5 פתרונות לקשיי שינה אצל תינוקות

מי שלא חווה הורות לא ידע עייפות אמיתית מהי, אבל קשיי שינה אצל תינוקות הם לא גזירת גורל. בכמה צעדים פשוטים אפשר ליצור לתינוק הרגלי שינה טובים

02/12/2014
אודיל רוזנפלד קבלו עדכונים מאודיל רוזנפלד
  • RSS

אחד הקשיים הגדולים ביותר לאחר לידה הוא העייפות. שלנו, כמובן. אומרים לנו את זה מראש אבל קשה לדמיין עד כמה נושא השינה של התינוק שלנו ידיר שינה מעינינו, תרתי משמע.

שנת תינוקות. צילום: שאטרסטוק

להלן חמישה קשיי שינה נפוצים בקרב תינוקות ודרכים לפתור אותם:

1. בעיה: התינוק מעיר אתכם כל שעה בלילה רק כדי שתכניסו לו מוצץ לפה
פתרון:
נלמד את התינוק לקחת מוצץ לבד בלילה.

אם נחשוב לרגע, נשים לב שגם אנחנו מתעוררים מדי פעם במהלך הלילה, אנחנו רק לא עושים מזה ביג דיל. אז למה התינוק בוכה בכל פעם שהוא מתעורר?

כשתינוק מתעורר במהלך הלילה, הוא מחפש לחזור לישון בדרך שהוא מכיר. כלומר אם הוא רגיל להירדם עם מוצץ וליטוף של הורה בתחילת הלילה, אלו התנאים להם יזדקק כדי לחזור לישון גם במהלך הלילה. לא פעם אנחנו מוצאים עצמנו קמים כמה פעמים בלילה רק כדי לתת לתינוק מוצץ. כדי למנוע זאת, אפשר ללמד את התינוק לקחת מוצץ בעצמו.

נתחיל במהלך היום: נניח לידו מוצץ, נקפיד שהוא ייקח אותו בעצמו ושיכניס אותו לפה. גם אם המוצץ יפול בפעמים הראשונות, נמשיך עם הניסיונות. בהמשך נעשה זאת גם בלילה: נניח מספר מוצצים בפינות המיטה של התינוק וכשהוא מתעורר בלילה, ניגש ונבקש ממנו לקחת את המוצץ. כך, עד שיפנים את הפעולה ויעשה אותה מיוזמתו.

* ניתן ללמד תינוקות לקחת מוצץ באופן עצמאי מגיל 6 חודשים, אם הם לוקחים אותו עצמאית גם בשעות היום".

2. בעיה: התינוק מתעורר מאוד מוקדם בבוקר
פתרון:
לאחר את השכמת הבוקר של הילדים שלנו על ידי התנהלות מתאימה.

לו היינו פועלים על פי צרכי הגוף שלנו, היינו הולכים לישון עם שקיעת החמה וקמים עם זריחתה. זה מפני שהפרשת המלטונין (הורמון השינה) בגוף שלנו מותאמת לשעות אלו. אלא ששגרת החיים גורמת לנו לפעול אחרת. תינוקות, לעומת זאת, נוטים יותר לישון על פי חוקים אלו. המשמעות היא שהם מתעוררים מוקדם בבוקר. שעת בוקר עבור תינוקות יכולה להיות 5:00. עבור חלק מההורים, הבוקר הזה הוא ממש לילה.

נחליט על השעה הכי מוקדמת שאנחנו מוכנים להגדיר כ"בוקר". נניח 5:00. בכל התעוררות של התינוק במהלך הלילה, עד 5:00, ניגש אליו, לא נדליק אור ולא נשוחח עמו ונחזיר אותו לישון כמו בתחילת הלילה. בהתעוררות אחרי 5:00, ניגש, נדליק את האור, נגיד "בוקר טוב" ונרים אותו מהמיטה. כשנרצה לאחר את השכמת הבוקר, נעשה זאת בשלבים של 10 דקות. כלומר נקבע שה"בוקר" מתחיל החל מהשעה 5:10, ובמשך 3-4 ימים, נמשיך להחזיר את התינוק לישון בכל התעוררות המוקדמת מהשעה 5:10. אחרי 3-4 ימים נאחר את ה"בוקר" ל-5:20, ונתנהל כאילו לילה עד השעה הזו. וכן הלאה.

* דרך זו מתאימה לתינוקות מעל גיל שישה חודשים.

