5 מיתוסים שעלולים להרוס את העסק שלך

כאשר שירלי וציון כראדי הרגישו שהעסק שלהם זקוק לדחיפה, הם ידעו שהגיע הזמן לשינוי. והשאלה כמו תמיד היא: איך עושים את זה? המיתוסים שיכולים להציל או להפיל את העסק שלך

11/05/2016
דניאל לוין קבלו עדכונים מדניאל
  • RSS

תמונה: שאטרסטוק

"הסוד בעסקים הוא פסיכולוגיה, עוד לפני המספרים, זה אנשים", אומר שי חיות, יועץ עסקי (וקודם כל אבא). "בעסק, המנהל צריך להכיר היטב את התהליכים ולקחת אחריות ניהולית וזה מורכב. אנשים לא מבינים את זה עד שהם כבר בפנים. לא צריך משבר בשביל ייעוץ עסקי, להפך - הוא נועד לפתח מנועי צמיחה, למנוע משבר."

דרכו של כל עסק רצופה בעיות, לעיתים חד פעמיות ולעיתים חוזרות על עצמן. הייעוץ מאפשר לזהות כשלים ולמצוא דרכים לפתרון. "הלקוחות שלי מתפלאים לשמוע שאני לא מתחיל אף פעם בשאלה "מה הבעיה", אלא ב"מה הייחודיות של העסק", זו שאלה חשובה בעיקר בעסק קטן בו האדם הוא הבסיס, אפילו יותר מהמוצר או השירות, כי התשובה תייצר תהליך. להצלחה אין נוסחת קסם, אבל יש כלים תומכים".

שי חיות, צילום יח"צ

שי חיות בפגישת ייעוץ: עסקים זה קודם כל פסיכולוגיה

לבנות כלים להצלחה

"מגיעים אלינו עצמאים והתפקיד שלנו הוא לסייע להם באתגר הזה. בשלב הראשון נבחן הכל כדי להבין מה הצרכים הספציפיים – פעילות, הגדרות, מוצר/שרות, שיווק, תהליך מכירה, תפקידים, לוחות זמנים, מיקוד עסקי, תכנון ובקרה, מדדים וניהול. אם אין בעיה בצד הפיננסי, לא ניכנס לנושא. השלב השני הוא יישומי, בו ניתנים כלים באמצעות קורסי שונים וייעוץ פרטני."

שירלי כראדי, בת 40 ואמא ל- 3, שיחד עם בעלה ציון הם בעלי חברת 'מיה תברואה והדברה בע"מ' ושותפים בבר "הרצל 39" בגן יבנה, מסכימה עם שי. איתו היא עובדת כיועץ לשני העסקים כחלק מצות מעוף, מערך ארצי ללווי וייעוץ עסקי של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. "עסק ההדברה שלנו עבד, אבל הרגשנו שהוא יכול לעבוד טוב יותר ורצינו לשבור את המעגליות של תקופות שיא ותקופות שפל ולייצר פעילות רציפה. החלטנו שאכנס לעסק כדי להרחיב פעילות. ידעתי שאני צריכה כלים והכוונה, פניתי למעוף וקיבלתי ליווי, תמיכה וקורסים מעולים במחיר זול שהחזיר את עצמו והתוצאות היו מיידיות", היא מספרת.

צוות מעוף, תמונת יח"צ

צוות מעוף, סניף אשדוד: שוברים מיתוסים

שוברים כמה מיתוסים

"קיימות תפיסות שגויות שעלולות להביא בסופו של דבר גם לשגיאות עסקיות, ייעוץ נכון ימנע אותן," מסביר שי ומסכים לשבור למעננו כמה מיתוסים, למרות שהוא מתריע מפני הכללות.

מיתוס 1: רוב העסקים נופלים מהר בגלל בעיות פיננסיות

עסקים מדווחים על בעיות פיננסיות כסיבה עיקרית לסגירה, אבל הבעיה נעוצה בחוסר ריווחיות שלרוב נובע או מתכנון לקוי או בשל בעיית שיווק. תכנון לקוי כשמו כן הוא, לרוב ניהול לא תקין שלא פועל לשמירת עתודות למרווח נשימה כלכלי. למשל, בעבודה מול לקוחות שהם גופים גדולים בעלי מדיניות התשלום של "שוטף+", תכנון "כרית ביטחון כלכלית" הוא קריטי. אם הקהל מתבסס על יחידים ועסקים קטנים, לרוב הבעיה שיווקית.

