5 דברים שילדים צריכים לדעת על הרשת

אף אחד לא רוצה לגדל את ילדיו מתוך חרדות מוגזמות, אבל רגע החשיפה שלכם לרשת עלול לחשוף אותם לסכנות שכדאי להזהיר עליהן. כל תכינו את הילדים לעולם הגדול

צילום:  YAKOBCHUK VIACHESLAV\shutterstock

בהתחלה הם צעירים ותמימים, לא מודעים מספיק ומבקשים מאיתנו עזרה כדי להיכנס ליוטיוב. אבל מהר מאוד אתם מגלים באיזה מהירות ילדים קולטים עניינים טכנולוגיים ומסוגלים כבר לבד להיכנס לכל אתר בכוחות עצמם. החשיפה גדלה אפילו יותר כאשר ילדים מקבלים את הסמארטפון האישי הראשון, בסביבות גיל 8.

רבות כבר דובר בנושא גיל החשיפה, ועדיין הורים רבים לא מקפידים על הכנה מספיקה לילדים בטרם החשיפה. שוב ושוב חשוב להסביר – כל סמארטפון הוא כמו מחשב רב עוצמה שיכול לצלם, להקליט, להפיץ ולקבל מסרים מכל אחד, בהיעדר היערכות מתאימה. אם אתם עומדים לפני הענקת מכשיר חדש לילדים שלכם, או שכבר יש ברשותם מכשיר בלי שדיברתם מעולם על גבולות שימוש, זה הזמן להתחיל עם חמשת הצעדים הבסיסיים.

1. איפה הם נמצאים?

עד כמה שזה נשמע מוזר להסביר, ילדים רבים לא מבינים עד כמה נפוץ המידע ברשת. לפעמים זה נדמה שאם אפרסם תמונה או אגיד מילה בקבוצה של הכיתה אף אחד לא יגלה. ילדים צעירים צריכים להבין שבשום אופן אין להפיץ מידע אישי ברשת בלי אישור של ההורים, ובטח לא לזרים או בעידוד זרים. תוכלו להסביר למה חשוב לשמור על פרטיות, ואיך דברים אישיים שנחשפים לזרים או אפילו לחברים יכולים לפגוע בנו.

2. דברים שאתם עלולים לראות

הרשת מלאה בתוכן מיני, אלים או סתם לא הולם את גילם הצעיר של הילדים וגם של בני נוער. את התפוצה הרחבה שיש לפורנו בקרב בני נוער כבר מכירים ממזמן, ועדיין ילדים לא תמיד מוכנים נפשית לראות תכנים קשים. לפעמים לא צריך אפילו לחפש אתרים אלה באופן אקטיבי, כדי לקבל לנייד סרטונים או ללחוץ על לינקים מפוקפקים. אם בכל זאת ילדיכם נחשפו לתכנים כאלה אפשר להסביר בעדינות שהסרטונים האלה לא משקפים את המציאות ולא מתעדים אותם או מחקים אותה מתוך שמירה על הפרטיות וכמובן על התמימות בהתאם לגיל.

3. התקינו אפליקציה שדואגת לשקט הנפשי שלכם

אפליקציה כזאת מספקת להורים התראות לגבי שימושים לא תואמים של ילדיהם ברשת, או במקרים בהם הילדים נחשפים לאלימות ושיימינג או שותפים לכזאת. האפליקציה מאפשרת לכם ההורים לפקח ולשמור על הילדים בלי להיכנס להם לנייד באופן מעשי או להיכנס לוויכוחים על פרטיות. כאשר הילדים רגילים כבר מהתחלה לאפליקציה, וכשאתם יודעים שתכנים בעיתיים והתנהגות לא זהירה יחשפו במידיות, קל יותר לשחרר את הילדים לשוטט לבדם ברשת.

4. אנשים שהם עלולים לפגוש

הרשת הפכה את היכולת של אנשים בעלי אינטרסים שליליים להגיע לילדים בקלות. אחת לכמה זמן עולה סיפור שחושף כיצד נתפס פדופיל שפעל בצ'טים של ילדים או בווטסאפ. עקרון ה"לא מדברים עם זרים" תקף גם ברשת ואף מקבל חשיבות גדולה יותר, לאור המקרים הרבים שכולנו מכירים. כדי למנוע גישה של זרים לחשבונות שלהם, מומלץ לוודא שכל פרופיל ברשת החברתית נעול לצפייה על ידי מי שאינם חברים מורשים ושכל בקשת חברות מאושרת על ידכם. בנוסף יש להקפיד שכל התמונות שילדיכם מפרסמים יהיו תחת ההגדרות צפייה לחברים בלבד.

5. לדבר ולא לשמור בסוד מקרים מטרידים

ילדים רבים, רבים מדי, שומרים בסוד תקופות של חרם או שיימינג, או לחילופין נחשפים בסתר לאתרים בעיתיים. בעיקר מתוך בושה ופחד להסתבך מול ההורים. שימוש באפליקציית ניטור והתראה מאפשרת להורים לפקח על הפעילות של ילדיהם ממבט על ולחשוף התנהגות חריגה במהירות מבלי לתת לילדים הרגשה מתמדת של התערבות בחייהם האישיים. בכל מקרה חשוב לחנך את ילדינו לפתיחות ושיתוף מתוך הבנה וידיעה שתמיד נושיט להם יד ונעזור להם לצאת מהמצוקה. גם אם מתגלה מידע מטריד על ילדיכם, הראו להם בראש ובראשונה שאתם כאן כדי לעזור להם, גם אם יש להם חלק בגרימת המצב.

banner shibutz