5 טיפים מוכחים להפחתת לחץ

הרבה פעמים הלחץ נועד בכדי להרחיק אותנו מהרגשות שלנו. לראייה כאשר אנחנו מאוד עסוקות אין לנו זמן לחשוב על עצמנו או להרגיש את שבליבנו. לא צריך לקרות משהו דרמטי בשביל שנרצה לברוח

28/03/2017
שרון פרדני קבלו עדכונים משרון
  • RSS

לחץ הוא בין המכות הקשות של העולם המערבי במאה ה-21, הוא נמצא ברשימת מחוללי המחלות של רוב המחלות המערביות של ימינו. החל מתפקודי לב, לחץ דם, כולסטרול, סכרת, סרטן מחלות מעי דלקתיות ובאמת כמעט בכל מחלה מודרנית לחץ הוא אחד מהגורמים העיקריים למחלה. מה הסיבה לכך שאנשים מוצאים את עצמם בלחץ ברוב שעות היום?

יגידו כולם, משום שאנו ממהרים כי אלה החיים.

כשאנחנו בלחץ לעבור את הרמזור הכתום וכל גופנו מתגייס למשימה כמה זמן בעצם חסכנו? 2-3 דקות? ומה סיכנו? את חיינו ואת אושרם של כל אוהבינו. כאשר שני הנתיבים בכביש מלאים ונוצר פער של כמה מטרים בין רכב לרכב בנתיב שלידנו מיד נעבור נתיב ונסתכן, כמה זמן חסכנו? כמה שניות אם בכלל? כאשר אנחנו במשרד או בבית ויש עוד משימה, כתפינו מתכווצות, הנשימה מהירה ואנחנו פועלות מהר, זזות מהר, אוכלות מהר הכול בכדי להספיק?

האם יכול להיות שזמן זה הדבר היחיד שמניע אותנו לחיות בטירוף הזה? מה גם שהוכחנו שלא באמת מדובר פה בזמן מאחר ואנחנו לא נרוויח יותר זמן אם נמנע מלעמוד עוד 3 דקות ברמזור, נחתוך את הנהג השני ובסוף נגיע אתו לרמזור ביחד, גם לא אם נאכל 10 דקות יותר מהר או נשיב להודעה בוואטסאפ בזה הרגע ממש גם אם אנחנו נוהגות.

 קבלו 5 טיפים להבין את מקור הלחץ ולמתן אותו:

 1. מודעות

כאשר את ממהרת להספיק, העבירי את המודעות לאזור הכתפיים והצוואר. עצרי לרגע ממעשייך, עצמי עיניים ותתמקדי באזור הכתפיים והצוואר, האם הם מכווצים? אם את מבחינה בתנועת כיווץ לא רצונית פשוט תנשמי לשם ותשחררי. בקליניקה אני רואה מידי יום אנשים עם תפיסות כרונית באזורים אלו (כתפיים, זרועות, שכמות וצוואר) ולאורך השנים תפיסויות שהופכות לדלקות באזורים אלו משום התנועה הלא נכונה של הכיווץ.

כאשר שריר תפוס המשמעות היא שאימצנו אותו יותר מידי ומבלי לשים לב אנחנו מכווצות את השרירים באופן קבוע, שעות, ימים, שנים ואפילו חיים שלמים ואם כך המצב ברור ששריר שעובד ללא הפסקה סופו להיתפס. משום שאנו מכווצות אותו באופן לא מודע הפתרון הוא פשוט להביא לשם מודעות ואז לשחרר.

2. לדבר עם עצמנו

לעתים אנחנו בלחץ גם אם אנחנו לא ממהרות.

אפילו בקריאת עיתון, פתירת סודוקו, נהיגה, או למהר להגיע למקום כלשהו למרות שידוע לנו שיצאנו בזמן ואנחנו נספיק. זהו לחץ מיותר וכל מטרתו להוציא אותנו מהכאן והעכשיו, הרצון לסיים כבר, להיות אחרי. למה? לאן אנחנו בורחות? אלו שאלות שאנחנו יכולות לשאול את עצמנו. ברגעים שאתן יודעות שאתן לא באמת ממהרות או מאחרות לשום מקום אך בכל זאת אתן חוות לחץ, עצרו ותגידו לעצמכן "אני לא ממהרת" קחו נשימה ותשתחררו מכיווצי הגוף. אם יש לכן את האפשרות והרצון להעמיק אתן יכולות גם לשאול את עצמכן " מדוע אני בלחץ? האם אני בורחת? מפני מה?"

3. כתיבה

הרבה פעמים הלחץ נועד בכדי להרחיק אותנו מהרגשות שלנו. לראייה כאשר אנחנו מאוד עסוקות אין לנו זמן לחשוב על עצמנו או להרגיש את שבליבנו. לא צריך לקרות משהו דרמטי בשביל שנרצה לברוח, בכל אדם שוכנים רגשות לא נעימים כמו בדידות, עצב, כעס, פגיעות שאנו סוחבים אתנו עוד מהילדות. כיום, בעידן הקריירה, הוואטסאפ האינסטגרם והפייסבוק אנחנו יכולות לא לבלות אפילו רגע אחד עם עצמנו במשך יום שלם חוץ מאשר ברגעים שקמים והולכים לישון וגם ברגעים אלה הרבה אנשים שולחים ידם מיד לפלאפון.

הלחץ, בדומה לרשתות החברתיות, הוא לאו דווקא תמיד סימפטום של חוסר זמן אלא עוד אמצעי אשר באמצעותו אנחנו לא נוכחים, לא מרגישים. ככל שנהיה מחוברות לעצמנו כך פחות הלחץ יהיה נוכח בחיינו וכתיבה זו דרך נפלאה להתחבר. זו לא צריכה להיות כתיבה יפה ואנחנו לא זקוקות לכשרון בשביל בצע אותה, היא לעינינו בלבד. אפשר להתחיל מלקחת דף ועט ולרשום איזשהו משפט שמתרוצץ בראשנו על משהו שמטריד אותנו או מבלבל אותנו (כעס על מישהו יכול להיות אפילו מישהו לא משמעותי, דילמה, מחשבה חוזרת וכן הלאה).

דרך הכתיבה אנחנו יכולות לשאול שאלות ולענות לעצמנו בכתיבה, אתן תופתעו לגלות שעם כל תשובה תעלה עוד שאלה יותר עמוקה וגם לה תשובה עד שלבסוף תגיעו לתובנה. לחיבור בניכן לבן עצמכן יש המון יתרונות, אחד הבולטים הוא שתהיו פחות בלחץ.

4. ניהול זמן

נהלו את זמנכם נכון. אל תעמיסו משימות, השאירו לכן זמן פנוי נטול מסכים למשפחה ולעצמכן. אל תכניסו יותר מדבר אחד או שניים ביום (עבודה גם נחשב). נכון יש מקרים חריגים ואפילו תקופות חריגות, אך לפני כל דבר שאתן מכניסות ללו"ז שלכן שאלו את עצמכן וענו לעצמכן בכנות, האם זה חייב להיות היום? אם לא דחו למתי שמתאים לכן שזה יהיה, מתי מתאים לכן שזה יהיה?!

מתי שיהיה לכן זמן לעשות את זה בלי לחץ.

5. שיחות

אם משהו מטריד אתכן, נושא שעובר בראשכן כמה פעמים ביום ואתן מרגישות שאף אחד בסביבתכן לא מספיק מבין אתכן או מצליח להרגיע ולווסת את המקומות האלה בתוככן פנו לאשת מקצוע לשיחות. הרבה פעמים האנשים שבחיינו (בן זוג, חברה, קרובי משפחה), מהווים מראות לנו ואנחנו להם, כאשר אנחנו מגיעות עם נושא טעון הרבה פעמים הצד השני, הלא אובייקטיבי יענה לנו מהמקום שלו ונרגיש חוסר אמפתיה או שיענה במילים הלא נכונות שיעוררו התנגדות וכעס.

למרות כוונותיהם הטובות אין להם את הכלים באמת לעזור לנו, להוות בעבורנו אוזן קשבת וניטרלית. לכן אם יש נושא שרודף אתכן, פנו לאשת מקצוע שבאמתחתה ארגז כלים להקשבה אמתית והיכולת ללכת ולהאיר אתכן את הדרך. כאשר אתן לא אוהבות את עצמכן או את חייכן או שניהם ביחד סביר להניח שתסבלו גם מלחץ.

** הכותבת היא שרון פרדני, פסיכותרפיסטית הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה