5 טיפים שיעזרו לכם לישון טוב יותר

חוסר שינה כרוני עלול להשפיע על הבריאות שלנו. 5 טיפים יעזרו ליצור אווירה אידיאלית לשנת לילה מפנקת

16/03/2015
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

לישון טוב בלילה (צילום: שאטרסטוק)

שוב קמתם עייפים ועצבניים, שוב ניבטות אליכן מהמראה פנים עייפות, עיגולים שחורים מסביב העיניים ועצב קיומי. פעם חשבנו שמדובר במותרות ופינוק, היום ברור שנת לילה טובה היא מאסט. ולא מדובר רק בכמות השעות, אלא גם באיכות שלהן. השינה מתאפיינת במחזוריות, במהלכה מתרחשים 4 שלבים שונים, שניים קלים ושניים עמוקים יותר. הגוף שלנו זקוק לכמות מסוימת של שינה עמוקה, במהלכה השרירים מתרפים, הגוף עובר תהליכים ביוכימיים שונים ומתרחשת שנת חלום שחשובה לא רק מבחינה גופנית, אלא גם נפשית וקוגניטיבית.

ישנם סיבות וגורמים שונים שפוגעים באיכות השינה. חלקם נחשבים כבעיה רפואית וקלינית הפוגעת באיכות השינה ומשכה, אולם חלק ניכר מהגורמים שמונעים מאתנו שינה איכותית, כלל לא רפואיים: החל מתינוק בוכה, חתול שרוצה לשחק באמצע הלילה, קולות הרחוב או השכנים, חום או קור. וכן, מתברר שגם לעיצוב חדר השינה יש השפעה ניכרת על האיכות שלה.

חלק מההנחיות שרופאי שינה נותנים למטופלים שלהם, קשורות באופן ישיר למראה החדר ועיצובו, אז איך ניתן לארגן את חדר השינה כדי לישון שינה איכותית ובריאה? קבלו 5 טיפים:

1. השקיעו במזרון איכותי

מזרון ישן, גושי, ועם קפיצים חורקים עשוי לפגוע באיכות השינה, ומעבר לכך, לבעיות גב של ממש. איך יודעים שהמזרן כבר "לא בתוקף"? גוף צרכני בשם המועצה לשינה טובה יותר מציע הנחיות מדויקות, למשל כמה שנים המזרון בשימוש והאם אתם מתעוררים בתחושת נוקשות בגב או בצוואר. ישנם סוגים רבים של מזרנים, ומציאת המזרון האחד שטוב עבורכם היא משימה שעשויה לקחת זמן. למרות שניתן למצוא באינטרנט מגוון רחב של מזרונים במחירים אטרקטייבים, לא מומלץ לוותר על התנסות במזרון בחנות.

2. צרו "אוירת שינה" בחדר

החשיכו את החדר. חדר חשוך ונעים הוא מפתח לשינה איכותית ונעימה. הסיבה לכך קשורה כמובן, לשעון הביולוגי, הפועל בקצב שנקרא "המקצב הצירקדי". הגוף מושפע מאור השמש והחשיכה. עם רדת ערב מופרש הורמון השינה מלוטונין ומשרה עלינו תחושת נמנום ועייפות, בניגוד לאור יום או אפילו תאורת החדר שעשויה לגרום לתחושת עירנות שאינה מסונכרנת עם צרכי הגוף.

מומלץ לאטום את חלונות חדר השינה בוילונות או בתריסים שמאפשרים להחשיך אותו גם בשעות היום או הערב המוקדם, וכדי שלא יאפשרו לקרני השמש לחדור בבוקר. אם חייבים להשאיר אור דולק, עדיף שזו תהיה מנורת שינה המפיצה אור רך ועדין.

3. בחרו בצבעים מרגיעים

עצבו את חדר השינה. אתם אוהבים מצעים בצבעים עליזים ודוגמאות פרחוניות או שאולי אתם מאלה שמעדיפים גוונים פסטליים, דוגמאות בשחור לבן, או מונוכרומטיים? לא משנה מה הבחירה, הקפידו שכלי המיטה שלכם יהיו לטעמכם, שישרו נינוחות ורוגע, שהבדים יהיו נעימים ומלטפים. ובכלל, שהתחושה בחדר השינה שלכם תהיה של מקלט מלא שלווה וטוב טעם.

4.דאגו לאוורור וחימום החדר

אווררו וחממו. חשוב שבחדר השינה שלכם תהיה הטמפרטורה שנעימה לכם, כשקר מדי או חם מדי – השינה מופרעת, גם אם אינכם מודעים לכך. כמו כן, כדאי לאוורר את חדר השינה, ולהשאיר תמיד פתח צר בחלון לאוויר צח.

5.הקפידו על חדר נקי ומסודר

שמרו על סדר וניקיון בחדר השינה. ספרים, עיתונים, מחשב, חית מחמד. כל זה נחמד מאד לפני שהולכים לישון, אבל עדיף להשאיר אותם מחוץ לחדר השינה. חיות מחמד נוטות להעיר מהשינה, הריצוד של מסך המחשב או הסמארטפון עלולים לעכב את הפרשת המלטונין, ובכלל – יותר מדי חפצים בסביבת המיטה, כמו ערימות בגדים ונעליים, יכולים לגרום לאי שקט ומהומה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך