפורט של אלטמן, ויטמין B של סולגאר, וקומפלקס B של סופהרב (צילום: יח"ץ)

 .

3.   קפה, מים ומה שביניהם

חשבתם שקפה ישאיר אתכם ערניים? אז טעיתם. הקפאין, כמו הסוכר, אמנם ייתן לכם בוסט של אנרגיה ושל ערנות, אבל תוך פרק זמן קצר יעלם. אם תשתו כמות גדולה של קפה, יתכן שתשכחו לשתות מים, וחוסר שתייה של מים, הוא אחד הסיבות לעייפות במהלך היום. שכן, מים מסייעים בשמירה על רמות חמצן תקינות בגוף, אשר מחסור ממנו, עשוי להוביל לסיבולת נמוכה למאמץ וערנות .

את כל זה סיפרנו לכם כדי שתזכרו לשתות מים וכפי שציינו בסעיף השינה, גם בעניין המים, החוק הוא אותו חוק. אם תקפידו לשתות לפחות עשר כוסות מים ביום, מהר מאד תגלו שהדבר הראשון שיתחשק לכם לשתות כשתהיו צמאים, זה מים.

אם בא לכם להתפנק ולהשאר נמרצים, החליפו את הקפה של אחר הצהריים בשייק  עלים ירוקים ותפוחי עץ, ואחרי שתשתו אותו תקראו את הסעיף הבא ותבינו איך קרה שיש לכם עכשיו כח להמשיך את היום בלי פיהוקים.

עלים ירוקים ותפוחים ירוקים ישאירו אתכם ערניים ושמחים (צילום: By Dani Vincek shutterstok )

.

4.   לא תאמינו כמה טעים להיות ערניים

אם תעשירו את התפריט שלכם בבטטות, שקדים, עלים ירוקים, תפוזים, תפוחים, זרעי צ'יה, וקינואה, תגלו שאחרי הארוחה לא רק שלא תרצו ללכת לישון, אלא שחזרה אליכם מנת אנרגיה זמינה. הקפדה על תזונה בריאה, תמנע לאורך זמן את נפילות האנרגיה במהלך היום, ואת הצורך לחפש מתוקים שברוב המקרים – מסתכמים בפחמימות ריקות מאנרגיה ומלאות בקלוריות.

שקדים, אורוגולה, צ'ילי, תפוז- הירקות שיעזרו לכם להילחם בעייפות ( צילום: shutterstock By Maks Narodenko)

 .

5.    חייבים מדי פעם משהו מתוק?

גם אנחנו. החליפו את העוגייה, שוקולד או כל מזון "ריק" אחר, בפרי יבש ותופתעו לגלות ש:

א.     מספר חמוציות / משמש מיובש/ תמר, על אף הערך הקלורי שלהם, מספקים כמות אנרגיה גדולה באופן מפתיע ביחס לגודל הפיזי שלהם.

ב.     בניגוד לשוקולד, שעובד בשיטת חבר מביא חבר (שכן מיד אחרי קובייה אחת מתחשק לנו עוד אחת, ואחריה עוד ועוד..), פירות יבשים משביעים גם "בורות" קטנים של רעב, בזכות הסיבים התזונתיים שהם מכילים, ומספקים גם את הצורך במתוק.

בוסט מצויין של אנרגיה- בלי "חבר מביא חבר" (צילום: By Irena Misevic shutterstock )

 .

 6.   בכושר ובאושר

אם אתם מכורים לספורט, או סתם מקפידים לשמור על כושר מאין סוף סיבות מצוינות, חשוב שתדעו ששעות הערב, הן לא השעות הטובות לאימון. הסיבה לכך היא שאימון, מלבד העובדה ששומר עלינו בריאים חזקים ויפים, גם מעשיר את הדם באנדורפינים, שהם אמנם אחת הסיבות להנאה מהספורט ולמצב הרוח המעולה שיש אחרי אימון, אבל את ה"היי" הזה כדאי לשמור לשעות הבוקר, כדי שיהווה מפעל אנרגיה למהלך היום, ולא יפריע לנו להירדם בלילה.

.

.