3. בעיה: התינוק ישן מעט גם במהלך היום וגם בלילה
פתרון:
להשכיב את התינוק כשהוא מראה סימני עייפות

תינוקת זקוקים לכמות שעות שינה מספקת במהלך היום והלילה, על מנת להתפתח באופן תקין. לפעמים התינוק שלנו מתקשה להשלים את שעות השינה להן הוא זקוק במהלך היום ואנו מצפים כי ישלים אותן במהלך הלילה. אבל הגוף פועל קצת שונה. גוף בחוסר שעות שינה נמצא בסטרס וזה עלול להשפיע בשני מישורים: האחד, שהתינוק יתקשה להרדם בתחילת הלילה, והשני, שהשינה תאופיין ביקיצות רבות.

לכן חשוב שנקפיד להשכיב את התינוק לתנומות יום כשהוא מראה סימני עייפות ולא לדחות את ההשכבה. לכמה פרקי שינה זקוק התינוק? עד גיל 3 חודשים זקוק התינוק ל- 4-6 פרקי שינה, בגיל 3-8 חודשים ל- 3 פרקי שינה, בגיל 9-14 חודשים יזדקק ל- 2 פרקי שינה ועד גיל 4-5 שנים, לתנומה אחת.

4. בעיה: התינוק נהג לישון לילה שלם ופתאום מתחיל להתעורר במהלך הלילה
פתרון: לשמור על שגרת השכבה

כבר התרגלתם ללילה רצוף שינה ופתאום התינוק שלכם מתחיל להתעורר בלילה?
ראשית, יש לבדוק אם הוא מרגיש טוב ואם אין שום סימן לחולי או כאב. לפעמים גם גזים, כאבי שיניים, תפרחת חיתולים וכו' יכולים להטריד ולהציק עד כדי הדרת שינה, ויש לתת לכך מענה, כמובן. אחרי שהכל עבר יש לחזור לשגרת ההשכבה הרגילה.
שנית, בידקו אם התינוק עשה צעד התפתחותי משמעותי בימים האחרונים. תינוקות מעבדים ומטמיעים את חוויות היום שלהם במהלך הלילה, לכן כשישנה התפתחות מוטורית או קוגניטיבית משמעותית, תהיה לה השפעה על השינה. אנחנו צפויים לחוות יותר התעוררויות של התינוק במהלך הלילה.

במידה וזה הגורם העיקרי ליקיצות הלילה, הן ייפסקו תוך כשבועיים. גם בתקופה זו חשוב לשמור על שגרת השכבה בתחילת הלילה והחזרה לשינה במהלכו, ולהימנע מחריגה בהתנהלות, כדי לסייע בהחזרת הלילות התקינים.

5. בעיה: התינוק מתעורר מס' פעמים בלילה כדי לאכול
פתרון: לרווח את ההאכלות בהדרגה

תינוקות רכים אוכלים כל 3-4 שעות, לפעמים גם במהלך הלילה. זה הצורך ההתפתחותי שלהם. עם גדילתו, התינוק אמור לפתוח מרווחים גדולים יותר בין ההאכלות, במיוחד במהלך הלילה. לא פעם הורים מוצאים עצמם מאכילים תינוק בן 6, 8, או אפילו 10 חודשים, בכל פעם שהוא מתעורר בלילה, גם אם מדובר במרווחים של שעה וחצי.

תינוק מעל גיל 5 חודשים השוקל מעל 7.5 ק"ג, יכול לישון 5-6 שעות רצוף. אז מדוע אותו תינוק בן 10 חודשים יאכל בכל פעם שיציעו לו אוכל במהלך הלילה? הוא פשוט רגיל לכך. הילדים לומדים ומתרגלים להתנהלות על פי מה שהם רואים סביבם, ותינוק כזה יתרגל הן לאכול והן לחזור לישון בעזרת אותו בקבוק תמ"ל או הנקה בכל פעם שהוא מתעורר בלילה.

כדי לרווח את ההאכלות בלילה יש לעשות שני דברים. האחד, להעביר את הארוחות ולספק את אותן קלוריות שהוא רגיל לקבל במהלך הלילה, למהלך היום. והשני, ללמד את התינוק להירדם בדרכים נוספות מלבד הרדמות ע"י אכילה. התנהלות עקבית כזו של הורים תביא להרגלים בריאים ומתאימים יותר לתינוק ולהורים.

אודיל רוזנפלד היא מנחת הורים בגישת אדלר, יועצת שינה ודולה לאחר לידה
לדף הפייסבוק של אודיל
לאתר האינטרנט




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה