5 טעויות נפוצות שנשים עושות במקום העבודה

תקרת הזכוכית עוד לא נופצה ועדיין קיימים פערי שכר לא מוצדקים בין גברים ונשים, אך ישנן טעויות שאנו עושות במקום העבודה שמודעות להן יכולה לעזור לנו להשתחרר מהן

מאת: עמירם קאופמן, מאמן לקריירה, לעסקים ולמנהלים

נשים רבות חולמות בגדול אבל משהו בדרך למימוש היעדים שלהן משתבש. מה זה יכול להיות? הן לא פחות חכמות, מוצלחות ושאפתניות מעמיתיהן הגברים ולפעמים האשמה היא בדעות קדומות על נשים ובתקרת הזכוכית שטרם נופצה, אבל לפעמים נשים נוטות ליפול למלכודות מילוליות או לחבל את הסיכויים שלהן לקידום במו ידיהן. הנה כמה מהטעויות הנפוצות שנשים עושות במקום העבודה. מומלץ לקרוא ולהימנע מהן:

1. לא בונות קריירה, רק "הולכות לעבודה"

המפתח לניהול אפקטיבי של קריירה הוא קודם כל לבחור קריירה, להיות מסוגלת לענות, ברמה טובה ומעלה, אל ארבע השאלות הבאות: השאלה הראשונה, השאלה הגדולה היא "מי אני באמת?" התשובה לשאלה הזו מכילה מרכיבים כמו מפת כישרונות טבעיים, רשימת מניעים פנימיים, ייעוד אישי שעוסק בדרך שלך להשפיע לטובה על אנשים ועל האנושות ועוד. זהו מידע בסיסי ורב ערך המאפשר לך להבין כיצד לחיות במיטבך.

השאלה השנייה היא "מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה?" זהו מבט רחוק קדימה שכולל תחום תעסוקה ותחום עיסוק, ברמת פירוט שאכן מאפשרת תנועה קדימה אליו.

השאלה השלישית היא "איך אגיע לשם?" התשובה לשאלה הזו בוחרת נתיב עקרוני המאפשר הגעה אל העתיד, מתוך הנתיבים האפשריים שזיהית בעולם.

השאלה הרביעית היא "מה אני עושה מחר בבוקר?" זוהי תכנית פעולה קונקרטית הכוללת לימודים פורמליים וא-פורמליים, משרות רלוונטיות, יזמויות, עצמאות, מולטי קריירה ועוד.

בקיצור, בני לעצמך קריירה לחיים.

2. לא בונות יכולת השתכרות עצמאית משמעותית

אני מאמין שנכון לכל אישה לבנות לעצמה יכולת השתכרות ופרנסה משמעותית. אני פוגש יותר מדיי נשים שאימצו את התפיסה השגויה שהן "גלגל שני" בפרנסת המשפחה. גם אם מתקבלת החלטה בין בני / בנות זוג על כך שיהיו במשפחה "מפרנסת עיקרית" ו"מפרנסת משנית", עדיין נדרשת יכולת השתכרות משמעותית של כל אישה בוגרת. מעבר לסוגיה הפיננסית והכלכלית, ליכולת הזו יש משמעות גבוהה מאוד מבחינת בניית הערך העצמי, מרחב העצמאות והגמישות לקחת החלטות.

בקיצור, נדרשת יכולת השתכרות עצמאית משמעותית.

3. לא נלחמות על שכר

מחקרים  מוכיחים שקיימים פערי שכר לא מוצדקים בין גברים ונשים, כולל בתפקידים דומים ואפילו זהים. הסיבות לכך רבות ומגוונות וזהו נושא למאמר נפרד. יחד עם זאת, אחת הסיבות למצב הזה הוא שנשים רבות פשוט לא נלחמות מספיק כדי לקבל את השכר המתאים וההוגן לתרומה שלהן. זוהי נקודה הקשורה בדרך כלל למערכת האמונות האישית שלהן – אמונות הקשורות בערך עצמי, נשיות, אסרטיביות, שפע, כסף ועוד. עם זאת, לא תמיד מלחמה על שכר מלווה בהצלחה ויש גם עדויות לכך שבקשות שכר של נשים נענות פחות מאלה של גברים.

בקיצור, תילחמי על השכר ההוגן שלך, זה יכול להצליח.

4. חשות אשמה גם בעבודה וגם בבית

אני פוגש נשים רבות עם רגשי אשמה כפולה,  גם על הקריירה שלהן וגם על האימהות שלהן. כמי שמחזיקה בשני כובעים משמעותיים – בעלת משפחה ובעלת קריירה – את חייבת למצוא את נקודת האיזון בין הקריירה שלך ובין האימהות והמשפחה, נושא שכותרתו המקצועית היא Work Life Balance. זה נכון בעולם אידיאלי שבו בני זוג שותפים באופן סימטרי בגידול הילדים, ונכון שבעתיים בעולם המעשי שבו גידול הילדים איננו מתחלק תמיד באופן סימטרי.

אחרי החלטה על האיזון הנכון אני פשוט מציע שתרגישי טוב עם ההשקעה שלך בשני העולמות הללו. סופרמן יש רק בסרטים, ואת אינך סופרוומן אלא רק בנאדם.

בקיצור, תחליטי שאת מצוינת, גם כאימא וגם כבעלת קריירה. 

5. הולכות לאיבוד עם ילדים קטנים

אני פוגש לא מעט נשים שילדיהן גדלו, בגילאי 40 פלוס מינוס, שכאשר אנחנו משוחחים על ה"קריירה" שלהן הן מבינות שבזבזו 10-15 שנים מהחיים שלהן בעולם העבודה. הן מבינות שהן היו עסוקות בגידול הילדים וב"ללכת לעבודה", וכלל לא עסקו בניהול הקריירה שלהן.

בשביל שלא תצטערי חלילה בעוד 10-15 שנים על שנים שבזבזת, אני מציע לך עיקרון אחד מרכזי לניהול הקריירה שלך בשנים שבהם הילדים שלך עדיין קטנים, "לנוע לאט יותר, אבל בכיוון הנכון". העיקרון הזה מחייב אותך לנהל את הקריירה שלך, לבחור אותה מדויק ולהתקדם בה בנחישות, גם אם בקצב נמוך יותר מהקצב התיאורטי שבו היית מתקדמת אם היית רק אשת קריירה ללא ילדים ומשפחה.

בקיצור – ילדים צריכים לחיות לצד הקריירה שלך, ולא במקומה.

בהצלחה!

** הכותב הוא עמירם קאופמן, מאמן לקריירה, לעסקים ולמנהלים, "קריירה זה העסק שלי".