5 טיפים לניהול לילדים ופיתוח חשיבה מגיל צעיר

הילדים שלנו יחליפו בממוצע חמישה מקצועות שונים בתקופת חייהם ושלושה מתוך המקצועות הללו אפילו לא קיימים עדיין! איך נוכל להכין אותם לעתיד הלא ברור הזה? ב"ספר המנהלים הראשון בעולם לילדים" תמצאו טיפים מעולים

01/04/2019
אופיר גוטמן קבלו עדכונים מאופיר
  • RSS

מאת: אופיר גוטמן, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל בישראל

בשנת 1865, אליס נופלת לתוך מחילת ארנבים ומגיעה לארץ הפלאות. עולם המתנהל לפי היגיון שונה ואף לפי חוקי פיזיקה אחרים. הילדים שלנו לא יצטרכו ליפול לתוך מחילת ארנבים כדי להגיע לעולם שונה לגמרי כשהם יהיו מבוגרים. המהפיכה הטכנולוגית של המאה ה-21 תוביל אותם לעולם בו הידע חשוב פחות שכן הוא נגיש לכולם וכך גם המיומנות שכן פעולות רבות יבוצעו על ידי רובוטים.

הילדים שלנו יחליפו בממוצע חמישה מקצועות שונים בתקופת חייהם ושלושה מתוך המקצועות הללו אפילו לא קיימים עדיין! איך אם כן אנו כהורים נוכל להכין אותם לעתיד הלא ברור הזה? אחת המתנות הגדולות ביותר היא להעניק להם מגיל צעיר כלים לחשיבה יצירתית.

ילדים מטבעם הם יצירתיים. כהורים, המשימה שלנו אינה "להוציא את הילדים שלנו מהקופסא". הם כבר נולדו כאלה. בדרך כלל אלו הם המבוגרים והמסגרות דוגמת בית הספר שמכניסות אותם לתבניות מחשבתיות. המשימה שלנו אם כן היא למנוע את היווצרותן של אותן חומות סביב החשיבה של ילדינו.

 כיצד? יש מספר דרכים.

אופיר גוטמן צילום יחצ

5 טיפים לניהול לילדים ופיתוח חשיבה מגיל צעיר

טיפ 1

יצירתיות היא כמו שריר. יצירתיות היא כישור טבעי ומולד שקיים בכל ילד. אין ילד יצירתי וילד לא יצירתי. כישור זה אפשר לפתח כבר מגיל צעיר.  צרו סביבה המעודדת כל הזמן את כישורי היצירתיות שלהם. זכרו שישנן רמות שונות של יצירתיות וככל שהילד יגדל ויתפתח אנו כהורים יכולים בכל פעם להעלות אותם מדרגה.

טיפ 2

שחקו איתם משחקי יצירתיות. משחקי דמיון אפשר לשחק בכל מקום ובכל זמן. בנסיעה לבית הספר, בגינה , בזמן ארוחת הערב או לפני השינה. אין צורך בשום דבר מיוחד מלבד הדמיון שלכם ושלהם. להלן מספר רעיונות:

"איך העולם היה נראה לו בני האדם לא היו צריכים לישון בלילה?

"איך העולם היה נראה לו לאנשים היו 3 ידיים?"

כמובן שלכל שאלה יש אינסוף תשובות נכונות.

נסו לתת לילד רמזים כדי להעביר אותם לעולמות תוכן שונים.  לדוגמא "בעולם של 3 ידיים" – היו כנראה קונים הרבה יותר טבעות אבל גם השיטה העשרונית היתה מתחלפת והיו סופרים בכפולות של 15....

דוגמא למשחק נוסף: בחרו חפץ בבית או בגינה ושאלו אותם: "מה ההיפך מאבן?" או "מה ההיפך מצפרדע?"

ההיפך מצפרדע יכול  להיות "ראשן" או "זבוב" (שבורח מהצפרדע) או אולי "עדרפצ (צפרדע כתובה הפוך), אבל הוא יכול גם להיות "פיל" (שאינו יודע כלל לקפוץ) או אפילו "נסיך" (בסיפור "הנסיכה והצפרדע" הצפרדע הופכת לנסיך בנשיקה).

אופיר גוטמן צילום יחצ

טיפ 3

השתמשו בדמויות לילדים בתור כלים לחשיבה יצרתית. לילדים קטנים עדיין קשה לתפוס קונספטים מופשטים שאנו המבוגרים מבינים כמו "לחשוב מחוץ לקופסא" או "1+1 שווה 3". דרך אסוציטיבית הינה ליצור עבורם דמויות שהם יוכלו להתחבר אליהן שילמדו אותםדרך חשיבה שונה ויצירתית:

הרגילו אותם מגיל צעיר "לחשוב כמו תמנון" –שאין רק תשובה אחת נכונה.כל תשובה יכולה להיות נכונה בתנאי שהיא מנומקת באופן הגיוני. לתמנון 8 זרועות ולכל אחת מהן מוח משל עצמה. לכן כשאמא שואלת את התמנון הילד מה אתה רוצה לעשות? יש לו לפחות שמונה תשובות נכונות: ביד אחת -אני רוצה לשחק כדורגל, ביד השנייה לאכול גלידה, וכך הלאה. הרגילו את ילדיכם לחשוב כמו תמנון ובכל פעם שתשאלו אותו שאלה, אל תסתפקו רק בתשובה נכונה אחת. הושיטו יד נוספת קדימה ותשאלו אותו " מצד שני?" "ומצד שלישי?".

דמות נוספת שילדים יתחברו אליה היא לחשוב כמו "הבובה שמחוץ לקופסא" כשהבובה בחנות ועדיין בתוך הקופסא, היא לא יודעת שהיא בתוך קופסא. כל מה שנמצא בקופסא הוא תפיסת המציאות שלה. היא בטוחה שיש רק חיה אחת בעולם (חתול) ובכל יום השמש זורחת ויש רק פרחים בצבע צהוב. רק כאשר הילד או הילדה קונים אותה מהחנות ומוציאים אותה לראשונה מהקופסא שלה, היא רואה שכל ההנחות שהניחה לגבי העולם היו מוטעות. גם אנחנו, כאשר אנו ניגשים לבעיה, לרוב אנו מניחים הנחות שמקבעות את החשיבה שלנו.

אופיר גוטמן צילום יחצ

טיפ 4

 גדלו אותם כממציאנים קטנים והעניקו להם השראה מדמויות מפורסמות. כמבוגרים כולנו זוכרים את החוויה המעצימה של קריאת ביוגרפיה של דמות היסטורית או של ממציא מפורסם. צרו גיבורי תרבות דומים עבור ילדיכם. דמות שקל יהיה להם להתחבר אליה היא סטיב ג'ובס.  

סטיב ג'ובס שהמציא משהו שהילדים כבר לא יכולים לחיות שנייה בלעדיו נשאל פעם כיצד חשב על רעיונות כאלה יצירתיים. "תמיד כששואלים אותי את השאלה הזו אני מרגיש קצת אשמה" הוא ענה "כי לא באמת עשיתי משהו מיוחד. רק חיברתי בין שני דברים שהיו קיימים קודם לכן ונוצר משהו חדש". סטיב גובס ידע ש"1+1=3" והוא חיבר : "טלפון ועוד מחשב = אייפון". נסו להמציא עם ילדיכם המצאות חדשות על ידי חיבור שני דברים קיימים וספרו להם סיפורי השראה:

הגביע של הגלידה הומצא על ידי חיבור של :" גלידה ועוד וואפל בלגי" , העט הומצאה על ידי חיבור של "נוצה ועוד עט".

אופיר גוטמן צילום יחצ

טיפ 5

גלו את האינשטיין שבהם. איינשטין האמין ש"כל ילד הוא גאון. אבל אם בבית הספר של הדגים היו בוחנים כל הזמן את הדג רק לפי היכולת שלו לתפס על עצים, הוא היה חי כל חייו בתחושה שהוא טיפש". אלברט איינשטיין בילה שבע שנים כפקיד רישום פטנטים בבחינה של רעיונות של אנשים אחרים, לפני שגילה את האיינשטיין שבו ועבר לאוניברסיטה ושינה את העולם.

נסו לגלות במה הילד שלכם גאון ולקדם משמעותית את היכולות האלו. התחילו להגשים את החלום שלהם כבר מהיום.

העולם אותו יפגשו הילדים שלנו יהיה שונה אולם מרתק ומסעיר. עולם שבו אפילו ילד יכול לשנות את העולם בזכות יצירתיות וטכנולוגיה. נשמע לא הגיוני? ילד בן 18 בשם מארק צוקרברג, כבר שינה את העולם, הפיל משטרים והמליך מלכים. האם זה משולל יסוד שבעוד מספר שנים גם ילדיכם ישנו את העולם?

 "דמיון חשוב יותר מידע. הידע מוגבל. הדמיון- אינסופי" (אלברט איינשטיין)

ממלכת יוריקה כריכה

 ** הכותב, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל בישראל, מר אופיר גוטמן, הוציא ספר ניהול ראשון בעולם לילדים – ומעניק את כללי הזהב הבסיסיים להפיכת ילד ליחידת ניהול חושבת ועצמאית. הספר, "ממלכת יוריקה!" שראה אור בהוצאת רימונים, נמכר כעת באתר במחיר מיוחד ויכנס בשבוע הבא לחנויות הספרים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה