5 כלים שאפשר להעניק לילדים שעוברים חרם

להיות הורים לילד או ילדה שעוברים חרם זאת משימה מאתגרת במיוחד. מעבר לצורך לתמוך בו ולהגן עליו, היינו רוצים יותר מכל לחזק אותו ולראות אותו בטוח יותר בעצמו. 5 כלים שתוכלו להעניק לילדיכם

צילום: altanaka\shutterstock

על פי המילון חרם הוא נידוי חברתי, דחיה. המאורגנת בקבוצה על ידי הרוב כלפי פרט אחד מתוך הקבוצה. מטרת החרם היא רצון לבסס מעמד ולשלוט. לא פעם, מושא החרם הוא ילד פופולרי דווקא, שמנהיג אחר בכיתה הדיח אותו מהפסגה. תיאוריה נוספת סוברת שחרם הוא אמצעי לביטוי רגשי של תוקפנות והתאכזרות שילדים אינם מסוגלים לעבד, ולכן הוא מופנה כלפי ילד או ילדה אחרים, לרוב ילדים חלשים או כאלה שמתבלטים בזכות כישרון מפותח.

את חיצי התוקפנות והאכזריות של הקבוצה המחרימה מקבל לצערנו, הילד המוחרם. התחושה המלווה לחרם היא "מתעלמים ממני", ובתוכה קיימת אמת מרה עוד יותר, "אני לא קיים". רגשות הנידוי והדחייה קשים לאדם בכל שלב, ולילדים הם קשים אף יותר, משום שההתפתחות המחשבתית והרגשית לא בשלה כשל אדם בוגר.

כהורים אנחנו אף פעם לא רוצים לראות את ילדינו סובלים, ובוודאי לא מבעיות חברתיות ורגשיות. אנחנו מזדהים עם כאבם, תובעים צדק וטיפול ונחושים להרגיש שזה מאחוריהם. איזה כלים חשוב להנגיש לילדים להתמודדות נכונה עם הדחייה ומה בידיכם לעשות כדי להביא להפסקה מהירה של המצב? יעל שחר- אמיר, דרמה תרפיסטית ילדים ונוער, מפרטת מהם הכלים הבסיסיים שיוכלו להקל על ילדיכם להתמודד עם התקופה.

1. פעלו מתוך שיקול דעת ולא רגש

הכאב של הילדים שלנו יכול להניע אותנו לפעול מהר, לעשות הכל, רק שזה יגמר. אלא שלפעמים פעולה פזיזה עלולה להחמיר את המצב. זכרו שבכל בעיה חברתית בכיתה רצוי לערב את צוות בית הספר, ולפעול מול התלמידים הפוגעים בגיבוי הסמכות מהמורה וההנהלה.

2. עזרו לילד לדובב את רגשותיו

רגשות עזים קשה לעיתים לבטא במילים. כדי להקל על ילדיכם ניתן לעודד אותם לדבר את התחושות שלהם. למשל, 'אתה מרגיש עכשיו עצוב, כאילו לא רואים אותך ולא אוהבים אותך. זה לא נכון". בתימלול הרגשות אנחנו מראים להם הבנה של המצב ונותנים לסערת הרגשות הגדרה. באותו אופן ניתן לעבוד עם ילדים צעירים יותר באמצעות ספרים, שבהם הגיבורים עוברים התמודדות מול קושי, דחייה או בעיות חברתיות.

3. מלאו את החלל החברתי

בתקופת החרם חשוב למלא את הצורך החברתי במסגרות אחר הצהריים. חוגים, בני דודים, תנועת נוער וכן הלאה. כאשר הילד חווה הצלחה חברתית ותחושת שייכות במסגרת אחת הוא יכול להתמודד עם תחושת הדחייה והנידוי בלי לאבד את תחושת הערך העצמי.

4. הימנעו משיפוטיות וביקורתיות

לא פעם ילדים שהם מושאי חרם הם שונים, חריגים מהמקובל ולכן נדחים על הסף משום כך. במקרה כזה הורים רבים מנסים לפטור את המצב ע"י ביטול השונות של ילדם, ומספיק לדמות את המקרה לאב שמנסה ללמד את בנו לשחק כדורגל אפילו שהוא בכלל לא אוהב את המשחק. ילדים בכל שלב צריכים לחוש אמפתיה והבנה שלא משנה עד כמה הוא מוזר אין הצדקה לפגוע בו.

5. חרם והרשת החברתית

אי אפשר להתעלם מהשינוי הקיצוני שעברה תופעת החרם עם חדירת הרשתות החברתיות לחיינו. ההסתתרות מאחורי מסך, לעיתים עם האפשרות לאנונימיות מוחלטת, מדמה מצב קיצוני של התרת גבולות הגורמת לילדים להיות אלימים ואכזריים אף יותר. במקרה של קשיים חברתיים ומצוקה של ילדיכם, מומלץ לשים תשומת לב מיוחדת, באמצעות אפליקצית הורים לניטור מילים בעייתיות כמו 'חרם', בכל הלרשתות החברתיות, בכדי לוודא שההתעללות והשיימינג לא מגיעים משם.

צילום: shutterstock