5 טיפים ליצירת קשר בריא

נמאס לכם להיקלע למערכת יחסים הרסנית, לא בריאה וכזו שגורמת לכם לתהות "למה אני פה?". קבלו 5 טיפים מעולים שיבטיחו לכם את השינוי המיוחל

קצרה היריעה מלהכיל את כל מה שניתן להגיד על מערכות יחסים, כבר בתורה נכתב ״לא טוב היות האדם לבדו״ (בראשית ב') ואכן ניתן להגיד כי בדידות ודחייה הם מהרגשות הקשים שאני פוגשת בקליניקה. אנו מתחילים ללמוד על מערכות יחסים מרגע שאנו נולדים, דרך הקשר הראשוני עם הדמות המטפלת ובהמשך באמצעות קשרים נוספים, זאת בנוסף למודל שאנו מקבלים מהמשפחה ומהסביבה לגבי קשר מהו. לא לכל אחד יש דוגמה טובה או קשרים מוצלחים בחיים ללמוד מהם, יש כאלה החווים אכזבות בקשר, מאבדים אמון, יש כאלה שכמהים לקשר ותמיד ימצאו את עצמם במקום הנחות או הדחוי. עוד מקרה נפוץ בקושי ביצירת קשרים הוא הפחד להיחשף או להתחייב ולכן חוסר יכולת לפתח קשרים עמוקים ובעלי משמעות, רבות הדוגמאות לתסכול עקב אי מציאת קשרים בין אם קשרי חברות או זוגיות או קושי בשימור קשר לאורך זמן. אז איך נדע אם אנחנו מצויים בקשר שנכון לנו?

הטיפים לזוגיות בריאה:

1. הדדיות: הימנעו מקשרים שבהם צד אחד רוצה יותר מהצד השני, יש את הקלישאה הידועה שאומרת שכשזה זה, זה זה! בפועל מה זה אומר? כאשר אין תחושת מאמץ בקשר, אם שני הצדדים רוצים להיפגש ולהיות ביחד במידה שווה, זה יתאפשר בקלות. אל תסכימי להיות עם מישהו שאת מרגישה אי נוחות לפנות או להתקשר אליו כי כבר ניסית והוא עוד לא חזר… או שקבעתם וצץ לו משהו… אם הוא ירצה לפגוש אותך הוא ימצא את הדרך. ולהיפך, גם אם את מכירה מישהו מדהים ויש לו נתונים שמסמנים לך וי על כל הרשימה אך עדיין את חווה רתיעה מלפגוש אותו וכיווץ בגוף כשהוא מתקשר או חווה חוסר חשק, הקשיבי לעצמך ואל תתפשרי כשזה יהיה נכון את תדעי.

2. תהיי את: גם זו קלישאה אך מה היא אומרת בעצם? אם את מרגישה שאת צריכה להיות מישהי אחרת ליד מישהו, כנראה שבתוכך את מרגישה שהוא לא אוהב אותך כפי שאת, הקשיבי לאינסטינקטים שלך. עלייך להרגיש נוח עם עצמך ועם האדם שאת מבלה אתו, מה גם שזיוף אף פעם לא עובד, חוסר בטחון מוקרן לקילומטרים והוא מרתיע משום שהוא מייצג את ההיפך מכריזמה, הקסם האישי נעלם והוא מה שמייצר את המשיכה מלכתחילה. תהיי את, מי שיאהב אותך יאהב אותך, מי שלא לא, ולא משנה מה תעשי.

זוג צילום שאטרסטוק  pink panda

3. הקשיבי למעשים ולא למילים: כל אחד יכול להגיד כל מה שהוא רוצה ולא תמיד זה יתכתב עם מה שהוא באמת מרגיש. במיוחד במצבים שבהם יש חוסר הדדיות בקשר זה מאוד לא נעים להגיד לאדם שרוצה בחברתך שאינך רוצה בו, וגם האדם הכי אמתי לרוב במצב כזה ימצא את עצמו מתחמק ללא מסוגלות להגיד בקול רם את האמת. לכן, האמינו למעשים ולא למילים, אם מישהו טוען שהוא נורא רוצה לפגוש אתכן אך במעשים אתן מזהות התחמקות, קחו צעד אחורה מי שירצה באמת להתקרב אליכן לא יוותר עליכן.

4. אל תתמסרו בקלות: לא כי אתן משחקות משחק, פשוט כי אתן שוות ומודעות לערך שלכן. עליכן לקחת את הזמן בכדי לבחון האם הוא מתאים לכן? כיצד הוא מתייחס? האם הוא אמין? האם הוא באמת רוצה? אל תמהרו לשים אותו בעדיפות ראשונה, אל תבטלו תכניות בכדי לפגוש אותו, אל תענו לטלפון או להודעה אם אתן עסוקות, אם אתן עייפות זה לא מובן מאליו שתצאו מהבית ואם לא נוח לכן במחיצתו כנראה שמשהו שם לא מתאים, היו רק איפה שמרגיש לכן נוח וטבעי.

5. אל תפחדו להיפגע: דעו שיש בכן את הכוחות להתגבר על כל פרידה, בואו באומץ ותהיו פתוחות לאהבה. לא יודעת מי החליט שכך יהיה, אך מכאב אנחנו צומחות. לפעמים פוגשים מישהו שזה מרגיש נכון אתו אך יש ריבים, תמיד אומרים שריבים במידה בריאים לקשר אבל למה? זאת משום שבכל אדם יש נקודות קיצון שהוא לא מודע אליהן, כאשר שתי נקודות קיצון נפגשות נוצר פיצוץ. הנפש שואפת לאיזון, ולכן באופן מיסטי ולא מודע אנו מזמנים לחיינו את בן הזוג שישקף לנו את מה שלא מאוזן אצלנו. אך השינוי הוא קשה, מפתיע ולעתים מגיע אלינו מבלי שרצינו להשתנות. קשר זו עבודה סיזיפית של שנים הטומן בחובו השתקפות לא פשוטה, מתי תדעו שקשר בריא, אם בסופו של דבר הוא מוציא את הטוב שבכן.

לסיכום, ככל שנאהב ונעריך את עצמנו, כך נוכל לקיים קשרים מיטיבים בחיינו. לפני שאתן נאמנות לאחר היו נאמנות לעצמכן, לפני שאתן אוהבות אדם אחר תאהבו את עצמכן, הקשיבו לאינטואיציה שלכן כי אתן יודעות הכי טוב והכי חשוב אל תתפשרו על הרגש.

ניתן להתפשר על תכונות שחשבתן שתרצו או לא תרצו בבן הזוג אבל בחיים אל תוותרו על האהבה.

** הכותבת היא שרון פרדני, פסיכותרפיסטית הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה