5 טיפים למניעה ולטיפול בדלקת בדרכי השתן

הדלקת השכיחה ביותר בקרב בנות המין היפה, היא דלקת בדרכי השתן. מצד אחד, זו לא עובדה מעודדת, מצד שני, ישנן לא מעט דרכים לטפל בה, ולמנוע ממנה לחזור

צילום: shutterstock By plenoy m)

נשים, נערות וילדות, סובלות לפחות פעם אחת בחייהן מדלקת בדרכי השתן, שזו איך לומר, אחת החוויות הפחות נעימות שהטבע אירגן לנו, או במילים אחרות: אי נעימות שמלווה בצריבה, כאב, ולעתים גם בחום ובצמרמורת.

אם הגברים שבינינו נושמים לרווחה וחושבים לוותר על המשך הכתבה, כדאי שתדעו שבגיל מבוגר, דווקא אתם אלו שעלולים לסבול יותר מנשים, מדלקות בדרכי השתן.

מיטל אלנקווה דאהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, עזרה לנו לאסוף הטיפים שיעזרו לכן לטפל בדלקת, ולמנוע ממנה לחזור.

5 טיפים למניעת ולטיפול בדלקת בדרכי השתן (צילוםBy Rasulov :  Shutterstock )

 

למה איך ומתי זה קורה

זיהום חיידקי שפולש לשלפוחית השתן, לשופכה, ובמקרים קשים גם לכליות הוא שגורם לדלקת המאד מציקה הזו. החיידק הנפוץ ביותר שגורם לדלקת, הוא אשריכיה קולי שמקורו במעי הגס, לעיתים גם חיידקי כלמידיה וטריכומונוס, יגרמו לדלקת בדרכי השתן.

אי שמירה על הגיינה, יחסי מין, שינויים הורמונליים של גיל המעבר, מערכת חיסונית מוחלשת ושתייה מועטה של מים עלולים לגרום להיווצרות של דלקת בדרכי השתן.

חשוב לדעת מציינת מיטל, שלחולי סכרת עלולה להיווצר דלקת בדרכי השתן עקב חוסר האיזון של הגלוקוז בדם.

מה מרגישים

צריבה וכאב חד בעת מתן שתן, כאב בבטן התחתונה, דחף ללכת לשירותים, קושי להתאפק, צמרמורת, ולעיתים גם חום ודם בשתן.

איך מאבחנים

בדיקת שתן פשוטה, מסבירה מיטל, תוכל לשלול או לאושש קיום של דלקת בשלפוחית, ובהתאם לממצא החיידקי, יתאים רופא המשפחה את סוג האנטיביוטיקה שתטפל בדלקת. מיטל מוסיפה שקיימים היום תוספי מזון שנועדו לטיפול בדלקת ואינם מצריכים מרשם רופא כמו נורי-קר, תכשיר לטיפול בדלקות בשלפוחית, וקרנמיקס  תמצית חמוציות ופרוביוטיקה של אלטמן. אם בחרתם להשתמש בהם, חשוב להתייעץ עם הרוקח, ולדווח לו על שימוש בתרופות, על הריון, או על מחלות רקע.

נוטרי-קר פמינוז לטיפול בדלקת דרכי השתן, קרנמיקס של אלטמן, וביו פמינול של סופהרב.

.

מה עושים כדי למנוע מהדלקת להיווצר או לחזור

.

 1.   שמירה על הגיינה

גופן של בנות המין היפה, הוא מערכת פיזית חכמה ומתוכננת נפלא, מלבד חיסרון אחד קטן והוא המרחק בין פי הטבעת לנרתיק שמאפשר לחיידקים מעבר קל ומהיר בדיוק למקום הלא נכון.

ניקיון יסודי בנוהל– כדי למנוע את נדידת החיידקים אל הנרתיק, חשוב לשמור על ניקיון יסודי של אזור פי הטבעת, ולהקפיד על ניגוב בנוהל 'מקדימה ולאחור'. הקפידו על שטיפה יסודית של האזור גם במקלחת, והשתמשו בסבון נוזלי שישמור על רמת חומציות בריאה בנרתיק.

מיטל מציינת שניתן למצוא סבונים נוזלים שמכילים חמוציות, ותכשירים שונים לשטיפה אינטימית וממליצה בכל מקרה להשתמש בסבון נוזלי, ופחות להשתמש בסבון מוצק שלמרבה האבסורד עלולים להצטבר עליו חיידקים.

שטיפה אנטימית של לייף, מגבונים עם חמוציות של פמינה,  שטיפה אנטימית של מורז, וסבון של ליגינה (צילום: יח"ץ)

.

מגבונים, כיסויים ומה שביניהם– שמירה על ניקיון השירותים ועל חיטוי, תוכל לסייע במניעת הדבקות בדלקת שלפוחית השתן, בימים שבהם שעות ארוכות לא תהיו בבית, כדאי שתצטיידו במגבונים להגיינה אינטימית, ובשרותים ציבוריים כדאי להשתמש בכיסויי אסלה מהסוג שימנע מחיידקים שעלולים להימצא בה ובסביבת להגיע אליכם בדרך שאת התאור הפלסטי שלה נחסוך מכם.

כיסויי נייר לאסלה של לייף, מגבונים לחיטוי אסלה של סנו (צילום: יח"ץ)

 

.

2.   שתו מים והרבה

כמה הרבה? לא פחות מ 10 כוסות מים ביום. כמות תקינה של נוזלים בגוף תסייע בשטיפת החיידקים ממנו ותסייע במניעת התרבות חיידקים והיווצרות דלקת.

לא אוהבים לשתות מים? תרגילו את עצמכם, ושתו כל יום עוד כוס אחת של מים במקום כוס הקפה או התה שאתם רגילים לשתות. תוכלו לגוון את עשר הכוסות שלכם בחליטות צמחים.

.

 3.   לא להתאפק ולנהוג באיפוק

הקפידו ללכת לשירותים בזמן ואל תתאפקו- החזקת שתן זמן רב בשלפוחית השתן, תיצור לחץ על השלפוחית, והצטברות של מלחים ורעלים, שיגרמו לחיידקיים להקים שם מושבה משגשגת.

לנהוג באיפוק עם סוכרים ומתוקים-  לא רק אתם אוהבים מתוק, גם החיידקים שגורמים לדלקת בדרכי השתן. הפחתה של סוכר מהתפריט עשויה לתרום במניעת הופעת דלקות בדרכי השתן.

.

 4.   פרוביוטיקה וחמוציות

רוב החיידקים שבגוף האדם יפעלו ויתרבו בסביבת PH בסיסית, מחקרים מצאו ששתייה של רכז חמוציות, ושימוש בתוספי מזון המכילים ריכוז גבוהה של חמוציות משנה את רמת החומציות בשתן, ובכך לסייע במניעת התפתחות זיהום בדרכי השתן.

שינויים הורמונליים עקב הריון, גיל התבגרות, וגיל מעבר, עלולים להיות גם הם גורם לדלקת בדרכי השתן, כתוצאה מחוסר איזון חיידקי. שימוש בפרוביוטיקה, עשוי לתרום לאיזון החיידקי, וכתוצאה מכך עשוי לסייע בהקטנת הסיכוי להיווצרות דלקת.

חמוציות עם ויטמין C, וחמוציות אקסטרה של לייף, חמוציות של אלטמן, ושל סולגאר(צילום: יח"ץ)

.

5.   סלק, סלרי ושאר ירקות

מיצים טריים שנסחטו מירקות כמו סלק, סלרי, פטרוזיליה, מלפפון וכוסברה, לא רק יעזרו לכם להפחית את כמות הקפה שאתם צורכים, כי עם עשויים לסייע בשטיפת חיידקים ממערכת השתן, ובשמירה על איזון רמת החומציות.

מיצוי ירקות. צבעוני, טעים ונלחם בדלקת (צילום:By bitt24  Shutterstock ).

.