"אצלנו הנקודה לא היתה פיננסים," אומרת שירלי, "הבעיה היתה שהעבודה עונתית. בעזרת בחינה ופילוח של קהל היעד, הצרכים והדרישות ובניה של תהליך שיווק, יצרנו שינוי עצום שמתבטא בעבודה לאורך כל השנה. כן, זה מקבל ביטוי כלכלי, אבל הבעיה הגיעה ממקומות אחרים שהיו זקוקים לטיפול וההוכחה היא שתוך שנה וחצי כבר הפכנו לחברה בע"מ".

שירלי וציון כראדי, צילום יח"צ

שירלי וציון כראדי: "אחרי שנה וחצי כבר הפכנו לחברה בע"מ"

מיתוס 2: שיווק באינטרנט מספיק להחזיק את העסק

אתר או דף עסקי בפייסבוק זה לא הכל. הרשת חשובה, אבל זה לא עצם הנוכחות, זה שיווק ועבודה אקטיבית. חשיבות הנטוורקינג, יצירת הקשרים, וההמלצות מפה לאוזן חיונית ברשת ובחיים האמיתיים. אני מזכיר ללקוחות שלי את המשפט "שום דבר בעסקים הוא אישי, אבל הכל פרסונלי", העסק הוא אתה ואתה צריך למכור את עצמך.

כתושבת הדרום, לשירלי ניתנה הזדמנות לקדם מסחר מקוון במסגרת פרוייקט "ישראל דיגיטלית". הפרויקט  הוקם במקור במטרה לסייע לעסקים בדרום בתקופת 'צוק איתן', אולם בשל הצלחתו הוא הורחב וכעת פועל ביותר מ- 830 ישובים ברחבי הארץ. "בעזרת הפרוייקט יצרנו נוכחות ייחודית ומוגדרת עם אתר חדש הכולל חנות דיגיטלית, מה שהרחיב משמעותית את הפעילות העסקית".

מיתוס 3: כעצמאי יהיה לי יותר זמן פנוי

להיות עצמאי ולעבוד פחות? בטח לא בחודשים הראשונים. עצמאות אין משמעותה יותר זמן, אבל עצמאות היא לעשות משהו שאתה אוהב והוא שלך וזה מקור לסיפוק. כדי להגיע ליעד הזה יש צורך בניהול זמן אפקטיבי אשר בסופו של דבר יעניק שליטה על הזמן.

מיתוס 4: נפתח את העסק ואז נראה

המציאות מוכיחה שמרבית העסקים שנפתחו ללא תכנון נכון נסגרו או שינו לחלוטין את דפוסי הפעילות כדי להצליח. גם כשאנחנו ממש בטוחים ברעיון ובסיכויי הצלחתו, תכנון ישפר סיכויים וייעל את התהליך. דווקא בהתחלה נוטים לטעות בנושאים כמו תחשיב רווחיות, שיווק ותפעול ולא דווקא בחישוב עלויות. תכנון נכון מונע השקעת משאבים מיותרת וממקסם את היכולת.

"הצורך בתכנון פיננסי מוקדם הינחה אותנו בבר בגן יבנה ופנינו לשי כבר בשלב הרעיון. למרות שאנחנו מנוסים ובעלי עסק קיים, הבר היה דרך חדשה והיה ברור שצריך תחשיב ותוכנית מוגדרים, גם כדי שנדע אם שווה להיכנס לזה וגם כדי להתנהל נכון," מספרת שירלי. "מרגע החלטה ועד שפתחנו עברו רק מספר חודשים, עמוסים - אבל מתוכננים. ברגע שהיתה תוכנית פשוט הלכנו על זה וטפו, טפו, הבר עובד אפילו מעל הציפיות," שירלי מרשה לעצמה לחייך.

הבר בהרצל 39, צילום יח"צ

הרצל 39 – הבר החדש בגן יבנה, עובד מעל הציפיות

מיתוס 5: הטכנולוגיה פותרת הכל

הפתרונות הטכנולוגיים לא באים במקום ניהול עסק, הם כלי עזר בלבד שדורשים ניהול עם היד על הדופק. תוכנית ניהול פיננסים שתעדכן חובות של לקוחות לא תסייע אם העסק לא יגבה את התשלום.

"אם יש משהו שלמדתי זה שבעל העסק לא חייב לעשות הכל, אבל הוא חייב להבין את הדברים כדי לנהל אותם נכון - צריך לקחת אחריות ולעבוד כדי להצליח. כאן בדיוק נכנסים מעוף כי הם נותנים את הכלים הטובים ביותר בזול ונמצאים שם לתמיכה. מבחינתי זה בעצם מפתח רציני להצלחה," מסכמת שירלי.

 

 

רוצים גם לקבל כנפיים להצלחה ממעוף? צוות מעוף מחכים לכם

היכנסו לעמוד הפייסבוק של הסוכנות לעסקים קטנים ונשמח לסייע

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה