5 הפרסומות השוביניסטיות של השנה

היה קשה לבחור כי היו הרבה יותר, ובכל זאת: הנה חמישה רגעים דוחים, אלימים ומבזים כלפי נשים, שאליהם נחשפנו השנה כי מישהו רצה למכור לנו משהו. עולם הפרסום, מה עם איזה חשבון נפש לקראת השנה הבאה?

01/09/2013
הדס בשן קבלו עדכונים מהדס
  • RSS

1. אתר "הארץ" והדוגי סטייל

נתחיל מהסוף - או שאולי הפעם ראוי לאמר, מהתחתית. אתר הארץ רצה לשפר את מעמדו ולהראות כמה הוא מגניב, והדרך הטובה ביותר שנמצאה לכך היא להשוות אישה למוצר צריכה, ולקחת אותה בדוגי תוך כדי שמתלוננים על "חווית המשתמש" ומברכים על "העיצוב הנוח". הגבר מדבר (וחושב), האישה גונחת, ואנחנו אמורים להתלהב ממיתוגו החדש של "הארץ" כעיתון מגניב בטירוף. אבל התגובות לפרסומת הזו, ששודרה בערוץ היוטיוב של האתר, נעו בין זעם לגיחוך, כולל מכתב מעובדי "הארץ" המתנער מהחרפה, ועשרות אנשים שביטלו את המינוי שלהם בזעם. הימרנו שהפרסומת תרד עם המהומה הזו, אבל משום המו"ל עמוס שוקן החליט לעמוד מאחוריה, בעוד שיוזמי הפרסומת סיפרו למתלוננים כי היו שם "שכבה אירונית" ו"שכבה אמיתית". יה, רייט.

2. מירי בוהדנה מוכרת תכשיטים, ואת עצמה

בפרסומת לחברת התכשיטים המפורסמת, בוהדנה מרפררת אל חייה האישיים, ומספרת כי היא אוהבת את הגבר שלה לא בגלל כל התכשיטים שהוא רכש לה, אלא בגלל מה שהוא עשה לה בלב. אבל על הדרך, היא ככה סיפרה לנו שהוא רכש לה המ-ון תכשיטים. המסר ברור: להיות אישה מוחזקת על ידי שוגר-דדי (בבו קובו, למי שלא בקיא ברכילות) זה די שווה. די הרגיז אותנו לראות את בוהדנה המוצלחת מציגה עצמה כך כפרס קטן ופסיבי לגבר הכל יכול, וכשכתבנו זאת כאן, הפרסומאי ספי שקד מיהר להתלהב מתשומת הלב ולספר כי לא הבנו את כל הרבדים. מקודם זה היה שכבות, עכשיו רבדים. טוב, נו.

3. אלי ומריאנו מציגים: לאנוס קשישות זה כיף!

דואר ישראל  היא חברה ממשלתית, ולכן זה אפילו יותר מקומם מהרגיל כאשר היא עושה שימוש באלימות כלפי נשים כפאנץ' ליין. והפעם, לא סתם אישה - אלא אישה קשישה, המגולמת על ידי מריאנו אידלמן בדראג. סבתא מוסקונה מטיילת ברומא ונתקלת בשודד, הוא רוצה את המזומן שלה אבל אין לה, ובכל זאת היא תבקש שיעשה סיור על גופה בידיו כשהוא מאיים עליה באלימות. כי כשגבר תוקף אותך זה לא נעים, אבל לא כשאת זקנה בורה עם מבטא מזרחי. נלחמנו כדי שהפרסומת תוסר, היא צונזרה קלות בטלוויזיה, ובכל זאת נקווה שעבר כאן מסר לפחות למריאנו: גם כשאתה מגלם נשים במערכון, עליך לשמור על כבודן.

4. כמה עולה לנשק את בר רפאלי?

הרבה מילים נשפכו על הפרסומת בסופר-בול, בר רפאלי מתנשקת עם בחור לא ממש אטרקטיבי, תמורת מאות אלפי דולרים. אותנו לא ממש הטריד כמה בר מקבלת ועבור מה, כמו המסר המגעיל של הפרסומת: הבחור מייצג כוח אינטלקטואלי, ואילו רפאלי מייצגת יופי חיצוני, והשילוב ביניהם מייצג את המותג המדובר. זה אפילו לא סאבטקסט, כך ממש אומרת הקריינית בפרסומת. האם אין אפשרות שגם רפאלי, או אישה כלשהיא, תייצג חוכמה, ולא רק סקסאפיל? כנראה שלא. נתנחם בכך שהפעם לא מדובר במוחות המבריקים של פרסומאי ישראל, אלא במיטב השוביניזם הצבוע של אמריקה.

5. מיני כריות: הרגע המגעיל של השנה

לא נעים להיזכר, אבל כדאי, כדי שלפחות נזכור שלפעמים לחץ ציבורי עוזר. בניגוד ל-4 הפרסומות שצויינו לעיל, הפרסומת הזו דווקא ירדה מהאוויר אחרי שאמהות נזעקו על המסרים הפדופילים והמחפצנים שלה, שפשוט מבזים בני אדם באשר הם בני אדם, ולא רק נשים. אם אתם ממש מתעקשים, תלחצו על פליי כדי להזכר במה מדובר (אבל לא חייבים).




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה