5X3: השיטה להרגיל את הילדים לאכול נכון, בהנאה

5 דברים שכדאי לעשות, 5 דברים שלא כדאי ו-5 הצעות יצירתיות לארוחות קלילות שיעזרו להורים ופעוטות להשתחרר מהלחץ וליהנות מהחוויות הראשונות בעולם האוכל

29/09/2014
קרין לויט פרידריך קבלו עדכונים מקרין לויט פרידריך
  • RSS

טרה תזונת ילדים צילום: שאטרסטוק

 עבור רבים מההורים, האכלת ילדים קטנים ופעוטות היא נושא שמייצר סביבו מתחים ולחצים לרוב. הסיבה העיקרית לכך היא שההורים חשים, ובצדק, עד כמה גדולה האחריות שמוטלת עליהם כשהם לוקחים יחד עם הילדים עם הצעדים הראשונים שלהם בעולם המזון המוצק, המזון "של המבוגרים".

התזונאית יעל ברנר, אמא לשני ילדים, מספרת על הלחץ הגבוה שמשדרים וחווים חלק מההורים להם היא מייעצת להם במסגרת עבודתה. הלחצים מתבטאים בדיווחים חוזרים ונשנים על ילדים ש"לא אוכלים מספיק", ילדים ש"לא מסיימים מהצלחת", ילדים בררנים או ילדים שההורים שלהם מודאגים שמא הם "לא יגדלו".

כדי לנסות לנטרל מעט מהלחצים שעלולים ללוות גם אתכם כהורים לפעוטות, ביקשנו מברנר לתת לנו 15 כללי זהב שיעזרו לנו להחזיר את החדווה והכיף לחוויות האכילה הראשונות של הילדים, והרי הם לפניכם.

5 כללים - לא לעשות

1. לא להילחץ. הילדים מרגישים את הלחץ שנוצר סביב האוכל והאכילה והוא ממש לא מעורר אצלם תיאבון. קחו נשימה עמוקה, הילדה סירבה לאכול? אל תדאגו. ככל הנראה היא לא תישאר רעבה.

2. לא להשליך מכל יום על הכלל. אם היום הוא לא אכל ביצה, זה לא אומר שהוא יסבול ממחסור בחלבון. אם לא בא לה היום גבינה, קשה להאמין שיהיה לה חוסר חמור בסידן בגוף כל החיים. נסו לראות את התמונה הגדולה. (ע"ע לנהל יומן אכילה)

3. לא לנגב אותם כל רגע. איך אתם הייתם מרגישים אם מישהו היה מנגב לכם את הפנים אחרי כל ביס בעזרת מגבון לח עם ריח בלתי נעים? מעורר תיאבון זה לא.

4. לא להעמיס. אל תנסו לתת להם יותר אוכל ממה שהם רוצים או מסוגלים לאכול. כפות גדושות מדי וצלחות שעומדות לקרוס תחת תלי המזון ייצרו אצלם קרוב לוודאי התנגדות. זכרו: הילדים לא אוכלים את אותן כמויות שאתם אוכלים.

5. לא לשים להם בצלחת. אם אתם לא רוצים תגובות כמו "איכסה, זה נגע לי באוכל", שימו את המזון אצלכם בצלחת או במרכז השולחן ותציעו לילד לטעום ממנו.

5 כללים - לעשות

1. לתת דוגמא. רוצה שהילד יאכל גבינה? במקום לדבר על כמה שהגבינה חשובה לגדילה שלו, הראי לו שאת אוכלת אותה בעצמך, אולי הוא ירצה לטעום.

2. לנהל יומן אכילה. לרשום בכל יום מה הילד אכל, זה יעזור לכם לראות את התמונה הגדולה ולהילחץ פחות מ"נסיגות" נקודתיות.

3. לתת להם להתלכלך. ותרו על המגבונים, קחו עוד סט של בגדים בתיק למקרה של ארוחה בפיקניק או אצל חברים ותנו לילדים לגעת באוכל, גם אם רובו לא מגיע בסופו של התהליך לפה שלהם. זו הדרך שבה ילדים לומדים לאכול בעצמם, והיא תשתלם לכם בעתיד.

4. לשתף אותם בהכנת האוכל. נסו לשים במרכז השולחן מספר צלחות עם מגוון מעניין של מזונות (צלחת ירקות, צלחת עם גבינה צהובה, צלחת עם ביצה) ולתת להם להרכיב את הצלחת שלהם בעצמם, או נסו לשאול אותם איך כדאי לגוון היום את החביתה. אם הילדים מעל גיל 5, הם יכולים גם לגשת למקרר לבד ולהוציא את הדברים שהם אוהבים אל השולחן.

5. להיות יצירתיים. רוצים שהילדים יטעמו עדשים? ספרו להם את הסיפור על הנסיכה והעדשה. נסו להכניס תוכן לאוכל, לוו אותו בתיאורים של גוונים וצבעים שיציתו ויגרו לילדים את הדמיון.

טרה להרגיל ילדים לאכול טוב. צילום: שאטרסטוק

5 הצעות לארוחות קטנות ויצירתיות

1. גבינה לבנה ב- 4 צבעים: מחלקים את הגבינה לערימות קטנות ומוסיפים לערימה אחת מעט פפריקה, לשניה זעתר, לשלישית תירס ולאחרונה זיתים.

2. רול חביתה וגבינה: מכינים חביתה, מורחים עליה גבינה לבנה או מניחים פרוסה של גבינה צהובה, פורסים עגבניה או מלפפון, מגלגלים וחותכים לעיגולים קטנים.

3. סנדוויצ'ונים בצורות עם קרם גבינת שמנת: מורחים קרם גבינת שמנת על לחם מלא, מקשטים עם זיתים ופרוסות מלפפונים ועגבניות, מניחים פרוסת לחם מעל ויוצרים מהכריכים צורות מעניינות באמצעות חותכנים של עוגיות - פרחים, כוכבים, פרצופים ולבבות.

4. ממרח גבינת טונה: מערבבים טונה עם גבינה לבנה ומוסיפים קוביות קטנות של גמבה אדומה.

5. פיצה ביתית: על טורטיה עגולה מניחים פרוסות גבינה צהובה, עגבניות מרוסקות, זיתים ועגבניות ומחממים בתנור או בטוסטר אובן.

טרה להרגיל ילדים לאכול טוב. צילום: שאטרסטוק

בהצלחה!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך