5 סיבות טובות לאכול שוקולד

כך הפך השוקולד מממתק משמין שהורס את השיניים למאכל בריאות, 'מזון על' המסייע בהפחתת לחץ דם, מונע סיבוכים קרדיאולוגיים ואפילו סרטן

06/11/2016
דניאל לוין קבלו עדכונים מדניאל
  • RSS

אין מעדן שמעורר בנו יותר רגשות מאשר שוקולד: סמל רומנטי מעורר תחושות אהבה, שידוע גם כאוכל נחמה משמין במיוחד שהורס את השיניים כזה שהדודות נתנו לנו בהחבא והדיאטניות הזהירו אותנו מפניו.

אבל בשנים האחרונות מסתבר ששוקולד, ממש כמו ברוקולי, קייל, כורכום ועוד מגוון מזונות על, מכיל איכויות בריאותיות. מחקרים מהשנים האחרונות מעידים שככל הנראה פולי הקקאו משתייכים לקבוצת מזונות העל הידועים כמסייעים לבריאות הגוף על ידי הפחתת לחץ הדם, הורדת סטרס, צמצום הסיכוי לשבץ, סיוע בהגנה מפני סוגי סרטן מסוימים ואף בשיפור הזיכרון. אז איזה שוקולד כדאי לאכול, ומה האיכויות הטובות שהוא באמת מכיל? הנה חמש עובדות חשובות:

 

רק תחשבו על פוטנציאל השוקולד ב"מרשם רופא" (צילום: Shutterstock)

 

 

1. סוד הבריאות של האינדיאנים:

כבר אצל האינדיאנים נחשב הקקאו למשקה האלים. צריכת הקקאו הגבוהה בשבטי האינדיאנים הייתה ככל הנראה גם אחת הסיבות לבריאותם הטובה. בעידן ללא תרופות, הקקאו היה חלק מארון התרופות מהטבע. לא סתם השם האינדיאני של הקקאו (Yolloti Eztli) פירושו "דם ולב", הוא שימש כתרופה לתחלואים רבים. אמנם האינדיאנים לא הכירו את מרכיבי הקקאו, אבל גם בלי זה הם מרחו אותו על העור להקלת הגירויים, שתו אותו לחיזוק מערכת העצבים ולשיפור העיכול. והכי חשוב? שתיית הקקאו הגנה על הלב, הורידה את לחץ הדם ומנעה הסתיידות עורקים. שנסכם שקקאו זה לגמרי עניינים שבלב?

 

2. מזון העל החדש:

מזונות שמוגזרים כ"מזונות על" הם כאלו המכילים ערכים תזונתיים גבוהים – חלבונים, חומצות אמיניות, ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים), אנזימים, קו-אנזימים, שומנים וחומרים נוספים. מזונות על הם מזונות המכילים מספר רכיבים תזונתיים רב ולא מרכיב ייחודי אחד או שניים. הם גם מזינים וגם משפרים מהותית התמודדות עם סימפטומים של מחלות רבות, מחזקים את מערכת החיסון, מעלים את האנרגיה ומיטיבים עם הגוף. מזונות על מוכרים ומסורתיים הם ברוקולי, תרד, תותי יער ממשפחת הירקות והפירות או עדשים ושעועית ממשפחת הקטניות. בשנים האחרונות מוגדר גם הקקאו כמזון על בזכות אחוז האנטי אוקסידנטים הגבוה משמעותית, אחוז המינרלים כמו מגנזיום, ברזל וחומרים חשובים אחרים.

 

3. בזכות האנטי אוקסידנטים:

מסתבר שאחוז נוגדי החמצון (אנטי אוקסידנטים) בקקאו גבוה במיוחד. אנטי אוקסידנטים, הם חומרים כימיים שמאטים חמצון חומרים ומנטרלים רדיקלים בגוף והם חיוניים לתהליכים רבים, כולל האטת תהליך ההזדקנות (יו נואו, אנטי-אייג'ינג). בקקאו נמצאה רמת אנטי אוקסידנטים גבוה מזאת שברימון, אוכמניות, או תותי האקאי שהוכרזו כמזונות על כבר לפני שנים, עליהם גובר הקקאו עם רמת אנטי אוקסידנטים ששמה אותו בראש הטבלה.

שתי קבוצות נוגדי חמצון הנמצאות בקקאו - פוליפנול ופלאבונואידים הפכו למרכז המחקרים בתחום. נודגי חמצון אלה הוכחו, בין היתר, כחיוניים לשמירת העורקים, בעלי תכונות אנטי-דלקתיות, מסייעים למניעת לחץ דם, מעכבי תהליכי הזדקנות וכמגנים על קרום התא. שתי קבוצות אלה נמצאות בקקאו ובאחוזים גבוהים יותר מאשר במזונות על אחרים ולכן משעשע ככל שזה ישמע, צריכה מתונה של שוקולד עשויה להיות הבחירה הבריאה.

הקקאו התגלה כסוד הבריאותי של האינדיאנים. בחברה ללא תרופות מצב כלי הדם שלהם היה טוב בהרבה משלנו (צילום: Shutterstock)

 

4. הלוחם בסטרס, לחץ דם וסרטן:

אחת התגליות המפתיעות שעלתה מחקר אנשי שבט הקונה האינדיאני בפנמה היתה שלמרות העדר תרופות, סניטציה והיגיינה מצבם הבריאותי היה נפלא ועוד יותר מצב הלב וכלי הדם. הסיבה לזה הייתה מפתיעה אפילו יותר – צריכת קקאו קבועה על בסיס יומי.

זה הוביל למחקר שהוכיח שאכילת 40 גרם שוקולד מריר איכותי ביום מפחיתה סטרס ועשויה להוריד את לחץ הדם. מחקר עוקב גילה כי אנשים שאכלו 2 שורות שוקולד מריר ביום הפחיתו משמעותית את הסיכוי לקבל התקף לב. היום מחקרים נעשים לאשש את הקשר בין שוקולד למניעת סוגי סרטן שונים. מחקרים עלה עדיין לא עברו לשלב הניסוי בבני אדם, אבל נראה שיש למה לחכות.

 

5. כך תבחרו את השוקולד שלכם:

ראשית חשוב לבחור במוצרים המכילים שוקולד ולא כאלו 'בטעם שוקולד' שאינם מכילים קקאו ועל כן – אינם מכילים את כל הטוב שלקקאו יש להעניק לנו. מוצרי השוקולד האיכותיים ביותר הם כאלו המכילים אחוזי קקאו גבוהים. צריכה מאוזנת של מוצרים המכילים שוקולד אמתי או קקאו, היא לא רק טעימה, היא אפילו מומלצת כל עוד היא נעשית במידה.

 

מה זה תכל'ס אומר לגבינו? השורה התחתונה והחשובה ביותר היא ששוקולד הוא טוב. אבל כמו עם כל דבר טוב, צריך גם לא להגזים וגם להקפיד על האיכות. צריכה של מזונות המכילים קקאו היא אפילו חיונית. אז בפעם הבאה שמסתכלים עליכם עקום בזמן החטא השוקולדי שלכם, אתם בהחלט יכולים להגיד שזה בהוראת רופא.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה