5 הרשלנויות הנפוצות ביותר בלידה

רשלנות רפואית בלידה יכולה להוביל לתוצאות טרגיות לילוד וגם לאם. מהן סכנות הרשלנות הרפואית בלידה וממה כדאי להיזהר?

היריון ולידה הם מצבים רפואיים הדורשים טיפול ומעקב רפואי צמוד, אולם למרבה הצער ישנם מקרים רבים של רשלנות רפואית הן במהלך ההיריון והן בלידה עצמה. לרשלנות רפואית בלידה יכולות להיות תוצאות טרגיות כגון שיתוק מוחין, מומים בוולד ובמקרים קיצוניים, יכול הדבר להוביל אף למותם של הילוד והאם.

אישה בזמן לידה (צילום: שאטרסטוק)

בחירה שגויה בשיטת הלידה

אחד המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית בלידה, היא בחירה לא מתאימה בשיטת הלידה. זו צריכה להתבצע על פי נתונים שונים כגון משקל היולדת, גילה וכן בהתאם לבדיקות הרפואיות ולניטור העוברי המבוצעים עם הגעתה של היולדת לבית החולים. בחירה שגויה של שיטת הלידה יכולה לגרום לנזקים חמורים לעובר ולאם ועל כן על הרופא המיילד להפעיל שיקול דעת מקצועי וזהיר בהחלטה זו. כך למשל, כאשר מדובר על יולדת מבוגרת, מקרים של עודף משקל, רעלת היריון, או ריבוי עוברים, נהוג לבצע ניתוח קיסרי. במצבים אחרים שיטת הלידה המתאימה ביותר תהיה דווקא לידת מלקחיים, למשל כאשר העובר תקוע בתעלת הלידה. על כן על הצוות הרפואי מוטלת החובה לשקול את כלל הנתונים ועל פיהם לקבל החלטה מקצועית ומושכלת.

ביצוע הלידה ברשלנות

בשונה מן הדוגמה הראשונה, אשר מתייחסת לבחירת שיטת לידה שגויה, בדוגמה זו יוצג מצב שבו הצוות הרפואי התרשל בביצוע הלידה עצמה וגרם עקב כך לנזק לעובר ו/או לאם. במרבית המקרים, הגורם למצב זה הוא העדר מיומנות מספקת של הרופא המיילד או העדר זהירות. אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא בעת לידת מלקחיים, אז הרופא המיילד משתמש במכשיר שנקרא שולפן כדי להוציא את העובר אל מחוץ לרחם. שימוש לא נכון במכשיר זה, למשל, יותר מדי לחיצות, או ביצוע הלחיצות בעוצמה חזקה מדי, עלול לגרום לנזקים נוירולוגיים של העובר.

אי הסכמה מדעת

רשלנות רפואית בלידה מתרחשת גם בשל אי הסכמה מדעת של היולדת לשיטת הלידה. על הרופא מוטלת חובה ליידע את היולדת בדבר שיטת הלידה הרצויה, לנמק באופן ברור את החלטתו לעניין זה, להסביר את הסיכונים הכרוכים בבחירה זו ולהציג בפניה אלטרנטיבות אחרות, אם ישנן. אי מסירת המידע הזה, כולו או מקצתו, או העברתו באופן שלא היה ברור ליולדת, משמעותו כי הרופא לא קיבל את הסכמתה מדעת לשיטת הלידה. אם נגרם ליולדת ו/או לעובר נזק משמעותי בשל שיטת הלידה ובהתאם ניתן יהיה להוכיח כי לו היולדת ידעה על הסיכוי להתרחשותו של אותו נזק, הרי שהיא הייתה מסרבת לשיטת הלידה שבוצעה, הרי שמדובר ברשלנות רפואית.

יולדת מקבלת אפידורל (צילום: שאטרסטוק)

רשלנות רפואית במתן אפידורל

זריקת אפידורל נועדה לשכך את הכאבים שחווה היולדת ולמרות השכיחות שבה היא ניתנת בלידות, ישנם לא מעט מקרים של רשלנות רפואית. אחת הדוגמאות לכך היא מצב שבו הזריקה ניתנת במועד לא מתאים, למשל בשלב מוקדם מאוד של הלידה, או בשלב מתקדם מאוד. שלב הלידה, כמו גם רגישות לתרופות, בעיות קרישה ונתונים אחרים, צריכים להילקח בחשבון טרם מתן זריקת אפידורל וכאשר הדבר אינו נעשה בהתאם לפרוטוקול הטיפול המקובל, יכולים להיגרם ליולדת ולעיתים אף לעובר נזקים חמורים. רשלנות רפואית במתן אפידורל יכולה להתרחש גם בשל מינון לא נכון של החומר המאלחש וביצוע הזריקה במקום לא מתאים, כאשר אלו יכולים לגרום לנזקים בחומרה שונה, החל מזיהום חולף וכלה בפגיעה נוירולוגית קבועה ליולדת.

מעקב רפואי רשלני

לא מעט מן המקרים של רשלנות רפואית בלידה, מתרחשים דווקא לא במהלך הלידה עצמה, אלא במסגרת המעקב הרפואי שלאחריה. כל טיפול רפואי משמעותי דורש מעקב מסודר על מנת לוודא כי המטופל מחלים כיאות וכי הטיפול לא גרם לסיבוכים כלשהם. כמו כן, אם ישנם סיבוכים כתוצאה מהטיפול, אבחון מוקדם יאפשר להתמודד עימם במיומנות ובמקצועיות. כאשר מדובר על לידה, מחויב הצוות הרפואי לבצע מעקב צמוד אחר האם והיילוד וכל מחדל בהקשר זה (למשל אי ביצוע בדיקות מעקב, אי אבחון של בעיה או סיבוך, אבחון שגוי) יכול לגרום לנזקים חמורים מאוד ובמקרים קיצוניים אף למוות.

עו"ד אורנית שגיא-דקל

** הכותבת היא  בעלים של משרד עורכי דין העוסק בתחום הנזיקין והסיעוד